کد خبر 26
۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

منافع داخلی یا خارجی در صنعت فولاد؟

منافع داخلی یا خارجی در صنعت فولاد؟

وضع عوارض سنگین صادرات با قیمت جهانی فولاد شناور شده است بدین معنی که برای جلوگیری از کمبود عرضه داخلی در صورت بالا رفتن قیمت جهانی فولاد؛ عملاً انگیزه صادرات فولاد مدیریت شده و مانع کمبود این محصول در داخل کشور شود.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، با توجه به اینکه صنعت فولاد در سال‌های اخیر با وجود چالش‌های فراوان در مسیر تولید و وجود رقبای بزرگ در بازار جهانی توانسته با هر سختی در بین 10 کشور تولیدکننده فولاد جهان قرار بگیرد و ارزآوری قابل قبولی نیز داشته باشد اما اخیراً با خبری منتشر شد که اشاره دارد با تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی برای صادرات فولاد توسط روسیه و از طرفی وضع عوارض سنگین صادرات فولاد ایران، فرصت برای روسیه به‌جهت فروش تولیدات خود به مشتریان خارجی ایران فراهم آمده است.

بعد از انتشار این خبر، گمانه‌زنی‌هایی با این محور که ایران در حال پیگیری منافع روسیه است نه منافع خودش، شکل گرفته که بررسی‌های دقیق‌تر نشان از واقعیت دیگری است.

در واقع واقعیت وضع عوارض سنگین صادرات با قیمت جهانی فولاد شناور شده است بدین معنی که برای جلوگیری از کمبود عرضه داخلی در صورت بالا رفتن قیمت جهانی فولاد؛ عملاً انگیزه صادرات فولاد توسط تولیدگنندگان داخلی مدیریت شده و مانع کمبود این محصول در داخل کشور شود.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت از آثار مثبت وضع عوارض صادراتی روی مصرف‌کننده داخلی، چنین بیان کرد که وقتی تولیدکننده مواد اولیه صادرات را کمتر و عرضه داخلی‌اش را بیشتر می‌کند، پس امکان این‌که قیمت داخلی از التهاب بیفتد بیشتر است، بنابراین مصرف‌کننده داخلی از این مصوبه تأثیر مثبت می‌گیرد.

در واقع وی اعمال محدودیت برای افزایش صادرات فولاد در این مقطع زمانی را منطقی قلمداد کرد چرا که عواملی وجود دارد که احتمال تامین فولاد در داخل کشور را با مشکل مواجه می‌کند. از جمله این عوامل می‌توان به شروع قطعی برق زود هنگام نسبت به سال‌های قبل اشاره کرد که منجر به کاهش تولید خواهد شد که این خود سبب کاهش مازاد محصولات فولادی در بازار کشور می‌شود.

عامل دیگر افزایش تقاضای داخلی برای فولاد و آهن در پی شروع اجرای طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم از تابستان امسال است. همچنین از جمله عامل مهم خارجی نیز می‌توان به تمایل تولیدکنندگان فولاد به صادرات بیشتر آن در پی افزایش قیمت جهانی فولاد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد.

بنابراین ضمن حفظ بازار صادراتی فولاد مشابه سال‌های گذشته؛ به منظور تامین بی وقفه بازار فولاد کشور، وضع عوارض بالا به جهت محدود کردن صادرات بیش از حد و جلوگیری از کمبود آن در بازار داخلی می‌تواند از جمله دوراندیشی‌های دولت سیزدهم باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 26

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =