کد خبر 2325
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

مدیر روابط عمومی گروه صنعتی پارس ساختار در گفتگو با آهن‌نیوز:

بروکراسی غیراصولی بنگاه‌های صنعتی را نابود می‌کند / به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست!

بروکراسی غیراصولی بنگاه‌های صنعتی را نابود می‌کند / به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست!

به علت بروکراسی طویل اداری، ماشین‌آلات خط تولید ورق روغنی خریداری شده از چین تا گمرک استان آذربایجان شرقی ۶ ماهه رسید اما از داخل گمرک سهلان در آذربایجان شرقی تا کارخانه فولاد شهریار که مسیری بین ۱۲ تا ۲۰ کیلومتر است حدود ۹ ماه طول کشیده است!

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، صنعت فولاد یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود، به طوریکه مصرف سرانه فولاد به عنوان شاخص ارزیابی صنعتی بودن یک کشور مطرح است. یکی از مهم‌ترین مباحثی صنعت فولاد را اقتصادی‌تر می‌کند، تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا تولید محصول نهایی است.

با توجه به پتانسیل بالای پهنه‌های معدنی و وجود معادن غنی در سطح کشور و تکمیل زنجیره تولید فولاد به عنوان یکی از شاه بیت‌های اجرای اقتصاد مقاومتی، گروه صنعتی پارس ساختار به منظور توسعه و تکمیل زنجیره تولید فولاد، نقش آفرینی فعال در صنعت آینده کشور، تامین سنگ آهن و فولاد مورد نیاز در جهت توسعه پایدار و افزایش بهره‌وری و اشتغال در صنایع بالادستی با تدوین برنامه استراتژیک چند ساله اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز به عنوان تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه؛ شرکت ذوب نورد توانارام، تولیدکننده انواع شمش‌های فولادی؛ شرکت معدنی و صنعتی فرنارام و شرکت بازرگانی آشنارام کرده است.

وحید خوش زرع، مدیر روابط عمومی گروه صنعتی پارس ساختار ضمن اشاره به پتانسیل بالای بخش صنعت فولاد در کشور در بخش صادرات بعد از صنعت نفت و حضور در بین 10 کشور برتر تولیدکننده فولاد دنیا درباره چالش‌های پیش روی فعالان این صنعت خصوصاً در بخش خصوصی که با هزینه شخصی در این وضعیت اقتصادی کشور، در پیشبرد توسعه اقتصادی فعال هستند به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: از جمله چالش‌های متداول و دست و پاگیر کشور ما بروکراسی طویلی است که در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های ما برقرار است و طبیعتاً وزارت صمت و وزارت اقتصاد هم با این بروکراسی درگیر هستند، عمده چالشی که خود تولیدکننده‌های ما درگیر آن بودیم در بحث توسعه نورد سرد و تولید ورق‌های سرد و نورد گرم و تولید ورق‌های روغنی بوده که با هدف تولید ۵۰۰ هزار تن ورق سرد و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق گرم در برنامه تولید داشته و در حال اجراست و پیشرفت پروژه بالای ۵۰ درصد بوده است. خطوط دستگاهی از چین خریداری شده و به داخل کشور رسیده اما متاسفانه ناهماهنگی‌های متعدد در بخش گمرکی و سیستم بانکی باعث شده که این دستگاه‌ها نتوانند سرموقع ترخیص شوند و در محل کارخانه نصب شود و این روند برکراسی طویلی که ایجاد شده تولیدکننده را آزار می‌دهد و باعث می‌شود پروژه‌ها در زمان مقرر به بهره‌برداری نرسد و بعضاً از توجیه اقتصادی خارج شود.

خوش زرع در ادامه بیان کرد: خیلی مهم است که یک روند ایجاد شود که این بخش‌ها را تسهیل کند برای مثال دستگاه‌های خریداری شده از چین تا گمرک استان آذربایجان شرقی ۶ ماهه رسید اما از داخل گمرک سهلان در آذربایجان شرقی تا کارخانه فولاد شهریار که مسیری بین ۱۲ تا ۲۰ کیلومتر است حدود ۹ ماه طول کشید تا ترخیص شود. وجود این مشکلات بروکراسی اداری در کنار مشکلات دیگر کشور از جمله تورم افسارگسیخته باعث می‌شود که تولیدکننده با ارزی که قبلا طرحش را آماده کرده و قصد رسیدن به سوددهی را دارد متاسفانه از بین می‌رود.

مدیر روابط عمومی گروه صنعتی پارس ساختار افزود: گروه صنعتی پارس ساختار به جهت نگاه دانش بنیان که به تولید محصولات دارد و بخشی را به عنوان بخش تحقیق و توسعه تشکیل داده، خلاهای موجود در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش آهن و فولاد کشور را رصد کردند و شناسایی کردند که موضوع ورق‌های روغنی یکی از کمبودهای کشور است بدین جهت مجموعه مبادرت در بحث تولید این ورق‌ها کرد و پروژه تولید نورد گرم و سرد را کلید زد. اگر تولیدات این شرکت به بهره‌برداری برسد ما مشکل ورق در کشورمان حل خواهد شد منتهی در صحبت مسئولین به دنبال حمایت از تولید داخلی و تولیدکننده و کارآفرین هستند اما در عمل متاسفانه این حمایت به ویژه در بین مدیران و کارشناسان به نتیجه نمی‌رسد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =