کد خبر 278
۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵

تحلیلی بر بازار داخلی آهن‌آلات

تحلیلی بر بازار داخلی آهن‌آلات

به طور معمول هنگامی که بازار دچار افزایش یا کاهش می‌شود، چندین عامل اثرگذار بر قیمت آهن آلات به اتفاق این نوسانات را رقم می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، دیروز در نخستین روز هفته قیمت روز آهن‌آلات با موجی از افزایش ناگهانی آغاز شد به طوری که در همان ساعات ابتدایی روز برخی شرکت‌ها فروش خود را بستند. اگرچه در تحلیل‌های پیشین افزایش نرخ آهن پیش‌بینی و هشدار داده شده بود اما افزایش حدود ۱۰۰۰ تومانی در یک روز، تعجب‌برانگیز بود.

قیمت ناودانی ایرانی و نبشی

قیمت ناودانی ایرنی و نبشی غالباً ثابت اعلام شد اما در این حوزه هم کم و بیش افزایش قیمت مشاهده شد. قیمت تیرآهن نیز تقریباً افزایشی بود به طوریکه در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ الی ۲۵۰ تومان افزایش قیمت داشتیم و در بخش شاخه‌فروشی نیز به طور میانگین ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده شد که غالباً هم در شاخه‌های پرفروش شرکت ذوب آهن اصفهان بود.

نرخ شمش فولادی

در هفته‌های اخیر، نرخ پایه شمش فولادی عرضه شده در بورس کالا، هر کیلو حدود ۱۳۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد. معامله شمش در این قیمت، کاملاً همسو با تحولات بازار جهانی است. همچنین با توجه به نرخ روز دلار نیمایی و مقدار حجم عرضه، بسیار منطقی به نظر می‌آید. گرچه شرایط ایده‌آلی از نظر قیمت برای خرید شمش بورسی وجود دارد، اما کمبود تقاضا در بازار کاملاً مشهود است.

تولیدکنندگان مقاطع طویل، مشتری اصلی انواع شمش به شمار می‌روند. این گروه از افراد تحت تاثیر کاهش ۱۰ درصدی نرخ دلار در بازار آزاد و احتمال کاهش بیشتر و نیز اخبار مربوط به مذاکرات برجام، تمایل خود را نسبت به خرید شمش بورسی از دست داده‌اند. البته محدودیت‌های خرید شمش برای هر کد بورسی، خود دلیل اصلی برای کاهش چشمگیر تقاضا به شمار می‌رود.

بازار آهن در مشت دلار!

در هفته‌ای که گذشت دلار پس از افزایش قیمتی که اخیراً تجربه کرد، چند روزی کاهش قیمت داد. تا روز ۲۳ خرداد، نرخ دلار به پیشینه مقدار خود در سال‌های اخیر رسید و سقف قیمتی را شکست. اما پس از اعلام خبر بانک مرکزی مبنی بر خرید ارز صادرکنندگان توسط صرافان به نرخ توافقی و فروش در بازار آزاد، روند افزایش دلار متوقف شد و به کانال ۳۲۰۰۰ تومان برگشت. شروع دور جدیدی از مذاکرات در کشور قطر، موجب شد تا روند نزولی نرخ دلار تشدید شود. به دنبال این روند نزولی، قیمت مقاطع بازار نیز روند کاهشی را در پیش گرفت.

صورت‌های مالی شرکت‌های تولید در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهند که درآمد صادراتی‌شان را با دلار نیمایی ۲۴۰۰۰ تومان تنظیم کرده‌اند. در حال حاضر، نقدینگی، سطح تورم و هزینه‌های شرکت‌ها به شدت افزایش پبدا کرده است. بنابراین در صورتی که دلار نیمایی به سطح ۲۴۰۰۰ تومان بازگردد، قطعا سود صادراتی شرکت‌ها از بین خواهد رفت و به این ترتیب دولت با کمبود ارز ناشی از صادرات مواجه خواهد شد.

بررسی قیمت مقاطع در هفته‌ای که گذشت

این هفته، قیمت میلگرد آجدار از ۱۶۴۰۰ به ۱۵۰۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. در بازار آزاد نیز قیمت این مقطع از ۱۸۰۰۰ به ۱۶۸۰۰ تومان رسید. انتظار می‌رود که نرخ پایه میلگرد آجدار در هفته جاری حدود ۱۴۶۰۰ تومان باشد.

هر کیلو تیرآهن ذوب آهن اصفهان در اولین هفته تیرماه، حدود ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داد. البته قیمت تیرآهن ذوبی سایز ۳۰ به دلیل مشکلات فنی خط تولید و کمبود عرضه، برخلاف بقیه سایزها، از ۱۹۰۰۰ تومان به ۲۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

از آنجا که تولید تیرآهن در داخل کشور به صورت محدودتری انجام می‌شود و همواره شاهد رقابت در عرضه میان کارخانه‌های مختلف هستیم، انتظار ادامه‌دار بودن کاهش قیمت تیرآهن برای هفته آینده چندان منطقی به نظر نمی‌آید. در میان مقاطع طویل، قیمت میلگرد بیشتر با نوسانات دلار همبستگی دارد. بنابراین در صورتیکه نرخ دلار بیش از این کاهش پیدا نکند، می‌توان کف قیمتی ۱۶۵۰۰ تومان برای میلگرد آزاد در دومین هفته تیرماه در نظر گرفت.

بررسی قیمت ورق فولادی

ورق نازک بار گرم فولاد مبارکه، به دنبال کاهش قیمت دلار از کیلویی ۲۳۰۰۰ تومان به ۲۱۰۰۰ تومان رسید. قیمت ورق روغنی نیز همچون سایر انواع ورق کاهش قیمت داد و هر کیلو حدود ۴۰۰ تومان کمتر معامله شد. کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت ورق گالوانیزه، به دلیل کمبود موجودی در بازار بود.

قیمت ورق گرم در بازار با توجه به قیمت عرضه فولاد مبارکه و نرخ دلار تعیین می‌شود. در روز دوشنبه ۶ تیرماه، ورق گرم فولاد مبارکه با قیمت حدود ۱۶۹۰۰ تومان عرضه شد که در رقابت، با نرخ میانگین ۱۸۰۴۴ تومان بسته شد. البته از آنجا که زمان تحویل این‌بار ۳۱ شهریورماه است با احتساب خواب پول و هزینه‌های جانبی، هر کیلو از این بار حدود ۲۱۰۰۰ تومان برای خریدار تمام می‌شود که تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد.

با توجه به وابستگی قیمت ورق روغنی و گالوانیزه در بورس به قیمت ورق گرم مبارکه و همچنین کاهش قیمت ۷۰۰ تومانی این محصول در هفته گذشته، احتمالاً قیمت‌ ورق‌های سرد بازار در هفته آینده تعدیل پیدا کند. 

پایان پیام/ ف

کد خبر 278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =