کد خبر 2503
۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تشدید رکود بازار آهن با مصوبات خلق‌الساعه

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تشدید رکود بازار آهن با مصوبات خلق‌الساعه

در مجموع در بازار داخلی فولاد، رکود زیادی حاکم است و بازار منتظر ثبات نرخ ارز باقی مانده است. در بورس کالا نیز اعلام شده در بخش فلزاتی مانند مس، روی و آلومینیوم به جای نرخ سامانه نیما از نرخ توافقی استفاده شود و اگر این موضوع در بخش فولاد اتفاق بیفتد، ممکن است رکود بیشتر این بازار را به دنبال داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز قیمت دلار باز هم با رشد همراه شد و تا ساعت ۱۵ به ۴۳۲۰۰ تومان رسید. در بازار آهن نیز قیمت محصولات فولادی همگام با رشد نرخ دلار، افزایش می‌یابد.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که دولت علاقه‌ای به افزایش نرخ ارز ندارد و همه محاسبات آن در سامانه نیما است، اما در بازار آزاد اتفاق دیگری در حال رقم خوردن است. شواهد آن از قیمت امروز دلار که حتی کانال ۴۳ هزار تومان را هم رد کرد، مشخص است.

بانک مرکزی در اقدامی تازه، به منظور مدیریت بازار، نرخ سود اوراق سپرده بانکی را ۵ درصد افزایش داد و به ۲۳ درصد رساند، اما هنوز این موضوع نتوانسته اثر مثبتی در کاهش نرخ دلار و سایر محصولات بر بازار برجای بگذارد.

این روزهای روند رو به ثبات بازار آهن را مجددا برآشفته شده  و قیمت‌ها صعودی شده است از طرفی دیگر نرخ تورم، کمبود مواد اولیه و انرژی و نیز رشد نرخ دلار آتش افزایش قیمت‌ها را شعله‌ورتر کرد، بنابراین در چنین شرایطی شاهد افت میزان معاملات و کاهش روزانه تقاضا و قدرت خرید مردم هستیم به همه این فاکتورها می‌توان بخشنامه جدید بورس کالا به شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات که در آن، نرخ محاسبه ارز برای قیمت پایه محصولات عرضه از ارز نیمایی تا ارز توافقی متغیر خواهد بود، اضافه کرد که به زودی اثرات آن نمایان خواهد شد.

در مجموع در بازار داخلی فولاد، رکود زیادی حاکم است و بازار منتظر ثبات نرخ ارز باقی مانده است. در بورس کالا نیز در صورت اجرای مصوبه اعلام شده در بخش فلزاتی مانند مس، روی و آلومینیوم به جای نرخ سامانه نیما از نرخ توافقی، ممکن است رکود بیشتر این بازار را به دنبال داشته باشد.

 در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی بازارهای فعال در زمینه آهن فولاد پرداخت شده است.

بازار آهن

 بازار میلگرد در ابتدای روز کمی ثبات داشت اما در اواسط روز نوسانات افزایشی شدت گرفت و تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند افزایشی بوده است و در هفت شرکت از ۲۵۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش داشته است.

قیمت روز ورق سیاه نیز افزایش ۲۰۰ الی ۹۰۰ تومانی داشت و در کنار ثبات قیمت در چند کارخانه، قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی هم با افزایش ۵۰۰ تومانی توأم بود.

 قیمت ورق آهن فولاد مبارکه ضخامت ۲ میلیمتر در یک ماه اخیر از ۲۱ هزار و ۸۵۰ تومان به ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت. قیمت نبشی و ناودانی هم در چند کارخانه افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت و در چند کارخانه هم ثابت بود.

قیمت روز تیرآهن در برخی کارخانه‌ها افزایش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی داشت و برخی مبادی فروش نیز بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. قیمت هر شاخه تیرآهن سایز ۱۴ ذوبی نیز در یک ماه گذشته از ۲ میلیون ۸۵۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۹۰ تومان افزایش یافته است. شرکت ظفر بناب نیز قیمت کیلویی خود را ۳۵۰ تومن افزایش داده و در بخش قیمت شاخه‌ای تا این لحظه اعلام نشده است.

قیمت قوطی آهن در اکثر کارخانه‌ها روز دوشنبه نیز افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت؛ قیمت پروفیل ساختمانی ضخامت ۲ میلیمتر کارخانه صابری در یک ما گذشته از ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. نرخ لوله گازی، مبلی، صنعتی و انواع لوله‌ها نیز روز دوشنبه عمدتا با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بودند.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت هایی که اعلام قیمت کرده اند ثابت بوده است.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

در معاملات امروز بازار سرمایه بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به نمادهای فولاد، شپدیس، نوری، وآذر، شتران، ومعادنح بوده بیشترین خروج پول حقیقی نیز از سهم‌های شستا، خگستر، وغدیر، سپید، شبندر، دکوثر بود.

امروز ۸۶۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم که ارزش معاملات خرد نیز ۱۱۳۵۳ میلیارد تومان بود.

در مجموع شاخص کل این بازار امروز در زمان بسته شدن معاملات ۷۰ هزار و ۹۱۷ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۶۴۷ هزار و ۳۱۴ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۱۳ هزار و ۶۲۶ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۸۰ هزار و ۶۸۱ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۶۴ هزار و ۹۹ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۲۶ هزار و ۱۵۷ واحد را نشان داد.

بورس کالا

طبق اطلاعیه بورس کالای ایران، صبح امروز ۷ دی ماه ۱۴۰۱ در تالار صنعتی بورس کالا ۲۰۱ هزار و ۲۴۶ تن محصول فولادی شامل انواع تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و ورق گالونیزه عرضه شد که در پایان معاملات امروز از این حجم از محصول ۱۱۷ هزار ۶۴۲ تن با حجم تقاضای ۲۳۹ هزار و ۴۸۱ تن مورد معامله قرار گرفت. 

در این میان، از ۱۷۱ هزار و ۷۷۸ تن میلگرد عرضه شده، ۸۶ هزار و ۸۷۴ تن یعنی و با حدود ۴۹ درصد کاهش نسبت به حجم عرضه اولیه و با میانگین قیمتی ۱۷۶ هزار و ۸۸۷ ریال عرضه شد.

همچنین در معاملات امروز از ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن ورق گالوانیزه G عرضه شده در صبح ۱۶ هزار تن با حجم تقاضای ۲۶ هزار و ۳۰۰ تن و با میانگین قیمتی ۲۹۰ هزار و ۲۷۳ مورد معامله قرار گرفت.

سهم بعدی سبد محصولات فولادی عرضه شده امروز مربوط به انواع تیرآهن با حجم عرضه ۱۳۵ هزار و ۶۸ تن بود که در پایان معاملات با ۱۳ هزار و ۵۶۸ تن عرضه و حجم تقاضای ۵۲ هزار و ۸۴۳ تن و با میانگین قیمتی ۱۷۶ هزار و ۸۸۷ ریال مواجه شد.

 در این میان ناودانی و نبشی با حجم عرضه به ترتیب ۷۵۰ تن و  ۴۵۰ تن و با قیمت پایه ۱۸۲ هزار و ۸۷۴ ریال و ۱۷۹ هزار و ۲ ریال به طور کامل فروش رفتند.

کد خبر 2503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =