کد خبر 253
۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

بهای سنگ‌آهن شعله‌ور می‌شود

بهای سنگ‌آهن شعله‌ور می‌شود

تحلیل‌گران انتظار دارند رشد تولید جهانی سنگ‌آهن در سال های آینده تسریع شود و به رکودی که از زمان ثبت قیمت ۵۵ دلار در هر تن برای سنگ آهن به‌عنوان به پایین‌ترین سطح یک دهه اخیر در سال ۲۰۱۵ رقم خورد، پایان دهد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شاخص قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد جمعه اخیر به ۱۱۶.۰۵ دلار در هر تن رسید که نسبت به هفته قبل ۴.۸ درصد کاهش داشت و نسبت به بالاترین قیمت خود در سال ۲۰۲۲ یعنی ۱۶۰.۳۰ دلار در هر تن ثبت شده در ۸ مارس ۲۷.۶ درصد کاهش را نشان می دهد. این اوج گیری ماه مارس به دلیل ترس از اختلال در عرضه بود که پس از حمله روسیه به اوکراین رخ داد. این کشور پنجمین صادرکننده سنگ آهن پس از استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی و کانادا است.

هفته گذشته سنگ آهن ابتدا به کف ۷ ماهه رسید و ۱۰۹ دلار را لمس کرد اما سپس تا ۱۱۶ دلار خود را بالا کشید که به دلیل صحبت های امیدوارکننده ریاست جمهوری چین در مورد حمایت از اقتصاد این کشور بود. حال بازار منتظر است ببیند قبل از آن که هر تغییر قیمتی رخ دهد اقدام بعدی برای حمایت از قیمت ها چه خواهد بود.

قیمت سنگ آهن سه هفته متوالی کاهش داشته و این روند منعکس‌کننده کاهش اعتماد بازار نسبت به محرک های اقتصادی چین است که به نوبه خود تهدیدی برای تقاضای این ماده اولیه در ماه‌های آینده است.

رشد موجودی انبارها و تقاضای کمتر سنگ آهن به دلیل کاهش تولید و برنامه تعمیرات کارخانه‌ها احتمالاً منجر به کاهش واردات سنگ آهن به چین در ماه‌های آینده می‌شود. گرچه برای ژوئن این طور به نظر نمی‌رسد.

همچنین سنگ‌آهن در بازار داخلی چین مجددا افزایشی شد؛ انتظار بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین عامل تغییر رویه در بازار سنگ‌آهن چین است.

قراضه فولادی در ترکیه نیز هفته جاری را با افزایش نرخ آغاز کرد تا به این ترتیب بخشی از سقوط نرخ خود در هفته گذشته را جبران کند. به گزارش "اکوایران" تقویت قیمت فولاد در چین و همچنین انتظار افزایش تقاضای محصولات فولادی در این کشور باعث شد تا بهای سنگ‌آهن دریایی آسیا وارد مسیر رشد قیمت شود.

 بنا به گزارش پلتس، بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲‌ درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز ۲۷ ژوئن به ۱۱۹ دلار و ۶۰ سنت به ازای هر تن رسید که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز پایانی معاملات در هفته قبل یعنی ۲۴ ژوئن رشد ۴ دلار و ۶۰ سنتی داشت. تحلیلگران پلتس، کاهش عرضه سنگ‌آهن در بازار فیزیکی را از جمله دلایل رشد بهای این محصول عنوان کرده‌ و می‌گویند این رشد قیمت ناشی از افزایش خریداران در بازار نبوده و همین امر باعث می‌شود که این رشد قیمتی موقتی باشد.

تحلیلگران انتظار دارند رشد تولید جهانی سنگ آهن در سال های آینده تسریع شود و به رکودی که از زمان ثبت قیمت ۵۵ دلار در هر تن برای سنگ آهن به‌عنوان به پایین‌ترین سطح یک دهه اخیر در سال ۲۰۱۵ رقم خورد، پایان دهد.

به گزارش منابع آگاه، در استرالیا روند رشد تولید گرچه آهسته‌تر اما ادامه خواهد داشت، در برزیل رشد سریع‌تر و تولید سنگ آهن چین با ثبات‌تر خواهد بود و این کشورها محرک‌های اصلی رشد جهانی تولید خواهند بود.

چین سرمایه‌گذاری هنگفتی را در معادن خارج از کشور خود انجام خواهد داد تا امنیت واردات سنگ آهن را بهبود بخشد و گینه از طریق پروژه سیماندو یکی از ذینفعان مهم این روند خواهد بود.

رشد تولید معادن بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ حدود ۲.۷ درصد برآورد شده در حالی که ۵ سال گذشته منفی ۱.۳ درصد بود. این روند تولید را در سال ۲۰۲۶ به ۳۶۱.۷ میلیون تن در سال می‌رساند که تنها معادل مجموع تولید روسیه، هند، آفریقای جنوبی و استرالیا در سال ۲۰۲۲ است. بیشترین محرکین رشد تولید هم برزیل و استرالیا خواهند بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =