کد خبر 2291
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸

در گفت‌وگوی آهن‌نیوز با عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح شد؛

قطع یک ماهه گاز مساوی با از بین رفتن 8 درصد تولید سال/ اتلاف گاز بیش از حد است!

قطع یک ماهه گاز مساوی با از بین رفتن 8 درصد تولید سال/ اتلاف گاز بیش از حد است!

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد:‌ در واحدهای صنعتی فولادی هر یک ماه قطع گاز به معنای از بین‌رفتن یک ماه برنامه‌ریزی تولید و معادل 8 درصد برنامه است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بهادر احرامیان، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد:‌ در تابستان و زمستان، قطع گاز فولادی‌ها همزمان با قطع گاز واحدهای سیمانی به وجود می‌آمد و به همین دلیل مجموعه فعالیت کارهای ساختمانی را کاهش می‌داد. البته اثرات منفی خود را بر تمامی مجموعه‌های صنعتی به دنبال داشت و بر حدود 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش تاثیرات منفی به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: قطع گاز، مصرف فولاد ساختمانی را کاهش می‌دهد اما به دلیل همزمانی قطع گاز واحدهای سیمانی و کندشدن امور اجرایی در بخش مسکن بر فولاد ساختمانی تاثیرات کمتری به دنبال دارد چون تقاضا برای مصرف کاهش یافت اما در سایر بخش‌ها و بر سایر صنایع پائین‌دست فولاد تاثیر منفی دارد و موجب می‌شود که محصولات حلقه میانی فولاد به دلیل کاهش تولید با افزایش قیمت مواجه شوند.

احتمال قطع گاز واحدهای فولادی و سایر صنایع امسال هم وجود دارد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه قطع گاز واحدهای فولادی در سال جاری اعمال نشده است، خاطرنشان کرد:‌ قطع گاز واحدهای فولادی درگیر اما و اگر بوده و انجام این اقدام به دمای هوا بستگی دارد. اگر سرمای قابل توجهی به وجود آید که مصرف در بخش خانگی را به نحو قابل توجهی افزایش دهد، احتمال قطع گاز واحدهای فولادی و سایر صنایع وجود دارد.

احرامیان تصریح کرد:‌ از روش و نحوه محاسبه میزان زیان واحدهای صنعتی در پتروشیمی بی‌اطلاع هستم اما در واحدهای صنعتی فولادی هر یک ماه قطع گاز به معنای از بین رفتن یک ماه برنامه‌ریزی تولید و معادل 8 درصد برنامه است و معادل یک میلیارد دلار میزان ارزش محصولاتی خواهد بود که به دلیل این شرایط تحمیلی امکان تولید را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه بستگی به روزها یا هفته‌های قطع گاز و توزیع آن برای واحدهای فولادی در سراسر کشور، خسارت‌های متفاوتی از قطع گاز برای واحدها و مجموعه صنعت فولاد کشور قابل تصور است،‌عنوان کرد:‌ قطع گاز در استان‌ها و واحدهای متفاوت می‌تواند اثرات یکسانی نداشته باشد اما در مجموع  قطع گاز واحدهای فولادی به زیان تولیدکنندگان در این بخش بوده و بحرانی است که پیشگیری از آن نیازمند برنامه‌ریزی است.

قطع گاز فولادی‌ها در زمستان 1400 نسبت به سال قبل آن شرایط بهتری داشت

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد:‌ سال گذشته قطع گاز واحدهای فولادی نسبت به سال قبل از آن وضعیت مناسب‌تری داشت اما باید دید امسال شرایط به چه نحوی پیش خواهد رفت. سال گذشته در بهمن محدودیت‌های قطع گاز آغازشد و دوره زمانی کوتاه‌تری نسبت به سال 1399 داشت.

وی درباره اظهارنظرهایی که درباره تامین انرژی واحدهای فولادی از تولید برق از منبع انرژی‌های نو، مطرح است، عنوان کرد:‌ هر کدام از سوخت‌ها و منابع انرژی کارکرد خود را به منظور تامین انرژی برای صنایع دارند و جایگزینی برق با گاز محدود است.

کسری تولید نداریم، اتلاف گاز بیش از حد است

احرامیان عنوان کرد:‌ در مورد گاز کسری تولید وجود ندارد، این اتلاف بیش از حد گاز است که موجب می‌شود تا مصرف از تولید پیشی بگیرد و افزایش مصرف و اتلاف در بخش خانگی به حدی بالا است که تولید جوابگو نیست و برای جبران کسری، بخش صنعتی درگیر محدودیت می‌شود.

وی درباره اتلاف انرژی در بخش‌های صنعتی نیز خاطرنشان کرد: در بسیاری از صنایع، مصرف انرژی بهینه شده است و صنعتی را سراغ ندارم که بگویم اتلاف بی‌رویه انرژی دارد و به طور کلی در ایران ممکن است کمتر از 10 درصد صنایع نیازمند مصرف بهینه باشند. آنچه در مورد مصرف گاز اکنون به بحران بدل شده است مصرف بی‌رویه در بخش خانگی است و مصرف در زمستان نسبت به تابستان حدود 14 برابر افزایش می‌یابد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد:‌ مصرف گاز در تابستان حدود 550 میلیون مترمکعب است که در زمستان به 650 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و طبیعی است که پاسخگوی مصرف نیست. این افزایش مصرف با هیچ منطق و الگوی مصرفی در دنیا تطابق ندارد و هر جا که مقایسه شود این عدد بسیار بیشتر از نرمال است.

وی با اشاره به آمار متفاوت و قابل توجه مصرف گاز خانگی در تابستان و زمستان عنوان کرد:‌ در زمستان حدود 80 درصد مصرف مربوط به بخش خانگی است. بخش خانگی در تابستان 50 میلیون مترمکعب مصرف انرژی دارد و بخش‌های صنعتی مانند فولاد،‌پتروشیمی و سیمان در مجموع در تابستان 120 میلیون مترمکعب مصرف دارند. اما در زمستان مصرف بخش صنعتی هیچ افزایشی ندارد اما بخش مسکونی با افزایش قابل توجه مواجه شده و از 50 میلیون مترمکعب در تابستان به بیش از 600 میلیون مترمکعب در زمستان افزایش می‌یابد.

احرامیان با بیان اینکه میزان تولید گاز کشور در زمستان و تابستان 700 میلیون مترمکعب است، عنوان کرد:‌ طبیعی است که با این روند مصرف، تولید و مصرف گاز در کشوردر زمستان با ناترازی همراه شده و با قطع گاز مواجه هستیم که در تمامی این سال‌ها اولویت قطع گاز نیز به بخش صنعتی داده شده است.

وی ریشه این مشکل را در بهینه نبودن مصرف و اتلاف بالای انرژی در بخش خانگی عنوان کرد و افزود:‌ قطعا حل این مشکل در میان‌مدت و درازمدت راهکارهایی دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 2291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =