کد خبر 2630
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در بلاتکلیفیِ دولت

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در بلاتکلیفیِ دولت

مشکل بازار فولاد در سردرگمی دولت است، از یک طرف توقف عرضه آهن اسفنجی و کاهش تولید شمش و از طرف دیگر سیاست کنترل قیمت‌ها بازار را محکوم به بلاتکلیفی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار ایران درگیر عرضه مواد اولیه است، دولتمردان ما با اتکا به موجودی انبارها انتظار دارند که کارخانه‌ها در تعادل بازار همراهی کنند و موجودی‌های فولاد میانی و کالای ساخته شده را به بازار سرازیر کنند اما تولیدکنندگان فولاد بخصوص شمش القایی برای بقا خودشان دست و پا می‌زنند و از طرف دیگر دولت انتظار دارد تا تولیدکنندگان همچنان محصول خود را صادر کنند و ارز آن را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به دولت عرضه کنند نتیجه این سیاست در پایان سال باعث افت سودآوری شرکت‌های فولادی خواهد شد در واقع یک بخشی از بدنه دولت به دنبال کنترل تورم است از طریق ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و عرضه فراوان کالا، بخش دیگری به دنبال تامین منابع مالی برای پر کردن کسری بودجه و هر دو بخش در پایان سال تحت فشارهای زیادی هستند. اگر دولت به فکر پوشش کسری بودجه خود باشد الزاماً باید تک نرخی شدن ارز برای بازار داخل و صادرات را بپذیرد که به معنای افزایش قیمت‌هاست در غیر این‌صورت در پایان سال کسری بودجه همچنان باری بر دوش دولت خواهد ماند. مشکل بازار فولاد همین سردرگمی دولت است. از یک طرف توقف عرضه آهن اسفنجی و کاهش تولید شمش از طرف دیگر سیاست کنترل قیمت‌ها. تجربه نشان داده است که تقابل این دو روی نرخ ارز خود را نشان خواهد داد هر وقت دولت در این تنگنا قرار گرفته قیمت ارز افزایش یافته است مگر اینکه دولت راه حل منطقی و اصولی برای آن پیدا کند. بنابراین فارغ از آنکه آهن اسفنجی عرضه بشود یا نشود بازار فولاد با دقت بیشتری به نرخ ارز نگاه خواهد کرد.   

این روزها از مهمترین اخباری که در بازارهای داخلی اثرگذار است می‌توان به اعلام نرخ سود اوراق گواهی اشاره کرد که در تمام بانک‌ها ۲۳ درصد اعلام شده و امروز نیز اجرایی می‌شود. سیگنال قوی و قابل تأمل بعدی افزایش ۱۰ درصدی موجودی انبار فولادسازان و تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است. 

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حوالی مبلغ ۴۱ هزار و تومان مبادله می‌شود.

بازار میلگرد در روز نیمه تعطیل پنجشنبه همچنان روند اصلاحی خود را حفظ کرد و به طور میانگین بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهشی بود. امروز هم قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند کاهشی بوده است و در سه شرکت از ۱۰۰ تا ۷۵۰ تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود. قیمت میلگرد آجدار در یک هفته اخیر به طور میانگین حدود هزار تومان کاهش داشته است، به عنوان مثال قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان از ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

قیمت روز ورق آهن، ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم عمدتاً ثابت بودند، قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه ضخامت ۲ میلیمتر که در ابتدای هفته گذشته در نزدیکی کانال ۳۰ هزار تومانی قرار داشت، تا انتهای هفته اصلاح شد و به ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه ضخامت ۰/۵ میلیمتر نیز از ۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان ابتدای هفته به ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومن رسید.

قیمت روز تیرآهن هم همچنان در مسیر اصلاح قرار داشت. شرکت ظفر بناب قیمت کیلویی خود را ثابت اعلام کرد و قیمت شاخه‌ای تا این لحظه اعلام نشده است.

قیمت روز نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند ثابت بوده است.

قیمت پروفیل آهن اگرچه نسبت به سایر محصولات در برابر اصلاح قیمت‌ها مقاومت داشت اما این بازار نیز کمی اصلاح شد.

انواع لوله‌ها نیز به همین منوال بودند و روز پنجشنبه نیز کمی کاهش قیمت داشتند اما عمده شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

بازار بورس

بورس معاملات اولین روز هفته را با رشد نسبی آغاز کرد در ادامه این حجم از صعود افزایش یافت، طوریکه در میانه بازار به رشد ۱۰ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی فولاد، خودرو، کگل، فملی، شستا، وبملت، کگل و نوری با تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در معاملات امروز بپاس، آریا، دی، کگهر، دماوند، خدیزل و کرمان هستند.

شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۱۸ هزار و ۹۳۹ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۸ هزار و ۹۲۴ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۸۲ هزار و ۱۲۴ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۱۴ هزار و ۸۳۴ واحدی، رقم یک میلیون و ۶۹ هزار و ۱۶ واحد را نشان داد.

بورس کالا

امروز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ طبق اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران در تالار صنعتی و حراج باز قرار بود ۲ میلیون و ۱۰۴ هزار تن محصولات سنگ آهن شامل کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن، سنگ آهن کلوخه و سنگ آهن دانه‌بندی و ۴۵ هزار و ۶۵۷ تن محصولات فولادی شامل تیرآهن، میلگرد (میلگرد ساده صنعتی، کلاف و آلیاژی)، شمش بلوم و ناودانی عرضه شود، اما در پایان معاملات امروز حجم عرضه محصولات فولادی ۱۲ هزار و ۴۶۷ تن و با تقاضای ۱۴ هزار و ۵۵۵ تن بود که نسبت به اطلاعیه صبح امروز کاهش ۷۲.۶ درصدی در عرضه داشت. همچنین در اطلاعیه صبح ناودانی نیز جز محصولات عرضه شده بود اما در پایان معاملات از تابلو حذف شد. 

همچنین از جمله محصولات فولادی راه یافته به تابلوی معاملات، میلگرد بود که با ۱۵ درصد کاهش در عرضه، ۳ هزار و ۵۵۰ تن و با حجم تقاضای ۴ هزار ۵۰۰ تن و میانگین قیمتی ۱۸۵ هزار و ۶۶۷ ریال ارائه شد. ۴ هزار و ۹۲۶ تن عرضه شده محصولات تیرآهن در اطلاعیه امروز نیز با ۶ هزار ۵۵ تن تقاضا روبه رو شده و با همان قیمت صبح یعنی ۱۸۲ هزار و ۶۷۱ ریال به طور کامل مچ شد.

در بخش شمش بلوم نیز عرضه آن نسبت به اطلاعیه صبح با کاهش ۸۸.۸ درصدی در میزان عرضه به مقدار ۴ هزار تن و با حجم تقاضای ۴ هزار تن و با افزایش قیمت ۲.۶ درصدی نسبت به اطلاعیه با میانگین قیمت پایه ۱۸۸ هزار و ۶۵۶ ریال معامله شد. 

امروز همچنین بخش معاملات سنگ آهن با کاهش عرضه چشمگیری روبه رو بود طوری که ۹۵ درصد عرضه امروز شامل کنسانتره سنگ آهن، سنگ آهن کلوخه و سنگ آهن دانه‌بندی کامل حذف شده و فقط گندله سنگ آهن در تابلوی معاملات امروز موجود بود که آن هم با کاهش ۸۸.۵ درصد در عرضه به مقدار ۱۰۰ هزار تن با حجم تقاضای ۸۳ هزار تن و کاهش نیم درصد در قیمت با میانگین قیمتی ۳۷ هزار و ۳۶۳ ریال معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =