کد خبر 2408
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸

گزارش آهن‌نیوز از همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد؛

گاز طبیعی صنایع انرژی در ۳ سال آینده به صفر می‌رسد / فولاد خراسان و خوزستان بدون گاز

گاز طبیعی صنایع انرژی در ۳ سال آینده به صفر می‌رسد / فولاد خراسان و خوزستان بدون گاز

به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعطای مجوز به احداث واحد فولادکاری کار اشتباهی است و بنابر گفته مدیرعامل فولاد مبارکه ساخت نیروگاه‌های مبارکه موجب کاهش ۲/۵ میلیون در فرآیند تولید شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نخستین همایش تخصصی «انرژی در صنعت فولاد؛ چالش‌ها و راهکارها» امروز به میزبانی تهران در حالی برگزار شد که سخنرانی‌های متنوعی از اعم از مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی، معدنی و نیروگاهی، معاونین و مدیران وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صمت، شرکت ملی گاز، شرکت مدیریت شبکه برق، ایمیدرو و تشکل‌ها و تامین‌کنندگان برتر حوزه انرژی در زمینه چالش برق و گاز در زنجیره فولاد و با هدف ارائه راهکارهایی برای رفع چالش انرژی در این زنجیره و همچنین اقدامات و برنامه‌های انجام شده در تامین گاز، برق و آب مورد نیاز صنعت فولاد انجام شد.

آهن‌نیوز به اختصار به مهمترین بخش‌های صحبت‌های تعدادی از سخنرانان این همایش پرداخته است:

رشد ۴۱ درصدی در تولید برق کشور

محسن بختیار، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو: ظرفیت نیروگاه کشور ۹۰ هزار مگاوات است که نیروگاه های حرارتی، سیکل ترکیبی، بخاری و تجدیدپذیر آن را تأمین می‌کنند که در سال های گذشته تلاش بر این بوده که در این نیروگاه‌ها در بخش سیکل ترکیبی به دلیل بالا بودن راندمان تعداد این نیروگاه‌ها افزایش یابد و به ۴۰ درصد ظرفیت کشور برسد. تا پایان دولت سیزدهم رشد ۴۱ درصدی در تولید برق کشور را شاهد خواهیم بود که با این کار، اقدامی ۱۳ ساله را در حدود ۳ سال عملیاتی کرده‌ایم. برای عملیاتی کردن این برنامه، برش کلی و اقدامات سال ۱۴۰۱ در ۴ محور است که محور اول تولید و تأمین است.

دادن مجوز به احداث واحد فولاد کاری اشتباه است

بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: در دنیا سالیانه دو میلیارد تن فولاد تولید می‌شود ایران با ۳۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده رتبه ۱۰ را دارد. یک روش کوره بلند در فرایند تولید است و در دنیا ۷۵ درصد تولید به این روش است و ایران برعکس این روش و با روش احیا مستقیم فرایند تولید فولاد را دارد. در کشور ما به دلیل وجود منابع سرشار برق و گاز به سمت تولید این روش سوق داده شدیم. ۷۵ درصد تولید فولاد دنیا از انرژی زغال‌سنگ است که این مهم در ایران، برخلاف سایر تولیدکنندگان دنیا از گاز به‌عنوان احیاکننده استفاده می‌شود. صنعت ۱۰ درصد مصرف برق کشور را دارد و اشتغالزایی، تولید و ارزآوری بالایی دارد. تولیدکننده تعهد صادرات و تولید دارد این قطعی‌های پیاپی تمام برنامه صنایع را برهم زده است. زمانی که امکان تامین انرژی ندارید دادن مجوز به احداث واحد فولاد کاری اشتباه است.

ساخت نیروگاه‌های مبارکه موجب کاهش ۲/۵ میلیون تنی می‌شود

محمد یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه: ما کشوری هستیم که صنعت فولادمان بر پایه مزیت هایی همچون وفور گاز شکل گرفته و اکنون در رتبه دهم قرار گرفتیم. سال گذشته پیشنهادات زیادی ارائه دادیم و به جز مواردی که خودمان پیگیر بودیم هیچ اقدامی از مسئولین انجام نشد. ساخت نیروگاه‌های فولادمبارکه از قبیل نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی، نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی بادی در خاف و… موجب کاهش ۲/۵ میلیون تنی کاهش co۲ در فرآیند تولید شده است. فولاد مبارکه همچنین احداث ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی و انتقال توان الکتریکی به گروه فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه متمرکز خورشیدی کشور را در برنامه دارد که امروز در این همایش قرارداد آن منعقد خواهد شد.

10 روز است که گاز فولاد خوزستان قطع است

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان: مهم‌ترین چالش‌های تامین برق کشور در سال گذشته، همگام نبودن توسعه ظرفیت تولید برق و برنامه‌های توسعه صنایع، اعمال محدودیت‌های برقی در ماه‌های گرم سال که موجب از دست رفتن مبالغ قابل توجه حاصل از صادرات، سود و فروش شده است، افزایش بیش از چهار برابری قیمت برق مصرفی که موجب بالا رفتن هزینه‌های انرژی در بهای تمام‌شده شمش می‌گردد بوده است. توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ایجاد بازار برق و تامین برق از سوی تامین‌کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و… از جمله مهم‌ترین راه‌کارهای مواجهه با چالش برق کشور است. مجوزهای جدید تولید با وجود چالش‌های زیرساختی، مواداولیه و… از عوامل بحران‌ساز زنجیره فولاد است. حدود 10 روز است که گاز فولاد خوزستان قطع است.

فولاد خراسان 15 روز بدون گاز است

کسری غفوری، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان: فشار قطعی گاز در صنعت فولاد از سایر صنایع همچون سیمان و پتروشیمی بیشتر است. صنعت فولاد آماده اصلاح الگوی مصرف گاز در کشور است.
توقف‌های سال‌جاری در حوزه برق کمتر از سال گذشته بوده و برنامه‌ریزی بیشتری داشته اما فولاد خراسان در سال‌جاری شاهد ۱۵ روز بدون گاز بوده است. تا به امروز ۱۰۵ میلیون تن مجوز تولید فولاد صادر شده اما امکان تامین گاز، برق و آب همسو و متوازن رشد نداشته است.

شرایط موجود را برای ذوب آهن حفظ کنید

 ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب آهن: اگر قرار بر پرداخت هزینه است ولی پدافند نداشته باشیم یارانه هم نمی‌خواهیم. اگر در بودجه‌های گازی قانون به درستی رعایت شود و همان سهم پیش‌بینی شده برای ذوب آهن به درستی اختصاص داده شود، بهتر از وضع موجود است، حداقل شرایط موجود را برای ذوب آهن حفظ کنید.

محمد حسین بصیری، مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان به ریشه چالش و مشکلات اصلی کشور در بخش صنعت اشاره کرده و گفت: باید یک مغز تصمیم‌گیرنده از طرف وزارتخانه‌ها و صنعتگران با مسئولیت و نظارت مستقیم دولت تشکیل شود تا دولت هم به طور مستقیم بتواند بازخوردهای عملکردی خود و صدای صنعتگران را از این اتاق فکر دریافت کند و از طرف دیگر فرصت‌های فراوان موجود در کشور را ساماندهی و استفاده درست کرده و چالش‌ها را مدیریت کند. ایشان به عملکرد خوب فعالان فولادی در بخش تدوین طرح جامع فولاد کشور اشاره کرد که به درستی طراحی و چشم‌انداز و برنامه فولاد کشور را طراحی کرد که چنین کاری باید در بخش‌های دیگر نیز اجرا شده و پیشنهاد تدوین طرح جامع انرژی را دادند.

حمید چیتچیان، وزیر اسبق نیرو: از ویژگی‌های مثبت اقتصاد ایران تنوع زیاد آن در بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری و ... است، که در بخش صنعت نسبت به موارد دیگر رشد خوبی داشته است اما ویژگی عمده آن این است که به سمت صنایع انرژی بر رفته است. در دنیا ۲۰ درصد انرژی مصرفی در بخش صنعت آهن و فولاد است، صنعت فولاد، آلوده‌کننده‌ترین صنعت جهان است که سهم انرژی در هزینه تولید فولاد جهان ۲۰ تا ۴۰ درصد بسته به اینکه از سنگ آهن تولید شود یا قراضه متفاوت است. ایشان به استفاده از دیدگاه‌های نو در اقتصاد انرژی صنعت فولاد از جمله استفاده از هیدروژن به جای گاز طبیعی برای احیا، استفاده از تکنولوژی پلاسما برای ارتقا بازدهی تولید آهن و فولاد، اصلاح فرآیندهای تولید آهن و فولاد با هدف کاهش مصرف انرژی و موارد دیگر تاکید کردند.

گاز طبیعی صنایع انرژی در زمستان ۳ سال آینده صفر خواهد شد

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود، چشم‌انداز بازار انرژی اروپا در سال ۲۰۲۳ را روشن کرده است. اروپا در سال آینده شاهد کسری عرضه ۵۷ میلیاردی مترمکعبی گاز طبیعی است (۱۵۶ میلیون متر مکعب/ روز). به منظور مدیریت این کمبود، اروپا نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه است. وضعیت ایران در مصرف گاز در بخش فولاد، مصرف گاز طبیعی فولادسازان، ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است. با توجه به روند صعودی رشد مصرف (با فرض ۵%+ سالانه) و کاهش فشار مخازن (با فرض کاهش ۲% فشار)، عملا گاز طبیعی صنایع انرژی در زمستان ۳ سال آینده صفر خواهد شد.

گاز طبیعی صنایع انرژی در ۳ سال آینده به صفر می‌رسد / فولاد خراسان و خوزستان بدون گاز

انتهای پیام/

کد خبر 2408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =