کد خبر 2786
۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

گزارش آهن‌نیوز از وضعیت صنعت فولاد؛

از کناره‌گیری معدن‌کاران تا ورود کارخانه‌های فولادساز

از کناره‌گیری معدن‌کاران تا ورود کارخانه‌های فولادساز

معدن و کار کردن در حیطه­‌های مرتبط با آن مثل حوزه‌­های سنگ آهن برای متخصصین یک مسئله سودآور است، افراد و شرکت‌های فعال در این حوزه مانند شرکت‌های فولادی تمایل دارند به هر نحوی در آن ورود پیدا کرده و فعالیت داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شرکت­‌های فولادساز با سودهای کلانی که در طولانی مدت توسط فروش محصولات فولادی به دست آورده‌اند راحت‌تر از سایرمجموعه‌­ها می‌­توانند وارد عرصه سرمایه­‌گذاری و یا خرید معدن شوند؛ زیرا آنها با در اختیار داشتن نیروی کار ارزان، ماشین‌آلات و سایر امتیازاتی که دولت در اختیارشان قرار داده است و با داشتن مهارت‌هایی که در در زمینه معدن دارند به راحتی می‌توانند در این عرصه هم ورود پیدا کنند.

فرار معدن‌کاران از قوانین سخت و دست و پاگیر

قوانین، مصوبه‌ها و بخشنامه‌های و دست و پاگیری که وزارت صنعت و معدن تجارت در یک دهه گذشته در حوزه معدن‌کاری وضع کرده است شرایط سخت‌تری را پیش روی معدن کاران قرار داده است؛ مانند قوانین سختی که برای جلوگیری از صادرات وضع شد و عوارض‌هایی که برای بخش صادرات از سوی دولت تصویب شد، مانع صادرات سنگ‌آهن بود؛ البته ناگفته نماند این قوانین به منظور جلوگیری از خام‌فروشی بود اما معدن‌دار به دلیل عدم فروش کافی در داخل کشور، درنهایت مجبور است جوانب مالی معدن را پوشش دهد و عواملی مانند کاهش قیمت سنگ آهن در داخل و در جوامع بین‌المللی هم در این فرایند اثرگذار بود.

این قوانین دست و پاگیر باعث شده که معدن‌کاران به ویژه آنهایی که در حوزه مواد فلزی مانند سنگ آهن و سایر تولیدات مواد فلزی فعالیت داشته‌اند، از این حیطه خارج شوند و عرصه را برای ورود شرکت‌های فولادی هموارتر کنند.

افق فولاد سال ۱۴۰۴

در کشور ما افقی برای فولاد در نظر گرفته شد تحت عنوان افق فولاد سال ۱۴۰۴، مبنی بر این که در این سال، تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن در سال برسد. با توجه به مشکلاتی که در این بخش وجود دارد مشخص است، این روند به خوبی پیش نرفته است و با وجود مسائلی مانند کمبود آهن به خوبی هم پیش نمی‌رود؛ زیرا ضعف‌هایی در بخش تولیدات فولاد و مواد معدنی مانند کمبود سنگ آهن وجود دارد.

مصوبه‌ها و بخشنامه‌های اشتباه در حوزه معدن‌کاری و ورود شرکت‌های فولاد به فضای استخراج و اکتشاف معدن، بهای سنگینی را به جامعه معدنی وارد کرده است.

مزایده یا واگذاری اصولی معادن؟

خرید و فروش معدن سنگ آهن به هر نحوی اشتباه است زیرا این معادن باید اصولی واگذار شوند. ذوب آهن اصفهان در مزایده معدن سنگ آهن خواف، درصد مزایده را بالای ۱۰۰ درصد زد تا بتواند آن معدن را تصاحب کند و این اتفاق هم افتاد.

واگذاری معادن سنگ آهن به این شکل، اشتباه است زیرا این معادن باید به شرکت‌های بزرگ استخراج و اکتشاف که توانایی انجام این کار را دارند واگذار شوند. این کار باعث افزایش ارزش افزوده سنگ آهن و محصولات فرآوری شده‌ آنها می‌شود. این امر به نوبه خود باعث اشتغال می‌شود زیرا همانطور که در اخبار شاهد هستید با تعطیلی و باطل شدن یک معدن ممکن است ۱۵۰۰ نفر بیکار یا مدت زیادی در حالت بیکاری باشند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =