کد خبر 2599
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

آهن نیوز بررسی کرد؛

دلایل و اهداف عربستان از تولید فولاد سبز/ جاه‌طلبی از نوع مدرن!

دلایل و اهداف عربستان از تولید فولاد سبز/ جاه‌طلبی از نوع مدرن!

عربستان سعودی مشتاقانه منتظر پاکسازی صنعت فولاد با استفاده از هیدروژن به عنوان انرژی جایگزین برای تولید «فولاد سبز» برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و رسیدن به هدف صفر بودن انتشار گازهای گلخانه‌ای ریاض تا سال ۲۰۶۰ است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ قطر دومین تولید کننده بزرگ هلیوم در جهان است و به طور سنتی بیشتر تولید خود را از طریق زمینی و از عربستان سعودی صادر می‌کند. محاصره‌ای که در ژوئیه ۲۰۱۷ آغاز شد، باعث تعطیلی دو کارخانه تولیدی شد و دوحه را مجبور کرد تا به برنامه‌های اضطراری تکیه کند. قطر با تغییر شکل بازار صادراتی خود به خوبی حرکت کرد و ۲۵ درصد از صادرات را به جای امارات به آسیای شرقی از جمله چین، سنگاپور و کره جنوبی منتقل کرد. قطر پنجمین صادرکننده بزرگ هیدروژن در جهان شد و فروش آن تا سال ۲۰۱۹ از ۵۲۰ میلیون دلار فراتر رفت.

اکنون هیدروژن یک ناجی اقتصادی برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود. بازار جهانی انرژی پس از همه گیری کووید-۱۹ در حال تغییر است و جهان به سمت کربن‌زدایی حرکت می‌کند. عربستان سعودی، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان، تا حد زیادی هیدروژن را در استراتژی آینده خود قرار داده است. در فوریه ۲۰۲۰، آرامکو اعلام کرد که ۱۱۰ میلیارد دلار در بزرگترین پروژه گاز شیل در خارج از ایالات متحده برای استخراج سوخت بالقوه از زمین از طریق فرکینگ سرمایه گذاری خواهد کرد. اما ریاض مسیر معمول را دنبال نمی‌کند و از گاز بازیافت شده برای تولید هیدروژن استفاده خواهد کرد. طرح آرامکو در جولای ۲۰۲۰ با خبرهایی مبنی بر اینکه شهر آینده عربستان سعودی NEOM بزرگترین کارخانه هیدروژن سبز جهان را در خود جای خواهد داد، قوت گرفت. هزینه این پروژه ۵ میلیارد دلار بوده و ۲ میلیارد دلار دیگر برای زیرساخت‌های توزیع در نظر گرفته شده است. جاستین دارگین، کارشناس انرژی در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «عربستان سعودی به دنبال پیشروی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است، آنها در مورد هیدروژن بسیار هیجان‌زده هستند و امیدوارند بازار را در دست بگیرند.

دلیل چرخش به تولید فولاد سبز

هیدروژن سبز به هیدروژن تولید شده توسط الکترولیز آب از طریق برق تولیدی از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی باد و خورشید برای جداسازی مولکول‌های هیدروژن از مولکول‌های اکسیژن اطلاق می‌شود. هیدروژن سبز کاربردهای بسیار متنوعی دارد و می‌توان از آن در بخش هایی مانند صنعت و حمل و نقل استفاده کرد و به عنوان یکی از اجزای حیاتی برنامه‌های کاهش انتشار کربن است. آژانس بین المللی انرژی در حال حاضر تولید جهانی هیدروژن سبز را حدود ۷۰ میلیون تن در سال تخمین می‌زند. با این حال، کارشناسان انرژی می‌گویند که مقادیر مورد نیاز بیش از ۴۰۰ میلیارد تن متریک است که فرصت‌های سرمایه گذاری عظیمی را به همراه دارد.

وب سایت جهانی «Cool Niche» تأیید کرد که عربستان سعودی مشتاقانه منتظر «پاکسازی صنعت فولاد» با استفاده از هیدروژن به عنوان انرژی جایگزین برای تولید «فولاد سبز» برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و رسیدن به هدف صفر بودن انتشار گازهای گلخانه‌ای ریاض تا سال ۲۰۶۰ است. باید توجه داشت که عربستان از موقعیت قوی برای تبدیل شدن به قطب انرژی پاک در آینده در صنعت آهن و فولاد برخوردار است که بخشی از آن به دلیل توانایی بالقوه برای تولید هیدروژن سبز است، چون منابع انرژی در بخش فولاد را برای پاسخگویی به نیازهای ایجاد صنایع جدید سبز محلی در چارچوب چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ متنوع می‌کند. از لحاظ تاریخی، ریاض برای تقویت موقعیت مالی خود به بخش‌های نفت و گاز، ساخت‌وساز و بانکی متکی بود، اما اکنون به دنبال نفوذ در بخش انرژی پاک از دروازه هیدروژن است.

 جهان شاهد تحولات بزرگی است که یکی از آنها نگرانی در مورد تغییرات آب و هوایی بوده که منجر به قطع برخی زنجیره‌های تامین جهانی شده است.  اقداماتی مانند ایجاد تعادل بین رهبری بازار با کاهش هزینه‌ها از یک سو و تضمین پایداری و شفافیت زیست‌محیطی و اجتماعی از سوی دیگر، عربستان سعودی را وادار می‌کند تا گام‌های پیشگیرانه‌ای برای رهبری این محصولات بردارد.

بخش آهن و فولاد در سطح عرضه و تقاضا تحت تأثیر این نوسانات قرار گرفته و مسائل به دلیل چالش در دسترس بودن انرژی پیچیده‌تر شده است؛ زیرا قیمت گاز طبیعی ۶ برابر و سپس هزینه برق در اروپا، ۳ برابر افزایش یافت. در طول سال گذشته با توجه به اینکه انرژی تا ۴۰ درصد از کل هزینه تولید آهن و فولاد را تشکیل داد، افزایش قیمت انرژی فولادسازان را مجبور به کاهش تولید کرد و در نتیجه قیمت‌ها را افزایش داد.

باید توجه داشت که صنعت آهن و فولاد باعث انتشار تقریباً ۲۴ درصد از کربن در صنعت جهانی است، از همین روی محصولات اصلی چه در کشورهای تولید کننده اصلی و چه در کشورهای مصرف کننده به سمت کرین زدایی سوق داده می‌شود که واردات فولاد سبز یکی از آنهاست

تغییر استراتژیک

 خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان، گفته است: «افزایش پیش‌بینی شده در هزینه‌های تحمیل شده در زنجیره تأمین، از حدود ۳۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۰ به ۱۸۰ دلار در هر تن تا سال ۲۰۵۰، باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد. از همین روی ریاض به سمت یک تغییر استراتژیک بزرگ در فناوری‌های کربن حرکت میکند».

همچنین، صنعت آهن و فولاد عربستان عمدتاً بر توسعه محصولات مناسب برای بخش‌های نفت، گاز و ساخت و ساز متمرکز است و هدف چشم انداز ۲۰۳۰ تنوع بخشیدن به منابع اقتصادی ریاض با استفاده از جایگزین‌های سوخت جدید و ادغام آنها در بخش های مختلف است.

ریاض برای دستیابی به این هدف برنامه‌های زیادی را راه اندازی کرده که مهمترین آنها برنامه توسعه صنعت و لجستیک ملی بوده که شامل استراتژی ملی بلندپروازانه برای صنعت و معدن است و منجر به ادغام زنجیره‌های ارزش مرتبط با مواد معدنی و معدن می‌شود. با شروع اکتشاف و استخراج مواد معدنی خام، بهره برداری از معادن موجود و سرمایه گذاری در دسترسی به مواد معدنی مهم و تاثیرگذار در ساخت آلیاژهای تخصصی آهن در مقادیر امیدوارکننده محتمل است.

شایان ذکر است که کارخانه های آهن و فولاد در سعودی، انتشار دی اکسید کربن را ۶۰ درصد کمتر از میانگین جهانی تولید می‌کنند که به دلیل استفاده از گاز طبیعی و برق به جای زغال سنگ در فرآیندهای تولید، از طریق تکنیک‌های کاهش مستقیم و کوره‌های قوس الکتریکی بوده که در عربستان ۱۰۰ درصد و  میانگین جهانی ۲۸  است.

در مجموع، عربستان سعودی با حل سه مشکل خود از هیدروژن سبز بهره مند شد. تابستان۲۰۲۲، شرکت آمریکایی Air Products & Chemicals از پروژه‌ای برای ساخت بزرگترین کارخانه هیدروژن سبز جهان به عنوان بخشی از پروژه NEOM خبر داد. انرژی این نیروگاه با چهار گیگاوات برق حاصل از پروژه‌های بادی و خورشیدی که در سراسر صحرا کشیده شده، تامین می‌شود.

پس از تکمیل، این کارخانه ۶۵۰ تن هیدروژن سبز در روز تولید خواهد کرد که برای تامین انرژی حدود ۲۰۰۰۰ اتوبوس کافی است. توزیع محدود برای استفاده داخلی نخواهد بود. این شرکت قصد دارد سوخت را به شکل آمونیاک به بازارهای جهانی ارسال کند که می‌تواند دوباره به هیدروژن تبدیل شود. این پروژه یک گام بزرگ رو به جلو برای جاه طلبی عربستان سعودی برای تبدیل NEOM به یک مرکز مهم جهانی برای انرژی‌های تجدیدپذیر، به ویژه هیدروژن سبز است.شرکت Air Products با مشارکت ACWA Power و NEOM عربستان سعودی مالک این پروژه خواهد بود. شرکا انتظار دارند که این پروژه بدون نیاز به بودجه دولتی تکمیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 2599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =