کد خبر 2611
۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

اشتغال پایدار رهاورد 11 سال فعالیت فولاد هرمزگان / ثبت 5 رکورد تولید از ابتدای امسال

اشتغال پایدار رهاورد 11 سال فعالیت فولاد هرمزگان / ثبت 5 رکورد تولید از ابتدای امسال

12 دی ماه 1390 اولین واحد فولادسازی در هرمزگان به طور رسمی به بهره برداری رسید. واحدی که اکنون قادر شده تا سالانه 1.5 میلیون تن تختال، 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی و بیشاز 90 هزار تن آهک تولید کند و یکی از پایه‌های فولادی کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از فارس؛ 12 دی‌ماه سال 1390 یکی از مهم‌ترین طرح‌های صنعت فولاد کشور در استان هرمزگان به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید. این طرح که با عنوان شرکت فولاد هرمزگان جنوب راه‌اندازی شد دارای ظرفیت یک‌میلیون و 500 هزار تن بود و با توجه به استفاده از ماشین ریخته‌گری مداوم از معتبرترین برندهای روز دنیا، به یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه های فولادی کشور تبدیل شد.

این شرکت توانست به‌سرعت به یکی از برندهای مطرح در صنعت فولاد کشور شده و در ادامه با توجه به صادرات محصولات خود به اقصی نقاط دنیا، به یکی از مطمئن‌ترین برندهای صنعت فولاد ایران در بازارهای بین‌المللی تبدیل شود. 

عطاالله معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این زمینه می‌گوید: طرح احداث مجتمع عظیم فولاد هرمزگان از پیش از انقلاب اسلامی آغاز شد، اما بنا به دلایلی، در آن زمان متوقف ماند. این طرح تا زمان شروع طرح‌های هشت‌گانه فولادی شروع نشد تا اینکه احداث آن در سال 1378 در استان هرمزگان در دستور کار گرفت و مراحل اجرایی بزرگ‌ترین پروژه وزارت صنایع و معادن وقت، شامل خاک‌برداری، بتن‌ریزی، ساخت اسکله‌های عظیم فولادی با استفاده از هزاران تن مصالح و تجهیزات موردنیاز دیگر، در سال 1385 به‌عنوان یکی از طرح‌های هشت‌گانه (که بعدها با بهره‌برداری از فولاد هرمزگان، به‌عنوان طرح‌های هفت‌گانه از آن یاد می‌شود) آغاز شد.

کارخانه آهن سازی به تولید 1.6 میلیون تن در سال رسیده است

در بدو امر به‌منظور اطمینان یافتن از تأمین مواد اولیه، واحد احیا مستقیم (کارخانه آهن‌سازی) با ظرفیت سالانه یک‌میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی با دو مدل طی 32 ماه احداث شد. این واحد در مهرماه 1387 وارد فاز راه‌اندازی سرد شد و در اسفندماه همان سال به‌صورت رسمی به تولید رسید. در ادامه، در سال 1389 واحد فولادسازی این شرکت وارد فاز تست گرم شد و در مردادماه همان سال نخستین ذوب کوره قوس الکتریکی انجام گرفت و در 26 فروردین‌ماه سال 1390 اولین تختال آزمایشی شرکت فولاد هرمزگان به تولید رسید.

گستره‌ای از تولیدات متنوع و باکیفیت

شرکت فولاد هرمزگان در حال حاضر، دارای ظرفیت اسمی یک‌میلیون و 500 هزار تن تختال (اسلب) به ضخامت 200 و 250 میلی‌متر، عرض 900 تا 2 هزار میلی‌متر و طول 6 تا 12 متر است. علاوه بر این، در کنار واحد فولادسازی فولاد هرمزگان، تولید محصولات میانی از قبیل یک‌میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی در سال، 90 هزار تن آهک در سال، 7 هزار و 500 نرمال مترمکعب اکسیژن بر ساعت، 18 هزار نرمال مترمکعب بر ساعت نیتروژن و 120 نرمال مترمکعب بر ساعت آرگون صورت می‌گیرد.

تختال فولاد هرمزگان مناسب برای پروفیل‌سازی، لوله‌های آب، مخازن تحت فشار

تختال تولیدی در شرکت فولاد هرمزگان عمدتاً کربنی و برای تولید ورق فولادی به‌صورت نورد گرم و سرد است که در خطوط نورد گرم، برای کاربردهایی همچون پروفیل‌سازی، لوله‌های آب، نفت و مخازن تحت‌فشار و قطعات سنگین فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق‌های نورد سرد ساخته‌شده از تختال فولاد هرمزگان نیز برای ساخت ورق بدنه خودرو، بدنه لوازم‌خانگی از جمله یخچال، بخاری و همچنین کاربردهای ویژه مانند ورق‌های قلع‌اندود و گالوانیزه به کار می‌رود.

اشتغال پایدار رهاورد فولاد هرمزگان

فولاد هرمزگان در مردادماه سال 1390 به شرکت فولاد مبارکه پیوست. در ادامه نیز با بهره‌برداری از این کارخانه فولادی، به‌نوعی مسیر صنعت فولاد در کشور با به‌کارگیری تکنولوژی پیشرفته فولادسازی تغییر یافت. از مزایای بارز پیوستن فولاد هرمزگان به فولاد مبارکه این بود که اشتغال پایدار برای کارکنان این شرکت و خانواده‌های آن‌ها ایجاد شد؛ ضمن اینکه با حمایت‌های فولاد مبارکه در سال‌های بعد، چه از طریق تأمین مواد اولیه و چه اجرای طرح‌های توسعه‌ای، فولاد هرمزگان به یکی از تولیدکنندگان سرآمد صنعت فولاد کشور تبدیل شد.

ثبت 5 رکورد تولید ماهیانه از ابتدای امسال

در یکی‌دو سال گذشته فولاد هرمزگان هم در زمینه تولید، هم در زمینه فروش و هم سودآوری دستاوردهای قابل‌توجهی داشته است. در سال گذشته توانستیم پنج رکورد تولید ماهیانه ثبت کنیم و این رکوردشکنی‌ها با وجود محدودیت‌های انرژی برق و گاز به دست آمد. این رکوردشکنی‌ها در سال جاری نیز ادامه یافت؛ به‌طوری‌که امسال برای نخستین بار میزان تولید ماهیانه شرکت از 150 هزار تن گذشت و فولاد هرمزگان عملا به بالاترین رکورد ریخته‌گری تختال در کشور دست یافت. سال جاری نیز در اردیبهشت‌ماه رکوردشکنی کردیم و از شهریور تا آذر یعنی طی چهار ماه پیاپی، رکوردهایی در میزان تولید ثبت کردیم که بالاترین رکورد در آذرماه به میزان 125 هزار و 622 تن به دست آمد.

حضور موفق در بازارهای بین المللی

در بحث فروش نیز سال گذشته موفق به فروش 822 هزار تن محصول در بازار داخلی و 610 هزار تن در بازار صادراتی شدیم. در سال جاری نیز علی‌رغم وضعیت نابسامان بازارهای بین‌المللی و کاهش شدید قیمت‌ها در بازارهای داخلی و صادراتی توانستیم 496 هزار تن محصول در بازار داخلی و 348 هزار تن در بازارهای صادراتی به فروش برسانیم.

سود خالص 8 هزار میلیارد تومانی در سال 1400

یکی از نقاط قوت فولاد هرمزگان در چند سال اخیر میزان سودآوری این شرکت بوده است؛ به‌طوری‌که در سال 1399 توانستیم 51 هزار میلیارد ریال و در سال 1400 بیش از 80 هزار میلیارد ریال سود خالص کسب کنیم. نکته قابل‌توجه در مورد سودآوری سال گذشته این است که در این سال به‌اندازه کل سال‌های قبل سودآوری داشتیم و این مهم به همت همه همکاران در بخش تولید و فروش رقم خورده است.

فولاد هرمزگان در یازده سال گذشته همواره افتخارآفرین بوده و توانسته در جشنواره‌های گوناگون تندیس‌ها و لوح تقدیرهای متعددی را از آن خود کند. کسب چندین جایزه تعالی سازمانی و لوح تقدیر جشنواره حاتم، قرار گرفتن در بین 100 شرکت برتر ایران در چند سال اخیر و تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده و… ازجمله این موارد بوده است.

مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای عظیم

از دیگر دستاوردهای فولاد هرمزگان در یکی‌دو سال اخیر، آغاز طرح‌های توسعه‌ای عظیم در این شرکت بوده است. همان‌طور که مستحضرید، توسعه سنگ بنای اقتصاد محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو برای پیشرفت اقتصادی، خلق ثروت و ایجاد اشتغال مسیری به‌جز توسعه فعالیت‌ها وجود ندارد. صنعت فولاد کشور یکی از پیشران‌های توسعه کشور به شمار می‌آید. هرچه صنعت فولاد به‌عنوان صنعت مادر بیشتر توسعه یابد، صنایع جنبی و پایین‌دستی نیز با اطمینان از تأمین به‌موقع مواد اولیه خود رونق بیشتری خواهند داشت و به این ترتیب، شاهد توسعه بیشتری در کشور خواهیم بود. با توجه به کم‌آبی گسترده در کشور، یکی از مناطقی که می‌تواند هدف توسعه قرار گیرد، سواحل جنوبی به‌ویژه استان هرمزگان خواهند بود.

آغاز عملیات اجرایی 4 طرح بزرگ توسعه‌ای

فولاد هرمزگان در سال 1400 و 10 سال پس از افتتاح، عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ توسعه‌ای به ارزش تقریبی 10 هزار میلیارد تومان را آغاز کرد.

این شرکت با توجه به پتانسیل‌های متعدد و موقعیت ویژه خود، کلنگ‌زنی این طرح‌ها را آغاز کرده است. علاوه بر این، پروژه‌های متعدد دیگری در دست اقدام داریم که برخی از آن‌ها درون سازمان و برخی دیگر با مشارکت دیگر شرکت‌ها اجرا می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های درون‌سازمانی می‌توان به افزایش ظرفیت تولید کوره‌های قوس الکتریکی از طریق نصب Lance Sidewall، احداث تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی، افزایش ظرفیت سیلوهای آهن اسفنجی، احداث واحد تولید گازهای صنعتی و احداث مدول سوم واحد آهن‌سازی اشاره کرد که خوشبختانه برخی از آن‌ها از پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردارند و در آستانه افتتاح قرار دارند. پروژه‌های دیگر نیز مطابق با برنامه پیش می‌روند. در همین حال طرح نوسازی، ارتقای تصفیه‌خانه و انتقال پساب تصفیه‌شده شهر بندرعباس به صنایع غرب استان با شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس، احداث واحد تولید آهک کلسینه در شرکت سنگ و فولاد هرمزگان و احداث مگا مدول آهن‌سازی به ظرفیت یک‌میلیون و 720 هزار تن در شرکت ستاره سیمین هرمز به‌صورت مشارکتی در حال انجام است.

مشارکت فعالانه در ایفای مسؤولیت های اجتماعی

در استان هرمزگان شرکت فولاد هرمزگان را به‌عنوان یک بنگاه مسئولیت‌پذیر اجتماعی معرفی می‌کنند. از زمان تغییر مدیریت در ابتدای سال گذشته، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی دوچندان شده و همین روند تا امروز ادامه داشته است، زیرا بخشی از مسئولیت‌های بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در قبال جامعه و مردم تعریف می‌شود و ازاین‌رو، اقدامات متعددی در این زمینه صورت داده‌ایم.

فولاد هرمزگان عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را حق مردم استان و یکی از وظایف ذاتی خود می‌داند؛ بنابراین در بسیاری از حوزه‌ها، ازجمله حوزه‌های ورزشی، فرهنگی، کمک‌های انسان‌دوستانه، پزشکی، محیط‌زیست و… وارد شده است. به‌طور مثال، حضور ده‌ها تیم حرفه‌ای و کارگری فولاد هرمزگان در همه رده‌های سنی و کسب عناوین قهرمانی متعدد استانی، کشوری و بین‌المللی توسط تیم‌های این شرکت، گواهی بر عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت به‌ویژه ایجاد نشاط اجتماعی از طریق ورزش و کشف استعدادهای درخشان استانی در این زمینه و حرکت در مسیر درست است.

یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی فولاد هرمزگان در دوران کرونا به منصه ظهور رسید و ارسال اکسیژن مایع به بیمارستان‌های شهر بندرعباس و ارسال نیتروژن مایع به دانشگاه علوم پزشکی ازجمله مهم‌ترین اقدامات این دوره بود. علاوه بر این، تهیه بسته‌ها و اقلام بهداشتی در دوران کرونا همچون تهیه ماسک، دستکش و ونتیلاتور و تهیه و اهدای 10 دستگاه دیالیز به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جهت مداوای بیماران از دیگر اقداماتی بود که فولاد هرمزگان در این دوره انجام داد.

از دیگر اقدامات فولاد هرمزگان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، حمایت از نیازمندان و اقشار مستضعف بوده که در قالب کمک به اقشار نیازمند در شهرستان‌های استان و نیز برطرف کردن مشکلات مراکز خیریه انجام گرفته است. همچنین فولاد هرمزگان در طرح اکرام ایتام و محسنین مشارکت کرده و 10 هزار کودک یتیم و غیریتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هرمزگان را تحت پوشش قرار داده؛ ضمن اینکه در جشن گلریزان برای آزادسازی زندانیان شهرستان‌های استان شرکت کرده است.

استراتژی نگاه به آینده

تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولید و صادرات فولاد ایران، تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالا و اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای تکمیل زنجیره تولید ازجمله هدف‌گذاری‌های فولاد هرمزگان است. در این راستا افزایش ظرفیت فولادسازی از 1.5 میلیون تن به 3.2 میلیون تن را در دستور کار قرار داده‌ایم و در ادامه قصد داریم واحد نورد گرم را نیز راه‌اندازی کنیم. تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی تولید و صادرات فولاد در کشور با تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده از دیگر اهداف کلان ماست. همچنین با توجه به صادرات محصول فولاد هرمزگان به بازارهای صادراتی، قصد داریم به یکی از معتبرترین برندهای صنعت فولاد ایران در بازارهای بین‌المللی تبدیل شویم.

پایان پیام/

کد خبر 2611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =