کد خبر 2369
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت بیلت در مسیر افزایش/ واردکنندگان نگران وضعیت تولید ایران

قیمت بیلت در مسیر افزایش/ واردکنندگان نگران وضعیت تولید ایران

واردکنندگان بیلت ایران در عمان و امارات متحده عربی نگران هستند که محدودیت‌های عرضه گاز طبیعی در ایرانی که چندی پیش به فولادسازان اعمال شد، احتمالأ باعث کمبود عرضه بیلت و در نتیجه افزایش بیشتر قیمت‌ها شود.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ در هفته اخیر، قیمت بیلت وارداتی در بازار خاورمیانه و شمال آفریقا ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. در این‌میان، در اوایل هفته جاری تولیدکننده فولاد ایران، قیمت بیلت ۱۵۰ میلی‌متر ۳sp را با قیمت ۴۷۰ دلار در هر تن فوب بندرعباس اعلام کرد و قراردادی را با قیمت ۴۷۴ دلار در هر تن برای محموله فوریه سال ۲۰۲۳ منعقد کرد.

فولاد کاوه جنوب کیش ایران (SKS) قیمت هدف خود را به ۴۸۰ دلار در تن فوب برای بیلت ۱۵۰ میلی‌متری درجه ۳sp افزایش داد و انتظار می‌رود کارخانجات ایرانی در هفته آینده قیمت‌های هدف خود را به ۴۹۰ دلار در هر تن فوب برسانند. واردکنندگان بیلت ایران در عمان و امارات متحده عربی نگران هستند که محدودیت‌های عرضه گاز طبیعی در ایرانی که چندی پیش به فولادسازان اعمال شد، احتمالأ باعث کمبود عرضه بیلت و در نتیجه افزایش بیشتر قیمت‌ها شود.

همچنین خریداران بیلت در خاورمیانه، کاهش ارزش پول ملی ایران در برابر دلار را زیر نظر دارند. مصرف داخلی ایران در زمستان کاهش می‌یابد، بنابراین افزایش شدید قیمت بیلت بعید بنظر می‌رسد مگر اینکه قیمت‌ها در اروپا و ترکیه افزایش یابد.

 افزایش قیمت واردات بیلت در کشورهای عربی

فولادسازان آسیای جنوب شرقی در حال حاضر قیمت شمش ۱۵۰ میلی‌متری درجه ۳sp خود را برای محموله فوریه به ۵۴۰-۵۵۰ دلار در هر تن فوب افزایش داده‌اند که معادل ۵۸۲-۵۹۲ دلار در هر تن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

همچنین بازار میلگرد در امارات و عمان در حال بهبود است و انتظار می‌رود که کارخانه شاخص امارات متحده عربی قیمت میلگرد نورد برای ژانویه را در ۲۲ دسامبر اعلام کند. اکثر شرکت‌های این بخش انتظار دارند حداقل ۲۰ تا ۲۵ دلار در تن (۹۲-۷۳ درهم) به قیمت‌های دسامبر یعنی ۶۱۵ دلار در تن (۲۲۶۰ درهم) افزایش یابد.

در عربستان سعودی، بازار میلگرد و شمش اشباع شده و به احتمال زیاد در رکورد باقی می‌ماند. علاوه بر این، تمایل به خرید بیلت القایی داخلی تقریباً صفر بوده که با قیمت ۲۰۰۰-۲۰۸۰ ریال سعودی (۵۳۳-۵۵۵ دلار) در واحدهای تولیدی موجود است. پس از اینکه شرکت سعودی صلب (Sulb) معافیت از پرداخت عوارض واردات بیلت را از شرکت مادر خود یعنی صلب بحرین دریافت کرد، انتظار می‌رود که شرکت‌های به‌ویژه Rajhi و Al Yamamah واردات بیلت جایگزین از بحرین را بررسی کنند که به دلیل مزیت هزینه حمل و نقل، زمان کوتاه مدت و عوارض صفر وارداتی است.

با این وجود، سیستم گمرکی هنوز توسط خریداران غیر از سعودی Sulb آزمایش نشده است. اگر این سیستم کارکرد موفق داشته باشد، صادرات بیلت روسیه و آسیای جنوب شرقی به عربستان سعودی به دلیل عرضه شمش از بحرین به چالش کشیده خواهد شد.

در مجموع بازارها هنوز شکننده هستند و افزایش جزئی برای شرکت‌ها به راحتی قابل هضم است. افزایش قیمت فعلی ناشی از عامل چین است، اما به نظر می‌رسد تقاضا به طور قابل توجهی افزایش نمی‌یابد، اگرچه مصرف بخش ساخت و ساز در زمستان در مقایسه با تابستان در این حوزه افزایش می‌یابد. یک بازرگان منطقه‌ای در این باره اظهار داشت: «بازار میلگرد در عربستان سعودی همچنان در رکود بوده که در منطقه ما نشانه مهمی برای بازار بیلت است.»

انتهای پیام/

کد خبر 2369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =