کد خبر 260
۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

تعادل بازار فولاد با کمک سازوکارهای بورس کالا

تعادل بازار فولاد با کمک سازوکارهای بورس کالا

فضای شکل گرفته توسط بورس کالا باعث شده هم فروشنده و هم خریدار از یک فضای روشن جهت روند عدالت برای تامین خواسته‌شان بهره ببرند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعادل‌بخشی بازار سیمان و فولاد با کمک سازوکارهای بورس کالا تاکید کرد و گفت: برای قیمت‌گذاری کالاها باید براساس ضوابط تعریف‌شده اقدام کنیم. به گفته رضا فاطمی امین به‌عنوان نمونه کالاهایی مانند سیمان، فولاد با سازوکارهای بورس کالا عرضه می‌شوند و بازار آن‌ها متعادل است.

رضا فاطمی امین اعلام کرد: هم‌زمان با اجرای سیاست‌های دولت برای حذف ارز ترجیحی، اعمال مدیریت ویژه روی سود بازرگانی کالاهای وارداتی ضروری، متناسب با نیاز کالایی کشور انجام‌شده است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به نقش بسیار مهم بورس کالا در اقتصاد بر لزوم حمایت جدی از آن به دلیل شرایط حایز اهمیتش تاکید کرد.

اردشیر سعدمحمدی با اشاره به اینکه بورس کالای ایران در شفافیت قیمت برای فروش و ایجاد شرایط عادلانه برای تمامی متقاضیان خرید به‌طور یکسان نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: فضای شکل گرفته توسط بورس کالا باعث شده هم فروشنده و هم خریدار از یک فضای روشن جهت روند عدالت برای تامین خواسته‌شان بهره ببرند.

وی با بیان اینکه فضای شکل گرفته و روند رو به صعود فروش کالاها در بورس کالا بیان‌گر نقش پراهمیت و موثر در معاملات اقتصادی کشور است، درباره قیمت‌گذاری دستوری گفت: اقتصاد راه خودش را می‌رود. ما در دهکده جهانی به سر می‌بریم و بازارها فراتری از بازار ایران است. این قیمت‌ها، شرایط کیفیت و متقاضیان خرید هستند که تشخیص می‌دهند، شرایط معامله را انتخاب کنند.

بهترین نقش بورس کالا در تعادل‌بخشی بازارها

در همین رابطه مهرداد اکبریان، رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران نیز گفت: با بروز برخی مشکلات در زنجیره فولاد علاقه‌مند بودیم که به شرایط سنتی بازار برگردیم که عرضه و تقاضا به صورت واقعی موجب تعادل بازار شود که در این راستا بورس کالا توانست بهترین نقش را ایفا کند؛ به طوریکه به واسطه بورس کالا توانستیم یک قدم از قیمت‌گذاری دستوری و بخشنامه‌ای فاصله بگیریم.

وی اضافه کرد: در این میان لازم است که همه بازیگران زنجیره فولاد نیز بورس کالا را جدی بگیرند و سعی کنند در این بازار حضور پیدا کرده و خرید و فروش و تامین مواد اولیه‌شان را از طریق بورس کالا انجام دهند. بورس کالا هم به مثابه همیشه با فراهم کردن تمهیدات محیطی کاملا اختصاصی برای محصول‌های آهن و فولاد در کشور پیاده کند.

گفتنی است تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز شنبه ۱۱ تیرماه میزبان عرضه ۵۰ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم، ۲۷۵ هزار تن گندله سنگ آهن، ۱۵۳ هزار تن آهن اسفنجی، ۳ هزار و ۲۲۰ تن تیرآهن، ۲۲۰ تن میلگرد و ۸ هزار تن ورق گالوانیزه است. امروز همچنین ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی، ۸۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن، ۱۴۰ هزار تن تختال و ۲۲ هزارتن وکیوم باتوم در تالار حراج باز بورس کالا عرضه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، ۲۱ هزار و ۳۱۵ تن قیرو گوگرد در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

تالار حراج باز نیز در این روز شاهد عرضه ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی، ۸۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن، ۱۴۰ هزارتن تختال و ۲۲ هزارتن وکیوم باتوم است.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز میزبان عرضه ۵۰ هزار و ۵۷۰ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، قیر و PDA TAR است.

بازار فرعی در این روز عرضه یک هزار و ۶۴۴ تن میلگرد کلاف و ضایعات پلیمری را تجربه می‌کند.

در مجموع یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۴۶۹ تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =