کد خبر 2787
۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛

وزارت صمت مسئولیتی در بحران کمبود گاز صنایع ندارد/ وزارت نفت باید پاسخگو باشد!

وزارت صمت مسئولیتی در بحران کمبود گاز صنایع ندارد/ وزارت نفت باید پاسخگو باشد!

متاسفانه گازرسانی به صنایع در اولویت سوم وزارت نفت است و با این اتفاق تمامی برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های وزارت صمت با مشکل مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ با توجه به سرمای بی‌سابقه در کشور و بحران کمبود انرژی طی هفته‌های اخیر و افت فشار و حتی قطعی گاز در برخی مناطق کشور، وضعیت تامین گاز و انرژی مورد نیاز صنایع نیز با بحران جدی مواجه است که عملاً تولید واحدهای صنعتی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

سیف الله امیری، مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با آهن‌نیوز با اشاره به بحران کمبود گاز در صنایع فولادی عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های قبلی در این حوزه بر این اساس بوده که کمبود انرژی نداشته باشیم و سوخت مورد نیاز صنایع تأمین شود اما طبق پیش‌بینی‌ها، وزارت نفت و شرکت ملی گاز باید در روز، یک میلیارد و 450 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کرد که این رقم در حال حاضر 850 میلیون مترمکعب در روز است.

وی افزود: این در حالی است که سهم صنایع فولادی از این رقم تنها 40.000.000 متر مکعب است و شرکت ملی گاز در این شرایط  فقط 15.000.000 مترمکعب از این رقم را در اختیار ما گذاشته است. اما با توجه به اینکه ما در واحدهای صنعتی گندله، کنستانتره، شمش و میلگرد مازاد داشتیم، در این بخش مشکل خاصی نداریم، اما با توجه به اینکه بیشتر مصرف ما در بخش آهن‌اسفنجی است، همین عامل باعث شد بخش قابل توجهی از این 15 میلیون مترمکعب را به این وحدها اختصاص بدهیم.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ بخشنامه جدید در این زمینه خبرداد و گفت: از دو هفته پیش و با ابلاغیه جدید شرکت ملی گاز ایران، متاسفانه شاهد کاهش مجدد همین سهمیه اندک 15 میلیون متر مکعبی به 10 میلیون متر مکعب به صنایع فولادی هستیم و با این حجم، فقط می‌توان کوره‌ها را گرم نگاه داشت و به‌هیچ عنوان نمی‌توان انتظار تولید داشت.

امیری با بیان اینکه مسئولیت این بحران با وزارت نفت و شرکت ملی گاز است و باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: آنچه در این بین حائز اهمیت است، عدم توجه به بحث صنایع و واحدهای تولید صنعتی است، متأسفانه گازرسانی به صنایع در اولویت سوم وزارت نفت است با این اتفاق تمامی برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های وزارت صمت با مشکل مواجه شده است.

وی در پایان گفت: ما در بخش تولید سیمان نیز با مشکل کمبود انرژی مواجه هستیم اما مازوت را جایگزین و مشکل را برطرف کردیم، اما در بحث تولید آهن‌اسفنجی همچنان با مشکل جدی مواجه هستیم به طوریکه بسیاری از واحدهای تولیدی به این دلیل تعطیل و یا نیمه تعطیل شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 2787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =