کد خبر 2565
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو پیش‌بینی کرد؛

ارزآوری ۷ میلیارد دلاری با صادرات ۱۰ میلیون تنی فولاد

ارزآوری ۷ میلیارد دلاری با صادرات ۱۰ میلیون تنی فولاد

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با اشاره به شرایط مطلوب صادرات فولاد گفت: صنایع فولاد در چند ماه اخیر به‌طور متوسط ماهانه یک میلیون تن به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از وزارت صمت، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: در تلاش هستیم امسال بتوانیم از ۱۰ میلیون تن صادرات فولاد عبور کنیم و ارزآوری ۶ تا ۷ میلیارد دلاری نصیب کشور شود.

وی گفت: تولید فولاد کشور بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال تاکنون ۲۸ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال گذشته بیش از ۸ درصد رشد داشته است.

صباغ با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر تولید فولاد در دنیاست، افزود: امسال قیمت جهانی فولاد مناسب بود و فولادسازان کشور با بهره‌گیری از این فرصت، در تولید و صادرات رشد خوبی داشتند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه روسیه از بزرگترین صادرکنندگان فولاد به اروپا بود که با تحریم این کشور، محصولات فولادی این کشور به خاورمیانه و آسیای شرقی راه یافت گفت: با این حال شرکت‌های ایرانی توانستند به خوبی با روسیه رقابت کنند و سهم بازار خود را در منطقه و آسیا حفظ کنند.

صباغ افزود: با توجه به وضعیت مناسب فولاد برآورد می‌شود سال آینده نیز شرایط مطلوبی داشته باشیم.

وی به محدودیت‌های صنعت فولاد ازجمله رکود جهانی و گسترش کرونا در چین اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد سال آینده مشکل چین رفع شود و شاهد ارتقای بازار جهانی فولاد باشیم و فولادسازان ما از این شرایط استفاده خواهند کرد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو افزود: بزرگترین چالش امروز بحث محدودیت گاز طبیعی است، زیرا درحالت عادی دولت ۷۵ درصد گازی که به صنعت فولاد اختصاص می‌داد، اکنون محدود شده و به نظر می‌رسد این محدودیت تا پایان بهمن وجود داشته باشد، در نتیجه می‌تواند عامل کاهش تولید و رشد قیمت‌ها و نواسانات آن باشد.

صباغ در خصوص سیاستگذاری جدید بانک مرکزی در خصوص تعیین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیمایی گفت: الان قیمت‌های فولاد در بازار کشور مثل بورس کالا براساس رقابتی که وجود دارد بالاتر از نرخ نیمایی است و این موجب می‌شود قیمت بازار داخل از صادرات گران‌تر باشد، بنابراین صادرات فاقد توجیه است.

این مقام مسئول افزود: البته این موقت است و با وصل شدن گاز طبیعی، رشد تولید باعث عرضه مازاد، کاهش قیمت داخلی و صادرات مجدد اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام/
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه کذاری ایمیدرو گفت: نرخ ارز اعلامی برای واحدهای بزرگ فولادی چالش ان چنانی ندارد، اما برای شرکت‌های کوچکتر صادرات اقتصادی نیست که طبعا وزارت صمت و دولت سعی می‌کنند در آینده آن‌ها را به سمت بازار جدیدتر و تبادل ارز هدایت کنند تا صادراتشان صرفه اقتصادی داشته باشد.

صباغ همچنین با بیان اینکه صنعت فولاد از صنایع پیشران کشور است که بخش خصوصی راهبری آن را برعهده دارد گفت: درپی محدودیت‌های دولت برای تامین برق فولادسازان، آن‌ها خود درحال تاسیس نیروگاه‌های برق بزرگ مقیاس هستند که امیدواریم با این برنامه برای سال آینده چالشی به عنوان قطعی برق نداشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 2565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =