کد خبر 2662
۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

در گفت‌وگو با سرپرست صندوق حمایت و بازنشستگان فولاد مطرح شد؛

همسان‌سازی حقوق، چالش جدی صندوق بازنشستگی فولاد / بورس کالا نقشه‌ای برای عبور از وضعیت قرمز

همسان‌سازی حقوق، چالش جدی صندوق بازنشستگی فولاد / بورس کالا نقشه‌ای برای عبور از وضعیت قرمز

یکی از راه حل‌های خروج از بحران در صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق فولاد، ورود به حوزه بورس کالاست، به‌عنوان مثال ۳ شرکت عمده تحت نظارت صندوق فولاد از جمله شرکت زغال کرمان، دخانیات و سنگ آهن بافق اگر وارد بورس شوند، نظارت برروی آن‌ها مناسب‌تر صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، موسسه‌ای بیمه‌گر و اجتماعی است که تعداد قابل توجهی از بازنشستگان، مستمری‌بگیران و شاغلین و صنایع معدنی و فولادی را تحت پوشش خود قرار داده است و با ۲۳ شرکت تابعه از جمله شرکت توسعه مرآت کیش، معادن اسفندقه، صنعتی فرو کروم بافت، فن‌آوران صندوق بازنشستگی، سی ولکس کالا، صندوق سرمایه گذاری مشترک حافظ، خدمات بیمه‌ای حامی اعتماد آینده، سلامت بهداشت و درمان صنعت و معدن نوین، دخانیات ایران، سنگ‌آهن مرکزی ایران، ذغال‌سنگ کرمان، زغال‌سنگ پروده طبس، آلومینای ایران، ایریتک، فرآورده های نسوز آذر، آلومینیوم ایران، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی ایران، ذوب آهن اصفهان، سایپا، بانک سامان و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، از سال ۱۳۵۴ تاکنون در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به بازنشستگان حوزه صنایع فولادی و معادن است.

منابع این صندوق جهت حمایت از بازنشستگان و کارکنان صنایع، به صورت مستقیم از طریق دولت و با اختصاص بودجه سالیانه کشوری تامین می‌شود اما در حال حاضر با توجه به مشکلات متعدد از جمله عدم تحقق بودجه تخصیصی، اجرای طرح همسان‌سازی، عدم پرداخت معوقات و غیره با مشکلاتی در حمایت از بازنشستگان این حوزه مواجه شده است.

وضعیت مخاطره‌آمیز صندوق بازنشستگی فولاد 

سید حجت کاظمی، سرپرست صندوق حمایت و بازنشستگان فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز، به سابقه صندوق بازنشستگی فولاد اشاره کرد و گفت: صندوق فولاد یکی از ۱۸ صندوق فعال در حوزه بیمه کشور بوده و به‌عنوان یک صندوق خاص، تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای قشر فولاد و معدن‌کاران در سال  ۱۳۵۴ شکل گرفت. در آن ایام و در دوران شکوفایی صنعت فولاد، کمتر کسی تصور می‌کرد، صندوق فولاد در بلند مدت دچار مشکلاتی در خصوص پرداخت تعهدات بیمه‌ای شود چراکه اکثر تصمیمات، بدون توجه به مباحث علمی در زمینه بیمه گرفته می‌شد. در دهه ۷۰ تا ۸۰، چندین اتفاق برای این صندوق رخ داد که از آن جمله می‌توان به واگذاری و تعدیل نیرو در شرکت‌های تابعه صندوق و تبدیل بیش از ۳۰ هزار نفر از بیمه‌پردازان این صندوق به مستمری‌بگیران اشاره کرد، بدین ترتیب وضعیت ضریب پشتیبانی صندوق به شدت مخاطره‌آمیز شده و بعد از سال ۱۳۸۶، ضریب پشتیبانی صندوق به عدد زیر  یک تنزل پیدا کرد.

وی، پشتیبانی از صندوق‌ها را تنها راه نجات از بحران و پیشگیری از ناترازی مالی عنوان کرد و افزود: اما این صندوق طی سال‌های ۸۶- ۸۷ به دلیل اتفاقاتی که عنوان شد دچار مشکلات ناترازی در حوزه ضریب پشتیبانی شده و مخاطره‌آمیز شده است.

کاظمی با بیان اینکه صندوق‌هایی که ورودی ندارند را صندوق بسته می‌نامند، عنوان کرد: می‌توان ادعا کرد که پس از سال ۱۳۸۶ ورودی صندوق فولاد به صفر نزدیک شده و اصطلاحاً بسته شده است، چراکه یکی از عوامل پایداری صندوق‌ها بحث ورودی است، اگر صندوقی بخواهد پایدار باشد و در منحنی عمر سازمانی خود، همواره پایگاه خود را حفظ کند، باید به جذب بیمه‌شده جدید بپردازد، اما صندوق فولاد به دلیل بسته بودن و عدم جذب بیمه شده جدید، متاسفانه نتوانست پایداری خود را حفظ کند بنابراین در حوزه نقدینگی همواره دچار مشکلاتی است، به حدی که  تجمعات بازنشستگان به دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق و مستمری را در این حوزه شاهد بودیم.

۸۰ درصد بودجه صندوق، صرف پرداخت حقوق می‌شود

وی با اشاره به راهکارهای تامین نقدینگی در صندوق فولاد تصریح کرد: صندوق برای اینکه بتواند تامین نقدینگی کند، چند راهکار دارد، یکی از این موارد سرمایه‌گذاری است و دیگری دریافت سود سهام یا به نوعی فروش دارایی‌های ناکارآمد و غیرمولد بنابراین برای تامین هزینه‌های صندوق در سال جاری، اعتباری حدود ۱۰هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این بودجه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای حقوق و مستمری بازنشستگان است به عبارتی بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد بودجه صندوق، صرف پرداخت حقوق و مستمری شده، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه‌های درمان و ۱۷۹ میلیارد تومان صرف عیدی بازنشستگان شده و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در زمینه رفاهیات بازنشستگان برنامه‌ریزی شده بود که به علت کمبود نقدینگی این  امر به طور کامل محقق نشد.

سرپرست صندوق حمایت و بازنشستگان فولاد در خصوص منبع ورودی صندوق فولاد خاطرنشان کرد: دولت در قانون بودجه امسال مبلغی حدود ۶ هزار میلیارد تومان به این صندوق اختصاص داده است. همچنین، در بحث سرمایه‌گذاری نیز ۳ هزار میلیارد تومان از سود حاصل از سرمایه‌گذاری به عنوان منابع مالی و ۱ هزار میلیارد تومان هم از محل فروش دارایی در نظر گرفته شده بود.

همسان‌سازی بحران‌زا

وی با ابراز تاسف از اجرای طرح همسان‌سازی، در این خصوص افزود: به علت تاکید دولت بر اجرای طرح همسان‌سازی و اجرای آن از منابع داخلی صندوق در سال جاری، ماهیانه مبلغی حدود یک‌هزار میلیارد تومان به تعهدات مالی صندوق افزوده و بدین ترتیب صندوق با کسری منابع مواجه شد. همچنین، در حوزه عملکرد شرکت‌ها در بازده دارایی‌ها،  وضعیت مطلوبی نداشتیم و شرکت‌های این صندوق نتوانستند آنچه که در برنامه و بودجه پیش‌بینی شده بود را محقق کنند و عملاً از آن ۳ هزار میلیارد تومانی که به عنوان منبع ورودی در نظر گرفته شده بود، حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیارد تومان توانستیم کسب کنیم.

کاظمی افزود: همچنین از سود سهامی که به عنوان منابع ورودی درنظر گرفتیم، حدود ۲ هزار میلیارد دچار کسری شدیم و حدود ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومانی که کسری منابع و کسری نقدینگی برای پرداخت حقوق ایجاد شد، صندوق را دچار مشکل کرده و ما عملاً شاهد حدود ۳۸۰ میلیارد تومان کسری منابع هستیم تا فقط بتوانیم حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم.

سرپرست صندوق حمایت و بازنشستگان فولاد با اشاره به افزایش حداقل حقوق مستمری‌بگیران در سال جدید خاطرنشان کرد: در سال جاری هم به جز صندوق بیمه تامین اجتماعی برای سایر صندوق‌ها، افزایش ۱۰ درصدی را شاهد بودیم که موجب نارضایتی بازنشستگان شد چراکه حداقل مستمری برای صندوق بیمه تامین اجتماعی ۵۷ درصد بود و این عدم تساوری بین مبالغ، نارضایتی هایی را به دنبال داشت، بدین ترتیب دولت طرح اصلاح دوباره پرداخت مستمری را در دستور کار قرار داده و براساس این اصلاح، مبلغ ۹۰۰ هزارتومان ثابت بعلاوه ۵ درصد، همچنین۱۰۰درصد حق اولاد و نیز ۵۰ درصد عائله‌مندی را افزایش داد و با اجرای این طرح از ابتدای مهر ماه، عملاً حدود ۱۲۰ میلیارد تومان ماهانه به تعهدات صندوق اضافه شد.

همسان‌سازی حقوق، چالش جدی صندوق بازنشستگی فولاد / بورس کالا نقشه‌ای برای عبور از وضعیت قرمز

افزایش ۲۰ درصدی حقوق و مستمری

وی اضافه کرد: زمانی که این طرح توسط صندوق فولاد اجرا شد، از ابتدای نیمه دوم سال یعنی از  ابتدای مردادماه،  قابل اجرا شد و عملاً حدود ۱۲۰ میلیارد تومان ماهانه به تعهدات صندوق اضافه کرد. براساس پیش‌بینی‌ها، به احتمال زیاد، دولت برای سال آینده حداقل ۲۰ درصد حقوق و مستمری را افزایش خواهد داد. 

کاظمی همچنین به معوقات بازنشستگان فولاد از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: حدود ۴۵۰ میلیارد تومان مربوط به سال ۱۳۹۹  و حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به سال ۱۴۰۰، به بازنشستگان بدهکار هستیم که به اجرای طرح همسان‌سازی مربوط می‌شود، پرداخت این معوقات تا این لحظه محقق نشده است، اما پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم در سال آینده بتوانیم حداقل ۲ هزار میلیارد تومان جهت اجرای طرح همسان‌سازی دریافت کنیم.

وی در ادامه گفت: در سال ۹۱ و پس از انتقال صندوق از وزارت صمت به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، متاسفانه دارایی‌ها و بدهی‌های صندوق به‌صورت ویژه و خاص بررسی نشد، اما بر اساس تبصره دولت، دارایی و بدهی‌های صندوق طی ۳ سال باید بررسی و در صورت تایید، دولت ملزم به پرداخت می‌شد که این کار انجام نشد. براساس پیشنهاد دولت و مجلس، پس از بررسی دارایی و بدهای‌های صندوق، سرانجام در سال ۹۸ دولت به پرداخت ۵۲ هزارمیلیارد تومان به صندوق موظف شد. در تلاشیم تا در سال آینده بخشی از این مبلغ را دریافت کرده و از این طریق معوقات بازنشستگان را پرداخت کنیم.

ضریب پشتیبانی صندوق، مطلوبی نیست

به گفته کاظمی، با احتساب مبالغ رفاهیات بازنشستگان، جمعاً حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است تا بتواند ماموریت و رسالت خود را به سرانجام برساند که از این میزان پرداخت حق بیمه، افزایش ۲۰ درصدی مستمری بگیران، افزایش ۲۰ درصد حق همسان‌سازی و پرداخت عیدی بازنشستگان لحاظ شده است. این در حالی است که امروز، صندوق حدود ۴۶۰۰ نفر بیمه‌پرداز و حدود ۸۷ هزار نفر مستمری بگیرد دارد که با یک محاسبه مشخص می‌شود وضعیت ضریب پشتیبانی صندوق، ضریب مطلوبی نیست و که دولت در سال گذشته حدود ۶هزار میلیارد تومان به این صندوق پرداخت کرده است.

کاظمی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه دیداری با معاون پارلمانی مجلس شورای اسلامی داشته به ماحصل این دیدار اشاره کرد و افزود: در دیداری که با سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور داشته‌ایم از وی جهت پرداخت مطالبات و معوقات بازنشستگان درخواست مساعدت کرده‌ایم. امیدوار هستیم مبالغ پیشنهادی و همچنین دیون ما از دولت محقق شود تا علاوه بر پرداخت معوقات، بتوانیم در حوزه سرمایه‌گذاری و تکمیل پروژه‌های شرکت‌های تحت نظارت صندوق، اقداماتی انجام دهیم تا از این طریق سود سهام و آنچه حاصل از سرمایه‌گذاری است را افزایش و وابستگی به دولت را کاهش دهیم.

این مقام مسئول در موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با اشاره به بودجه اختصاص یافته به صندوق‌های بازنشستگی بیان کرد: در حال حاضر مبلغی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کل کشور فقط برای ۱۸ صندوق از جمله صندوق تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگان کشوری، صندوق روستائیان و عشایر، صندوق نیروهای مسلح، صندوق فولاد و ... اختصاص یافته که مبلغ هنگفتی است. با مطالعات تطبیقی در می‌یابیم که در کشورهای دیگر به ندرت چنین مبالغی از سوی دولت به صندوق‌ها تزریق می‌شود و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای حوزه اسکاندیناوی، این صندوق‌ها هستند که به دولت وام می‌دهند و خط‌مشی اقتصادی کشورها را تعیین می‌کنند، اما متاسفانه در کشور ما به دلایل درونی و وبیرونی و فاکتورهای متعدد، صندوق‌ها را به این روز انداخته است.

کسری ۸ هزار میلیارد تومانی صندوق فولاد

سرپرست صندوق بازنشستگی فولاد افزود: در حالی این صندوق حدود  ۷ الی ۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که شرکت دخانیات (انحصاری‌ترین شرکت در کشور) تحت نظارت و پوشش این صندوق قرار داشته که مبلغی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته را داراست. همچنین شرکت دیگری به نام سنگ آهن در قلب ایران و در مرکز کشور، که به راحتی می‌تواند به تمامی کریدورها وام بدهد، متاسفانه همه این موارد دست به دست هم داده و صندوق را دچار بحرانی بزرگ کرده که برای رفع آن  به یک عزم جدی در حوزه مدیریت تحول‌آفرین نیاز داریم که بتواند تصمیمات قاطع گرفته و صندوق‌ها را از این وضع نجات دهد.

وی با اشاره به لزوم تغییر در نظام‌های سیستماتیک بیمه‌ای عنوان کرد: در همه کشورهای پیشرفته، نظام‌های بیمه‌ای تغییر یافته و متحول شده‌اند اما نظام‌های بیمه‌ای ما نسبت به تغییر جمعیت و تورم عقب‌مانده، به همین دلیل است که  تورم رشد کرده و حقوق بازنشستگان جامانده است. بنابراین ما باید نظام‌ها را به صورت تلفیقی به کار ببریم تا معایب و محاسن یکدیگر را پوشش دهند.

کاظمی در پایان تصریح کرد: یکی از راه حل‌های خروج از بحران در صندوق‌های بازنشستگی از جمله صندوق فولاد، ورود به حوزه بورس کالاست، به عنوان مثال ۳ شرکت  عمده تحت نظارت صندوق فولاد از جمله شرکت زغال کرمان، دخانیات و سنگ آهن بافق اگر وارد بورس شوند، نظارت برروی آن‌ها مناسب‌تر صورت می‌گیرد. شفافیت ارتقا می‌یابد و  پاسخگویی و رصد دارایی‌ها مناسب‌تر اتفاق می‌افتد.

/انتهای پیام/

کد خبر 2662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =