کد خبر 24
۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفتگو با «آهن نیوز» مطرح کرد:

فرصت‌سوزی صادرات ۱۰ میلیون تنی فولاد در شرایط جنگ روسیه و اکراین

فرصت‌سوزی صادرات ۱۰ میلیون تنی فولاد در شرایط جنگ روسیه و اکراین

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: تولید مازاد فولاد کشور هم‌اکنون بین ۸ تا ۱۰ میلیون تن است که در شرایط فعلی نیاز جهانی به این کالا در پی وقوع جنگ روسیه و اوکراین، ایران می‌تواند با تسهیل امور از فرصت به وجود آمده برای صادرات به ارزآوری قابل توجهی برسد.

امین ابراهیمی در گفت و گو با آهن‌نیوز، به شرایط کنونی بازار فولاد جهانی در پی وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین اشاره کرد و افزود: این جنگ ظرفیت نیاز صادرات ۴۰ میلیون تنی فولاد را در دنیا ایجاد کرد در حالی که ایران به راحتی می‌تواند از شرایط به وجود آمده به نحو شایسته استفاده کند و مازاد تولید حدود ۱۰ میلیون تنی فولاد خود را به دنیا با قیمت مناسب بفروشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تصمیم‌گیری‌های غلط چون وضع عوارض صادراتی بر روی فولاد ما را از حرکت جهانی در فروش مازاد تولید این کالای استراتژیک به دنیا عقب انداخت در حالی که می‌توانستیم از موقعیت مناسب برای کسب ارزآوری هنگفت که این روزها تقاضای جهانی برای خرید فولاد در دنیا بسیار بالاست به خوبی استفاده کرد.

ابراهیمی در ادامه افزود: روسیه برای حفظ بازارهای هدف هم‌اکنون اقدام به فروش فولاد با ۲۰ تا ۳۰ دلار زیر قیمت جهانی کرده است البته چنانچه شرایط صادرات برای کشورمان مهیا بود بی‌تردید فروش فولاد از طریق شبکه‌های ضدتحریم و یا از طریق سیستم‌های بانکی و تجار به راحتی انجام می‌شد اما متاسفانه صدور بخشنامه عوارض متفاوت ۱۷ و ۱۸ درصدی که از اول سالجاری بر روی این کالا وضع شد کار را در این بخش سخت کرد، هرچند اکنون رقم عوارض به ۲ درصد برای شمش فولاد و ۵ درصد برای محصولات اسلب وضع شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به میزان مصرف فولاد در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: سرانه مصرف فولاد در کشور ۲۰۵ گرم است که با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی کشور می‌توان گفت؛ تامین نیاز داخلی به راحتی می‌تواند انجام شود چرا که نیاز به این کالا در کشور بین ۱۶ تا ۲۰ میلیون تن است این در حالی است میزان ظرفیت تولید قابل بهره‌برداری فولاد ۴۵ میلیون تن تخمین زده می‌شود.

وی اضافه کرد: البته چالش‌های زیادی پیش‌روی صنعت فولاد کشور نظیر هزینه بالای مصرف برق، آب و گاز وجود دارد اما در همین شرایط نیز سال ۹۹، ۲۴ میلیون تن و سال گذشته (۱۴۰۰) ۳۲ میلیون تن فولاد تولید شد در صورتی که با توجه به مصرف داخل و تامین نیاز این کالا در کشور، اما بین ۸ تا ۱۰ میلیون تن مازاد تولید در کشور وجود دارد.

ابراهیمی اظهار داشت: از آنجایی که علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد تولید فولاد همانطور که گفته شد حدود ۱۰ میلیون تن است بنابراین برای حرکت در مسیر توسعه و افزایش میزان ظرفیت تولید متناسب با نیاز دنیا به این کالا، باید برنامه‌ریزی دقیق شود. همچنین از طرفی اقدامات لازم برای توسعه صادرات البته با ایجاد ارزش افزوده لازم از چنین مزیتی به خوبی استفاده کرد تا بتوان علاوه بر پویایی صنعت فولاد کشور عمده نیاز داخل تامین و با حرکت در مسیر توسعه صادرات، ارزآوری قابل توجهی را نیز کسب کند.

انتهای پیام/م

کد خبر 24

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =