کد خبر 2558
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه نوسانات افزایشی بازار تحت تاثیر دلار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه نوسانات افزایشی بازار تحت تاثیر دلار

مقاطع فولادی در بازار داخلی مصرف چندانی ندارند و از سوی دیگر بازار جهانی نیز دچار رکود عمیقی است اما جهش اخیر نرخ دلار و اثرات آن باعث بالا رفتن قیمت محصولات فولادی علیرغم نبود تقاضا شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کارشناسان فعال صنعت فولاد معتقدند از جمله فاکتورهای اثرگذار در بازار فولاد را نوسانات بازار ارز است طوری‌که در ابتدای سال که بازار با چالش‌هایی از قبیل افزایش حقوق و دستمزدها، افزایش هزینه حمل و نقل، افزایش نرخ مواد اولیه و انرژی و سوخت مواجه بود آنطور که انتظار می‌رفت جهش قیمت آهن را رقم نزد زیرا مقاطع فولادی در بازار داخلی مصرف چندانی ندارند و از سوی دیگر بازار جهانی نیز دچار رکود عمیقی است که با در نظر گرفتن همه این مسائل شاهد بروز مازاد عرضه در کشور هستیم و ظاهراً انبارها نیز از محصولات فولادی انباشته شده‌اند اما جهش اخیر نرخ دلار و اثرات آن باعث بالا رفتن قیمت محصولات فولادی علیرغم نبود تقاضا شد.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۰ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند در سه شرکت از ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش داشته است. قیمت میلگرد آجدار نیز غالبا در بازه ۱۹ هزار و ۱۰۰ الی ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومانی اعلام می‌شود و نرخ متوسط آن نیز با کاهش نسبی حدود ۱۹ هزار و ۶۵۰ تومان برآورد شد.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشت، به این صورت که قیمت ورق آهن در چند کارخانه ثابت بود اما ورق فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها کاهش هزار تومانی داشت. 

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در عمده کارخانه‌ها کاهش ۱۰۰ تومانی را تجربه کردند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در چند کارخانه ذوب آهن و فولاد یزد و ... کاهش ۲۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی داشت اما در چند کارخانه هم قیمت‌ها ثابت بود.شرکت ظفر بناب نیز قیمت کیلویی خود را ثابت اعلام کرد و قیمت شاخه‌ای از ۵۰ تا ۱۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. 

قیمت ناودانی و نبشی هم توأم با سایر محصولات نوسانات متعددی داشتند و تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند ثابت بوده و کاهش جزئی ۱۰۰ تومانی هم مشاهده شد.

قیمت روز قوطی و پروفیل در عمده مبادی فروش بدون تغییر بود ولی اصلاح ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در شماری از شرکت‌ها قابل مشاهده بود؛ همچنین قیمت لوله داربستی، گازی، مبلی و انواع لوله‌ها تغییر قیمت نداشتند و ثابت اعلام شدند.

بازار بورس

 روند بازار سرمایه امروز بعد از دو روز خروج پول، شاهد ورود پول خوبی بود، همانطور که دیروز اشاره شد اکثر سهام بازار برگشت خوبی داشتند و شاهد صف‌های خرید خوبی بود. احتمالا شاخص کل در معاملات فردا مقاومت محدوده 1600 را بشکند و تثبیت بدهد.

در معاملات امروز بازار سرمایه بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به سهام خودرو، خساپا، خگستر، حکشتی، وبملت، ومعادن بوده و بیشترین خروج پول حقیقی نیز از نمادهای شستا، خاور، ونوین، زفکا، تفارس، خوساز صورت گرفت.

همچنین امروز بازار 550 میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشته و ارزش معاملات خرد نیز 6735 میلیارد تومان ثبت شد.

در مجموع شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۲۸ هزار و ۹۰۹ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۵۹۳ هزار و ۲۷۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۸ هزار و ۷۶۴ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۷۳ هزار و ۱۳۶ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۲۰ هزار و ۸۹۶ واحدی، رقم یک میلیون و ۸۱ هزار و ۵۶۷ واحد را نشان داد.

بورس کالا

امروز ۱۲ دی ۱۴۰۱ طبق اطلاعیه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا قرار بود ۱۵۷ هزار و ۱۰۰ تن محصول فولادی شامل شمش بلوم و تختال C در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا عرضه شود که از این مقدار ۱۵۳ هزار و ۶۰۰ تن با حجم تقاضای ۲۷۷ هزار ۵۲۵ تن عرضه شد.

در پایان معاملات امروز حجم عرضه شمش بلوم که نسبت به آخرین عرضه در ۱۰ دی افزایش چشمگیری داشت، نسبت به اطلاعیه عرضه ابتدای صبح ۳ درصد کاهش در عرضه داشته و ۱۰۶ هزار و ۶۰۰ تن با  حجم تقاضای ۱۰۲ هزار و ۱۲۵ تن و با همان قیمت پایه ۱۵۹ هزار و ۲۶ ریال مچ شد. گفتنی است از ۲۷ شرکت عرضه کننده این محصول ۴ شرکت بدون تقاضای معنی‌دار بوده و معامله‌ای صورت نگرفت.

در معاملات تختال C نیز که در تالار حراج باز انجام شد نسبت به آخرین اطلاعیه عرضه که در تاریخ ۳ دی بوده و این محصول از تابلوی معاملات حذف شده بود، با استقبال و تقاضای ۱۷۵ هزار و ۴۰۰ تنی مواحه شده و تمام ۴۷ هزار تن تختال عرضه شده با قیمت میانگین ۱۴۰ هزار و ۲۲ ریال فروش رفت.

گفتنی است امروز ابلاغیه ایجاد محدودیت حجمی برای ثبت سفارش خرید شمش فولادی توسط مشتریان به مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری از طرف بورس کالا صادر شد.

در این ابلاغیه بورس کالا میزان حداکثر خرید شمش فولادی برای مشتریان مجاز (نوردکاران) در عرضه‌های امروز ۱۲ دی‌ماه را مشخص کرد. با این ابلاغیه، برای ثبت سفارش هر مشتری، سقف تعیین شده است. در حالی که عرضه شمش فولادی به دلیل کمبود گاز کاهش یافته است، بورس کالا با این راهکار قصد مدیریت تقاضا را دارد.

پایان پیام /ف

کد خبر 2558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =