کد خبر 2328
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

بحران گاز در صنایع فولادی هرمزگان / سوخت جایگزین جان مردم را به خطر می‌اندازد

بحران گاز در صنایع فولادی هرمزگان / سوخت جایگزین جان مردم را به خطر می‌اندازد

کمبود گاز در کشور و راضی نشدن صنایع فولادی هرمزگان به توقف روند تولید سبب مصرف سوخت‌های جایگزین در این صنایع و نیروگاه‌های وابسته شده و به افزایش آلودگی هوای منطقه انجامیده است.

به گزارش آهن‌نیوز، این روزها کشور به دلیل کاهش دما، افزایش مصرف و کاهش استحصال میعانات گازی به دلیل شرایط تحریم و نبود پالایشگاهی مشابه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با این نوع خوراک، با کمبود گاز مواجه شده و همین موضوع سبب شده تا در بسیاری از استان‌ها گاز صنایع فولادی و همچنین پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در راستای تأمین مصارف خانگی قطع شود.

اگرچه در هرمزگان تاکنون هیچ مسئول دولتی حاضر به تائید این موضوع نشده است اما مشاهده‌ی کیفیت هوا در محدوده‌ی صنایع غرب بندرعباس و منطقه‌ی ویژه‌ی خلیج فارس نشان‌دهنده‌ی تغییر سوخت صنایع به‌ویژه صنایع فولادی و نیروگاه بندرعباس است.

صنایع فولادی هرمزگان که در تابستان با قطعی برق و ضررهای ناشی از آن دست‌به‌گریبان بودند، در فصل سرد سال نیز که البته سرمای آن هیچ‌گاه نصیب جنوب کشور نمی‌شود، باید با کمبود گاز دست‌وپنجه نرم کنند و این مسئله نیز بر تولید این صنایع تأثیر بسیاری خواهد گذاشت اما شنیده‌های خبرنگار آهن‌نیوز حاکی از آن است که این بار برای سر پا نگه داشتن کارخانه، مدیران استفاده از سوخت‌های جایگزین را پیشنهاد داده‌اند و همین مسئله کیفیت هوا را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

یکی از عوامل اورژانس شهر بندرعباس در گفت‌وگو با آهن نیوز بیان داشت: طی یک هفته‌ی گذشته تعداد مراجعان ما به سبب مشکلات تنفسی افزایش پیدا کرده و این در حالی است که هشداری نیز به شهروندان داده نمی‌شود.

بحران گاز در صنایع فولادی هرمزگان / سوخت جایگزین جان مردم را به خطر می‌اندازد

جالب است بدانید که داده‌های کیفیت هوای هرمزگان به سبب عدم پرداخت حق سامانه‌ی پایش کیفی هوای کشور از ماه‌ها پیش قابلیت نمایش آنلاین را ندارد و شهروندان این خطه زرخیز حتی امکان رصد کیفیت هوا در این منطقه را ندارند و باید منتظر این باشند تا کارشناسان سازمان محیط‌زیست تحت‌فشار افکار عمومی مجبور به اظهارنظر و اطلاع‌رسانی شوند؛ اطلاع‌رسانی‌هایی که البته یا صورت نمی‌پذیرد یا چنان با تأخیر است که تأثیری در ماجرا نخواهد داشت، مسئولان استانی هم که انگار سلامت مردم ذره‌ای برایشان ارزش ندارد و تعطیل کردن یا نکردن‌ها تنها در دیدگاه ایشان دارای جنبه‌ی اقتصادی و سیاسی است.

در شرایطی که هرمزگان یکی از تولیدکنندگان عمده‌ی محصولات فولادی کشور به‌حساب می‌آید و پشتیبانی نیروگاه‌های بندرعباس از این صنایع بسیار ضروری است، باید تمهیداتی اندیشیده شود که هم این صنایع سر پا بمانند و هم شهروندان با مشکلات زیست‌محیطی ناشی از هم‌جواری با این صنایع دست‌به‌گریبان نباشند؛ آرزویی که به نظر می‌رسد با مسئولان فعلی و وضعیت اقتصادی دولت چندان قابل تحقق نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر 2328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =