کد خبر 2365
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تشریح چشم‌انداز بازار فولاد در سال ۲۰۲۳/ پیش‌بینی سال تاریک برای اروپایی‌ها

تشریح چشم‌انداز بازار فولاد در سال ۲۰۲۳/ پیش‌بینی سال تاریک برای اروپایی‌ها

براساس گزارش شرکت رتبه‌بندی فیچ، چشم‌انداز شرکت‌های فولاد اروپا به دلیل قیمت‌ بالای انرژی، رکود اقتصادی، کاهش اعتماد مصرف‌کننده و نیاز به متنوع‌سازی زنجیره‌های تامین، تاریک است. از سوی دیگر، انتظار می‌رود بازار ترکیه، برزیل، هند و آمریکای شمالی به دلیل توسعه زیرساخت‌های دولتی و اقدامات حمایتی بهبود یابد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، شرکت خدمات مالی و رتبه‌بندی اعتباری فیچ ریتینگ (Fitch Ratings) در آخرین گزارش خود پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی فولاد به استثنای چین در سال ۲۰۲۳ به سطح سال ۲۰۲۱ بازگشته و تثبیت شود. در واقع، بخش جهانی فولاد در سال آینده به طور کامل بهبود نمی‌یابد، چون عرضه و تقاضا به نفع مصرف کنندگان نهایی تغییر می‌کند. باید توجه داشت که به دلیل روند ضعیف اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا، انتظار افت سود تولیدکنندگان می‌رود.

شرکت فیچ پیش‌بینی می‌کند که مصرف جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تن کاهش می‌یابد و میزان استفاده از ظرفیت ۸۰ درصدی تولید به ۷۷ درصد ریزش می‌کند. در این میان، ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن از این مقدار به چین مربوط می‌شود که تولید فولاد آن در حال کاهش است.

 همچنین چشم‌انداز شرکت‌های فولاد اروپا به دلیل قیمت‌های بالای انرژی، رکود اقتصادی، کاهش اعتماد مصرف‌کننده و نیاز به متنوع‌سازی زنجیره‌های تامین، تاریک است. از سوی دیگر، انتظار می‌رود بازار ترکیه، برزیل، هند و آمریکای شمالی به دلیل توسعه زیرساخت‌های دولتی و اقدامات حمایتی بهبود یابد.

 احتمال کاهش قیمت سنگ آهن در سال آینده

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی برای سنگ آهن بدون تغییر باقی می‌ماند، چون تقاضای جهانی برای فولاد همچنان کاهش می‌یابد. با این حال، افت عرضه سنگ آهن اوکراین و فدراسیون روسیه با کاهش تقاضا در اروپا و سایر مناطق جبران می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در پایان سال ۲۰۲۲ قیمت سنگ آهن ۱۱۵ دلار، در سال ۲۰۲۳ به ۸۵ و در سال ۲۰۲۴ به ۷۵ دلار در تن برسد.

قیمت زغال سنگ کک که در سال ۲۰۲۲ به دلیل استفاده از آن در تولید برق برای کاهش بحران انرژی اروپا، افزایش یافته است، انتظار می‌رود که در سال آینده به دلیل تقاضای کمتر صنعت فولاد و ثبات بیشتر بازارهای انرژی کاهش یابد. البته عواملی دیگر مانند لغو احتمالی ممنوعیت واردات چین از استرالیا در این روند تاثیرگذار خواهد بود.

فیچ انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ قیمت زغال سنگ کک به ۳۷۰ دلار و در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب به ۲۰۰ دلار و ۱۴۰ دلار در تن خواهد بود. کارشناسان این شرکت پیش‌بینی خود را برای قیمت زغال سنگ حرارتی چین در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ اندکی افزایش دادند که نشان دهنده رشد قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۲، وابستگی بیشتر به تولید برق با سوخت زغال سنگ در کوتاه مدت، کاهش محدودیت‌های عرضه به دلیل اقدامات مرتبط با کووید است.

همچنین فیچ برآورد خود برای قیمت زغال سنگ حرارتی استرالیا را به دلیل هوای گرم اروپا بعنوان  مصرف‌کننده اصلی، کاهش داد. در همین راستا برای پایان سال ۲۰۲۲، قیمت آن را از ۳۶۰ دلار در تن به ۳۵۰ دلار در تن و برای سال ۲۰۲۳ از ۲۴۰ دلار در تن به ۲۲۰ دلار در تن کاهش داده است. تحلیلگران انتظار دارند که تقاضای کلی برای زغال سنگ حرارتی دریایی ثابت بماند و عرضه استرالیا در سال ۲۰۲۳ عادی شود.

لازم به یادآوری است، قیمت مواد خام برای ۴ تا ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ در بازار استرالیا ۱۱ درصد و در بازار چین ۰.۷ درصد کاهش یافت. همچنین طبق پیش‌بینی‌های انجمن فولاد، مصرف جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ با ۲.۳ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۱.۷۹۶ میلیارد تن خواهد رسید. همچنین انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳، مصرف فولاد با ۱ درصد رشد تا ۱.۸۱۴ میلیارد تن افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر 2365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =