کد خبر 2735
۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

سایه سنگین بورس کالا بر سر بازار سیاه زنجیره فولاد

سایه سنگین بورس کالا بر سر بازار سیاه زنجیره فولاد

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس کالا گفت: عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا نه تنها شفافیت را به همراه داشته بلکه از تشکیل بازار سیاه در این حوزه جلوگیری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ حسن حسینی‌نیا کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس کالا در گفتگو با آهن‌نیوز ضمن متعادل خواندن قیمت‌های زنجیره فولاد در بورس کالا گفت: بورس یکی از مهمترین فاکتورهای تعادل‌بخشی قیمت‌های زنجیره فولاد بوده و نمی‌توان به‌طور حتم و یقین گفت فقط بورس کالا در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد در بازار موثرند.

وی با تاکید بر این که کمبود انرژی از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در زنجیره فولاد است اذعان کرد: در قیمت گذاری زنجیره فولاد بازار بیشترین نقش را داشته و رشد یا کاهش قیمتی را به دنبال دارد. پس در واقع فاکتورها نشان می‌دهد که بورس کالا اگرچه کمک کننده به تعدیل قیمت‌های زنجیره فولاد است اما عوامل دیگری موثر هستند.

این کارشناس بورس کالا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که قیمت‌های صادراتی زنجیره فولاد کمتر از قیمت داخلی است ادامه داد: همین موضوع باعث شده تا بازار سیاهی تشکیل نشود و شاید بهتر است بگوییم نتیجه عملکرد شفاف بورس کالا، تمایل فعالان زنجیره فولاد به فروش در بازار داخلی و در بورس بیش از صادرات است.

حسینی‌نیا در ادامه با بیان اینکه زنجیره فولاد دارای محصولات متنوعی بوده، یادآور شد: محصولات بالادستی زنجیره فولاد دارای فرمول قیمتی بوده و در محصولات پایین‌دستی نیز قیمت‌گذاری آزاد و به نرخ بازار آزاد نزدیک است در نتیجه بورس کالا شرایطی را فراهم می‌کند تا قیمت‌ها متعادل و شفاف باشد این در حالی است که با نگاهی به بازارهای جهانی متوجه می‌شویم اقتصاد هر کشوری منوط به قوانین و قیمت‌هایی است که تعریف شده است به‌طور مثال در کره جنوبی قیمت‌ها براساس بخش‌ها و در برخی کشورها براساس منطقه یا سیاست تعریف می‌شود و این موضوع در ایران هم صدق می‌کند به شکلی که در کشور قیت‌گذاری‌ها براساس فرمول‌هایی که تعیین شده انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: فرمول‌های قیمتی که در بورس کالا نیز دیده می‌شود بازار را به تعادل رسانده در حالی که اگر بخواهیم به سمت بازار آزاد حرکت کنیم نیاز به فرمول نخواهیم داشت و فعالیت بورس در زنجیره فولاد نیز تعریفی نخواهد داشت.

این کارشناس ارشد در بخش دیگری از سخنانش بر شفافیت بورس کالا تاکید کرد و در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا برای عرضه زنجیره فولادی شفاف است، افزود: بورس کالا دارای ابزاری است که در دید همگان قرار گرفته و تابلوها نشان از عرضه و تقاضا دارد پس چطور می‌توان گفت شفافیت دربورس کالا نیست؟ آنچه که فعلاً مورد انتقاد قرار گرفته سامانه‌ای به نام بهینه‌یاب است که دسترسی را در اختیار بعضی قرار داده و این امکان را به همگان نمی‌دهد تا بتوانند از کل زنجیره فولاد برای تامین نیازهای خودشان بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 2735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =