کد خبر 2401
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳

کشف‌ گورستان تاریخی متعلق به عصرآهن

کشف‌ گورستان تاریخی متعلق به عصرآهن

«گورستان مرسین چال» دارای آثاری فلزی از دوره عصر آهن تا دوره اشکانی است که فقط در سه ترانشه کاوش شده، ۴۹ گور شناسایی شد.

به گزارش آهن‌نیوز، محمدرضا نعمتی ،باستان شناس، در نشست تخصصی باستان‌شناسی به بیان مختصری از کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین چال در سد فینسک استان سمنان پرداخت و افزود: محوطه مرسین چال در شمال غرب استان سمنان در دامنه شمالی کوه سر طلا و حاشیه جنوبی رودخانه سفیدرود واقع شده و از نظر توپوگرافی از سه بخش تشکیل شده است.

 او یادآور شد: این محوطه در سال ۱۳۸۹ توسط آقای صالحی، بررسی و شناسایی شد و اولین و دومین فصل کاوش‌های این محوطه در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۹ توسط مهرداد ملک‌زاده و فصل سوم این پژوهش‌ها در تابستان سال ۱۴۰۰ توسط دو هیأت به سرپرستی اینجانب و عطا حسن‌پور انجام شد.

این باستان‌ شناس گفت: در سه ترانشه کاوش‌شده، ۴۹ گور شناسایی شد که در بستر طبیعی و براساس توپوگرافی منطقه از غرب به شرق بین ۳۰ تا ۸۰ سانتیمتر با خاک پوشیده شده‌اند و گورهای کاوش‌شده بین ۱۹۰ تا ۲۲۰ سانتیمتر طول، بین ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر عرض و دارای عمقی بین ۳۰ تا ۶۵ سانتیمتر هستند.

وی افزود:‌ در قسمت عرض گورها  تخته سنگ‌هایی اغلب از جنس ماسه‌ای به‌صورت عمودی به کار رفته که برای ایستایی آن‌ها از سنگ‌های کوچک در کنارشان استفاده شده ‌است. گورها بیشتر به‌صورت جنوب‌غرب شمال‌شرق بودند و تعداد کمی از گورها تقریباً در جهت غرب به شرق و یا جنوب به شمال بودند. پس از تدفین چالۀ گور با همان خاک کنده شده پر می‌شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 2401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =