کد خبر 2355
۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

تحقق چشم‌انداز منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با اتکا به توان داخلی

تحقق چشم‌انداز منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با اتکا به توان داخلی

مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از اتکای بیش از 90 درصدی این شرکت بر توان داخلی تأکید کرد و گفت: تحقق چشم‌انداز این منطقه عظیم اقتصادی مبنی بر تبدیل شدن به قطب صنایع انرژی بر خاورمیانه با توجه به این موضوع ممکن است.

به گزارش آهن‌نیوز، مهدی محمودی، مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز تحقق چشم‌انداز این منطقه عظیم اقتصادی مبنی بر تبدیل شدن به قطب صنایع انرژی بر خاورمیانه با رشد سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت صادرات و واردات مواد فله، معدنی و فلزی با رعایت الزامات زیست‌محیطی را مورد تأکید قرار داد و گفت: درک شرایط کنونی و بررسی تاریخچه‌ی اقدامات صورت گرفته در رسیدن به این چشم‌انداز بسیار مهم و حیاتی است.

وی تصریح کرد: در دهه‌ی 90 میلادی طراحی، تکنولوژی ساخت و در برخی مواقع اجرای بسیاری از زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از جمله سیستم حمل‌ونقل ریلی، دستگاه‌های واگن برگردان و تجهیزات تخلیه و بارگیری و از سوی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی صورت پذیرفت چراکه در آن برهه دانش و تکنولوژی ایجاد اسکله و زیرساخت‌های موردنیاز برای شش میلیون تن بارگیری و تخلیه، اجرای 33 کیلومتر نوار نقاله و این تعداد واگن برگردان در کشور وجود نداشت و به‌صورت انحصاری شرکت‌های معدودی در جهان آن را در اختیار داشتند و در آن زمان بهترین برندهای روز دنیا قطعات و تجهیزات خود را در اختیار ما قرار می‌دادند و در بخش‌های مکانیک، هیدرولیک و برق شاهد استفاده از تولیدات مدرن‌ترین شرکت‌های جهان بودیم.

مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس افزود: افزایش تحریم‌ها، مراودات مالی ما را با کشورهای جهان کاهش داد و سفارش گذاری‌ها با مشکل مواجه شد و کاهش درآمدهای ارزی نیز هر روز ما را بر این می‌داشت که باید نگاهمان بیشتر به شرکت‌ها و توان داخلی باشد.

وی اظهار داشت: در این شرایط تغییر سیاست در سطح کلان ما را به این سمت سوق داد که بیشتر بر پتانسیل‌های داخلی تمرکز کنیم و به دنبال تشویق شرکت‌های ایرانی برای شکستن انحصار شرکت‌های خارجی باشیم.

از محمودی در خصوص هزینه‌های این تغییر نگرش پرسیدیم که پاسخ داد: در ابتدا هزینه‌ی طراحی و تولید محصول موردنیاز ما در صنعت برای شرکت‌های داخلی بسیار زیاد بود و با توجه به میزان تقاضای بازار در برخی از موارد این شرکت‌ها چندان راغب به تولید نبودند اما با حمایت‌های صورت گرفته و سعی و خطا، سعی کردیم این راه را هموارتر سازیم.

مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال ما در گذشته از نوار نقاله‌های استیل کور که عمدتاً ساخت کشور آلمان بود، استفاده می‌کردیم اما طی رایزنی با شرکت‌های داخلی، نوار نقاله‌های نخی را جایگزین نوار نقاله‌های وارداتی کردیم و ضمن پذیرفتن ریسک این اقدام نگذاشتیم کار متوقف شود و از صنعت نیز حمایت کردیم.

وی ادامه داد: در بسیاری از قطعات و لوازم دیگر نیز به دانش، تجربه و جسارت نیروی کار ایرانی اعتماد کردیم و امروز بدون اغراق بیش از 90 درصد تجهیزات موردنیاز خود را از بازار داخل تهیه می‌کنیم و تولید ادامه دارد.

محمودی گفت: اگرچه برخی از شرکت‌های داخلی همچنان نیازمند توجه بیشتر به استانداردها، انجام تست‌های کیفیت و افزایش مرغوبیت کالا هستند اما هم از نظر تعداد درخواست و هم ازنظر ریالی اتکای ما به توان داخلی است.

وی در پایان گفت: امروز بعد از گذشته بیش از یک دهه وضعیت خوبی داریم و منابع خود را شناسایی کرده‌ایم و شرکت‌های داخلی نیز نیازهای ما را درک کرده‌اند.

گفتنی است شرکت فولاد هرمزگان، صبا فولاد، فولاد کاوه، مادکوش، آلومینیوم هرمزگان و ده‌ها شرکت عظیم صنعتی و معدنی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس قرار دارند و صادرات خود را نیز از اسکله و گمرک این منطقه عظیم اقتصادی انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 2355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =