کد خبر 2740
۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

قطعی کامل گاز صنایع فولادی هرمزگان

قطعی کامل گاز صنایع فولادی هرمزگان

با توجه به کمبود گاز و همچنین فشار به نیروگاه‌های تولید برق برای تأمین انرژی کشور، گاز صنایع فولادی هرمزگان قطع شد.

به گزارش آهن نیوز، موج کم‌سابقه‌ی سرما و افزایش مصرف گاز در کشور کار را به جایی رسانیده است که گاز مصرف‌کننده‌های بزرگ همچون صنایع فولادی در راستای تأمین مصارف خانگی قطع شود.

البته مشکل تنها به موضوع گاز خلاصه نمی‌شود چرا که حامل‌های انرژی در ایران به‌صورت زنجیره‌ای عمل می‌کنند و کمبود گاز باعث شده تا نیروگاه‌های تولید برق کشور که عمدتاً گازی هستند، روی به سوخت جایگزین یعنی مازوت بیاورند و نتوانند عملکرد مطلوب خود را ارائه دهند؛ این مساله چالش تأمین برق صنایع بزرگ را نیز سبب شده و آلودگی‌های زیست‌محیطی شدید را نیز به بار آورده است.

بااین‌حال اگر بر این تصورید که صنایع و مردم مناطق گرمسیر ازجمله نقاط جنوبی کشور امروز چالش‌های کمتری از مناطق سردسیر کشور دارند، تصورتان تا حدودی اشتباه است. اگرچه فشار گاز استان‌های مجاور میدان پارس جنوبی بیشتر از نقاط شمالی و شرقی کشور است اما کمبود گاز و آلودگی‌های ناشی از مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها برای تزریق به شبکه‌ی برق سراسری کشور حسابی مردم و صاحبان صنایع را به مشقت انداخته است.

در روزهایی که پرداختن به موضوع کمبود گاز در کشور به موضوعی سیاسی بدل شده است وکمتر مسئولان تمایل دارند تا اخبار مرتبط با آن را مخابره کنند و تنها به دنبال جشن گرفتن زمستان سرد اروپا بودند، بنا بر تحقیقات خبرنگار آهن نیوز گاز صنایع فولادی جنوبی‌ترین استان هرمزگان نیز قطع ‌شده است و عملاً شاهد اختلال در فرآیند تولید هستیم.

فولاد هرمزگان، فولاد کاوه و مادکوش با قطعی گاز مواجه شده‌اند و واحد آندسازی آلومینیوم هرمزگان نیز با چالش روبه‌رو است؛ شاید خوشبخت‌ترین شرکت فولادی هرمزگان صبا فولاد خلیج‌فارس باشد که این فصل از سال را به تعمیرات اساسی سالیانه اختصاص داده است و این قطعی گاز تاکنون تأثیری بر روند این کارخانه نداشته است.

در این وضعیت می‌طلبد تا مسئولان کشوری با بازنگری سیاست‌های خود در تأمین انرژی، مدیریت مصرف، ایجاد نیروگاه‌هایی با راندمان بالا همچون نیروگاه‌های کلاس F، تعیین تکلیف نیروگاه اتمی بوشهر و پیگیری طرح‌های تولید انرژی پاک از خورشید، موج و باد زندگی را از شرایط فعلی برای مردم سخت‌تر نکنند؛ آرزویی که به نظر می‌رسد با وضعیت بودجه‌ای کشور چندان تحقق پذیر نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر 2740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =