کد خبر 2377
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

همایش فولاد GCC در شهر دبی؛

عصر طلایی فولادسازان در ۱۵ سال آتی

 عصر طلایی فولادسازان در ۱۵ سال آتی

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، همایش فولاد کشورهای GCC (Iron & Steel) بزرگترین گردهمایی سالانه صنعت آهن و فولاد در منطقه دبی در روزهای ۱۲ تا ۱۴ دسامبر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، همایش فولاد کشورهای GCC (Iron & Steel) بزرگترین گردهمایی سالانه صنعت آهن و فولاد در منطقه دبی در روزهای ۱۲ تا ۱۴ دسامبر برگزار شد. با سه روز محتوای تخصصی، ارائه شده توسط مدیران ارشد و معتبر منطقه‌ای، که پویایی مواد خام، اصول تولید آهن و فولاد و محرک‌های مصرف در خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا را پوشش می‌دهد. همراه با برنامه‌ای پر از رویدادهای رسمی و شبکه‌های ماهواره‌ای، کنفرانسی است که برای تجزیه و تحلیل روندهای بازار، ایجاد روابط تجاری جدید و تقویت روابط موجود برنامه‌ریزی شده است. مهم‌ترین محورهای مطرح شده در این همایش به شرح موارد زیر می‌باشد: 

۱- شرکت‌های فولادی این ناحیه در حال کار بروی فولاد سبز و کاهش کربن هستند. پروژه‌هایی نیز تعریف شده، لکن استفاده از هیدروژن هزینه تولید فولاد را ۱۵۰$-۲۰۰$ افزایش می‌دهد که امکان قبول این هزینه از سوی فولادی‌ها وجود نداشته و مشتریان نیز آماده پرداخت آن نیستند.

۲- چشم‌انداز بازار فولاد GCC در ۱۵ سال آتی طلایی خواهد بود. رشد قیمت نفت محرک سرمایه‌گذاری و رشد تقاضای فولاد این کشورها خواهد شد.

۳- عربستان به دنبال تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود بوده و برنامه سنگین سرمایه‌گذاری در زیرساخت دارد و قرار است. معدن سومین محور توسعه این کشور شده و تولید و صادرات آن افزایش یابد. به‌علاوه قرار است سهم بخش خصوصی در اقتصاد از ۴۰% به ۶۵% افزایش یافته و صنایع غیرنفتی رشد فوق‌العاده داشته باشند. سهم غیرنفتی عربستان در اقتصاد در سال ۲۰۱۳ تنها ۱۰% بوده و امروز ۳۰% بودجه کشور را تشکیل می‌دهد.

۴- تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان، مصرف فولاد را افزایش می‌دهد به منظور تامین این نیاز، دولت ۹.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در قالب ۳ پروژه با مجموع ظرفیت ۶.۲ میلیون تن را در دستور کار دارد و نکته مهم اینکه اکثر فولادی‌ها، محصولات پایین دست با ارزش افزوده بالا را نیز تولید خواهند کرد، که شامل لوله بدون درز استینلس استیل و ... می‌شود.

۵- کشورهای GCC در آینده صادرکننده فولاد و رقیب ایران خواهند بود. در حوزه میلگرد این حوزه، صادرکننده مطلق بوده و در سایر بخش‌ها نیز تکمیل ظرفیت در دست انجام است. چالش عمده این کشورها، رقابت‌پذیری و بهای تمام شده فولاد است که در صادرات بایستی به آن توجه شود.

۶- نگرانی‌هایی نیز در کنفرانس فولاد دبی از سوی فولادسازان اعلام شده است. به عنوان کثال با کاهش نقش دولت در سرمایه‌گذاری، ساختار اقتصاد این کشورها دچار تغییر زیادی خواهد کرد که می‌تواند بر طرح‌های مسکن و زیرساخت اثر نامطلوب گذاشته و بر مصرف فولاد اثرگذار باشد.

گفتنی است شورای همکاری خلیج فارس با نام کوتاه شورای تعاونی خلیج (GCC)، در سال ۱۳۵۹ تاسیس شد. روز ۲۵ می سال ۱۹۸۱ شورای همکاری خلیج فارس با گردهمایی کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به طور رسمی تشکیل شد. 

کد خبر 2377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =