کد خبر 2710
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

خودداری شرکت‌های اروپایی از خرید بلندمدت فولاد/ تاثیر صنعت خودرو بر تقاضا

خودداری شرکت‌های اروپایی از خرید بلندمدت فولاد/ تاثیر صنعت خودرو بر تقاضا

در واقع خریداران اروپایی درس خود را از تحولات سال ۲۰۲۲ آموختند؛ جنگ در اوکراین بازار فولاد اروپا را متلاطم کرد و موجی از خرید شتاب‌زده را در فوریه و مارس ایجاد کرد، در نتیجه قیمت فولاد تخت و بلند به طور چشمگیری افزایش یافت و رکوردهای تابستان ۲۰۲۱ را شکست.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ بر اساس مبادلات نقطه‌ای برق و گاز طبیعی، در ایتالیا قیمت برق در هفته منتهی به ۱۴ دسامبر به بیش از ۴۲۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که بیش از چهار برابر میانگین هزینه یک ماهه ماه نوامبر ۸۷.۸۴ یورو در هر مگاوات ساعت است. در آلمان نیز معامله گران هزینه انرژی را در حدود ۴۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت برای همان هفته تعیین کردند.

قیمت فولاد در حال حاضر در بازارهای اصلی منطقه کاهش یافته است، به طوری که معامله گران انتظار دارند تقاضای بلندمدت فولاد تا اوایل سال آینده افزایش یابد زیرا شرکت‌ها نیاز به ذخیره مجدد دارند. یک توزیع کننده فولاد در اروپای شمالی گفت: در حال حاضر نگرانی‌های زیادی در مورد عدم اطمینان اقتصادی وجود دارد که تاثیر منفی بر تقاضا گذاشته است، بطوریکه پروژه‌های ساخت و ساز به تعویق می‌افتد چون هیچ کس نمی‌داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر اروپا راه حلی برای مسئله انرژی بیابد و قیمت انرژی به سطح عادی‌ و قبل از جنگ کاهش یابد، آنگاه وضعیت حل می‌شود. البته نتیجه نمی‌تواند یک شبه اتفاق بیفتد، و احتمالاً سه ماه طول بکشد.

به گفته انجمن فولاد اروپا ،یوروفر، سایر عوامل مؤثر بر فعالیت بخش ساخت و ساز عبارتند از: افزایش قیمت مصالح ساختمانی، کمبود فزاینده مصالح و کمبود کارگران ساختمانی.

تاثیر صنعت خودرو بر بازار فولاد

به دلیل عدم اطمینان در مورد تقاضای آتی مصرف‌کنندگان نهایی بخش خودرو، دور شدن از معاملات آینده‌نگر در محصولات فولادی و آلومینیومی نیز مشاهده شده است. در همین حال، چندین منبع اعلام کردند که خریداران صنعت خودرو به دنبال قراردادهای کوتاه‌مدت هستند  و ترجیح می‌دهند به دلیل درجه بالای نوسانات در بازار قراردادهای سه ماهه به قراردادهای نیمه‌ساله منعقد کنند. البته به باور کارشناسان، دستیابی به این امر از نقطه نظر اداری دشوار خواهد بود چون مذاکره مجدد در مورد قیمت‌ها هر سه ماه یکبار پیچیده و زمان‌بر خواهد بود.

 همچنین فعالان بازار باور دارند که انتظار می‌رود تقاضای خودرو در سال ۲۰۲۳ بهبود یابد، اگرچه بعید است که به سطح قبل از کووید بازگردد. یوروفر در آخرین چشم انداز بازار خود در تاریخ ۲۶ اکتبر اعلام کرد که پس از رکود ۱۸.۷ درصدی در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کووید-۱۹، تولید خودرو در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت، اما تنها ۳.۳ درصد.

انتظار می‌رفت که تولید صنعت خودرو در سال ۲۰۲۲ کاهش ۱.۷ درصدی را نشان دهد. این انجمن انتظار دارد که تولید بخش خودرو در سال ۲۰۲۳ تنها ۱.۱ درصد افزایش یابد بشرطی که مشکلات زنجیره تامین و عدم اطمینان جهانی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. باید توجه داشت که صنعت خودرو در طول سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی تحت تأثیر مسائل زنجیره تامین قرار گرفت، که باعث به تعویق افتادن مواد و عقب افتادگی قابل توجهی در سفارشات شد.

به گفته فعالان بازار، با توجه به دورنمای نامشخص تقاضا برای سال ۲۰۲۳، مدیران نسبت به انعقاد معاملات بلندمدت برای تناژهای بزرگ بی‌میل هستند. همچنین تقریباً کاهش تقاضای ۱۰ تا ۱۱ درصدی ناشی از تأثیر کمبود نیمه هادی‌ها در سال ۲۰۲۲ وجود داشته است، اما باید شاهد بازگشت مجدد آن در سال آینده بود.

در واقع خریداران اروپایی درس خود را از تحولات سال ۲۰۲۲ آموختند؛ جنگ در اوکراین بازار فولاد اروپا را متلاطم کرد و موجی از خرید شتاب‌زده را در فوریه و مارس ایجاد کرد، در نتیجه قیمت فولاد تخت و بلند به طور چشمگیری افزایش یافت و رکوردهای تابستان ۲۰۲۱ را شکست. به عنوان مثال، شاخص روزانه کویل نورد گرم فولاد داخلی، exw شمال اروپا، در مارس ۲۰۲۲ به طور متوسط ​​۱۲۷۸.۵۰ یورو در هر تن بود که نسبت به ۹۵۲.۰۱ یورو در هر تن در ماه فوریه- آغاز جنگ اوکراین_ ۳۲۶.۴۹ یورو در هر تن افزایش داشت.

از همین روی، تمایلات بازار به دلیل کندی تقاضای خودرو و پیشنهادات رقابتی واردات ضعیف شده است .بطوریکه از آوریل ۲۰۲۲، تقاضای ضعیف منجر به عرضه بیش از حد مواد، به ویژه در بازار فولاد تخت شده است، که منجر به کاهش قیمت‌های موجود در انبارها نسبت به محصولات تازه تولید شده است. تنها در ماه دسامبر، تولیدکنندگان فولاد اروپایی شروع به افزایش قیمت کردند. آنها این کار را به تدریج و در واکنش به بهبود جزئی در معاملات، کاهش تولید اعلام شده توسط چندین فولادساز و پیش بینی بهبود تقاضای مصرف کننده نهایی انجام دادند.

باوجود اینکه کارخانه‌ها برای قیمت‌های بالاتر کویل با تحویل در فوریه ۲۰۲۳ تمایل داشتند، معامله‌گران اعلام کردند که انقباضات بخش‌های خودروسازی و ساختمانی اروپا دستیابی به قیمت‌های بالاتر را دشوار می‌کند، حتی با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های ورودی و کاهش تولید. بنابراین کاهش تولید، در اوایل سال ۲۰۲۳ تأثیر قابل توجهی بر بازار فولاد اروپا خواهد داشت و احتمالا عرضه  کمتر از تقاضا باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 2710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =