کد خبر 2443
۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آذربایجان شرقی:

بهای شمش صادراتی ارزان‌تر از داخل است / بورس برای انجام معامله است یا قیمت‌گذاری‌؟

بهای شمش صادراتی ارزان‌تر از داخل است / بورس برای انجام معامله است یا قیمت‌گذاری‌؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آذربایجان شرقی گفت: در بورس برای ما به قیمت بالاتر از نرخ جهانی مواد اولیه می‌دهند، در واقع شمشی که ایران صادر می‌کند، ۴۵۰ دلار است ولی در بورس به قیمت ۵۳۰ دلار عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ کریم رحیمی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آذربایجان شرقی در نشست فعالان اقتصادی استان با وزیر صمت، اظهار کرد: نوساناتی که در بازار وجود دارد، حاصل تصمیمات نادرست است؛ به طوری‌که طی ۱۰ روز میلگرد از ۱۶۵۰۰ تومان به ۱۹۵۰۰ تومان رسیده است.

وی افزود: این امر باعث شده تا تفاضلات زنجیره به هم بخورد و آن نیز حاصل کارکرد و عملکرد بورسی است؛ درحالیکه بورس برای انجام معامله است نه برای قیمت‌گذاری‌.  

وی با بیان اینکه مارجین قیمت میلگرد نسبت به شمش حدود ۸ درصد است، گفت: مارجین قیمت آهن‌اسفنجی نسبت به بخش بالادستی خود، ۶۷ درصد است؛ این موضوع عادلانه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد و باعث ناتوانی توسعه رشد بخش خصوصی می‌شود که در انتهای این حلقه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد وزارتخانه به بورس، گفت: متاسفانه به نظر می‌آید بخشنامه ها و دستورالعمل‌های نظارتی بیشتر برای بخش خصوصی کاربرد دارد نه برای بخش دولتی.

رحیمی با بیان اینکه بورس هم مهندسی عرضه انجام می‌دهد هم مهندسی قیمت، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال هفته پیش ۶۰ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده است و این هفته ۳۵ هزار تن. با این حساب آیا واقعا توان تولید آهن اسفنجی داخل کشور این میزان است؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آذربایجان شرقی متذکر شد: یکی از اصلی ترین مشکلات ما حامل‌های انرژی بوده و حلقه اول تبعات ناشی از این قضیه متوجه واحدهای فولادی شده است و با این روند این واحدها عملا شش ماه کار می‌کنند؛ اگر این موضوع را به عنوان بحران قبول کردیم،  باید اقدامات لازم جهت رفع این مشکل انجام گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 2443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =