کد خبر 2582
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

وزارت صمت خود را از مدیریت بازار فولاد کنار کشیده است / حقوق ریالی و هزینه‌های دلاری صحیح نیست

وزارت صمت خود را از مدیریت بازار فولاد کنار کشیده است / حقوق ریالی و هزینه‌های دلاری صحیح نیست

دلاریزه شدن کالاها فاصله بین درآمد و خرید مردم را افزایش داده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده اما متاسفانه وزارت صمت خود را کنار کشیده و همه چیز را به گردن بورس کالا انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح تحقیق و تفحص از بورس کالا اظهار کرد: هنوز هیچ طرحی در دستور کار مجلس قرار نگرفته و به صحن علنی مجلس در این رابطه راه نیافته است اما تفحص در این زمینه بسیار ضروری است.

ایشان در رابطه با تاثیر عرضه کامل محصولات فولادی و فروش از طریق بورس کالا بر مدیریت بازار این حوزه به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: آمارها نشان می‌دهد که یک ثباتی در بازار ایجاد شده است، قبلاً دست صادرکنندگان بسته بود چراکه بدون عرضه در بازار داخل، اقدام به صادرات محصولات می‌کردند که منجر به برهم زدن تعادل بازار داخل می‌شد، اما در حال حاضر مازاد بر فروش در بورس به مرحله صادرات می‌رسد و به نوعی صادرکننده هم تعیین تکلیف شده است. بنابراین درحال حاضر یک قاعده‌ای حاکم است و یک ثبات خوبی در بازار شکل گرفته است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر مصرف‌کنندگان داخلی علی‌رغم اینکه دولت، انرژی ارزان در اختیارشان قرار داده و نیروی انسانی نیز در کشور برای تولیدکننده ارزان است، اما محصولشان در داخل کشور به قیمت جهانی به مردم عرضه می‌شود. با توجه به اینکه فولاد جز صنایع مادر است و کاربردهای فراوانی در مایحتاج مردم از جمله خودرو، لوازم خانگی، مسکن و موارد دیگر دارد اینکه این محصولات با قیمت‌های جهانی در داخل کشور به دست مردم برسد، مردم را متضرر کرده و سود را فقط دولت و تولیدکننده می‌برد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: بورس در واقع ثباتی را ایجاد کرده است اما این سود حاصل از انرژی ارزان به جیب تولیدکننده می‌رود نه مصرف‌کننده و مصرف‌کننده همچنان گران مصرف می‌کند. برای این باید یک فکر اساسی کرد که مردم چه بهره‌ای می‌برند. اینکه حقوق مردم ریالی باشد و هزینه‌هایشان دلاری صحیح نیست. این دلاریزه شدن کالاها فاصله بین درآمد و خرید مردم را افزایش داده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. بنابراین وزارت صمت باید برای این مسئله راه‌حل بیندیشد، اما متاسفانه وزارت صمت خود را کنار کشیده و همه چیز را به گردن بورس کالا انداخته است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =