کد خبر 2632
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از اطلاعیه عرضه بورس کالا

روزِ بدون عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

روزِ بدون عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

امروز ۱۸ دی ۱۴۰۱ طبق روال اکثر روزهای یکشنبه هیچ اطلاعیه عرضه‌ای در بین محصولات فولادی نیست، این در حالی است که چندین هفته پیاپی است که بورس کالا عرضه آهن اسفنجی نداشته است و کمبود این ماده اولیه در کنار محدودیت انرژی و گاز به شدت خط تولید محصولات فولادی و بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز ۱۸ دی ۱۴۰۱ طبق روال اکثر روزهای یکشنبه هیچ اطلاعیه عرضه‌ای در بین محصولات فولادی نیست، این در حالی است که چندین هفته پیاپی است که بورس کالا عرضه آهن اسفنجی نداشته است و کمبود این ماده اولیه در کنار محدودیت انرژی و گاز به شدت خط تولید محصولات فولادی و بازار را تحت تاثیر خود قرار داده طوریکه قیمت فولاد در شرایطی که دولت سعی دارد از طریق کنترل عرضه در بورس کالا و همچنین عدم تغییر در نرخ حامل‌های انرژی ثابت نگه دارد اما بررسی‌ها از رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی انواع محصولات فولادی حکایت دارد. موضوعی که فعالان این حوزه دلیل این گرانی را کاهش عرضه گاز شرکت‌های فولادی و کاهش تولید محصولات به ویژه آهن اسفنجی عنوان کرده که زمینه گرانی در این حوزه را فراهم آورده است.

به اعتقاد کارشناسان این صنعت، احتمال اینکه بعد از این بحران گذر کنیم قیمت‌ها مانند سابق شود وجود دارد، اما در این میان قیمت نرخ ارز و بازارهای جهانی نیز تعیین کننده است و به نظر می‌رسد که بازار قیمت‌ها تا ۴ ماه آینده رو به بالا باشد.

همچنین فعالان فولادی با بیان اینکه قیمت آهن اسفنجی بالاتر از بازار صادراتی است، دلایل رکود بازارهای جهانی را نیز به خیزش مجدد بیماری کرونا در چین که باعث شده اقتصاد آنها قفل شود؛ همچنین جنگ روسیه و اوکراین که تورم در دنیا را افزایش داده و افزایش نرخ بهره بانکب برخی از کشورها نسبت داده‌اند، از این‌رو در دنیا اقتصاد رو به پایین و مصرف کاهش پیدا کرده است.

براساس شنیده‌ها در داخل نیز تعداد قابل توجهی از کارخانه‌های کوچک تعطیل کردند چراکه تولید آهن اسفنجی با قیمت ۱۰ هزار تومان و شمش زیر ۱۳ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد.

اما در عرضه‌های امروز در بخش سنگ آهن، ۸۰ هزار تن گندله سنگ آهن با قیمت پایه ۳۷ هزار و ۷۰ ریال توسط سنگ آهن مرکزی عرضه خواهد شد. این در حالی است که  گندله سنگ آهن در تابلوی معاملات دیروز نیز موجود بود که با حجم عرضه ۱۰۰ هزار تن و با حجم تقاضای ۸۳ هزار تن و میانگین قیمتی ۳۷ هزار و ۳۶۳ ریال مورد معامله قرار گرفت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =