کد خبر 280
۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

شایعه‌ اختلال در تولید فولاد و شواهدی برای تکذیب

شایعه‌ اختلال در تولید فولاد و شواهدی برای تکذیب

اگرچه برخی از منابع اختلال در سیستم HMI شرکت‌های فولادی را که اخیراً هدف حمله‌ی سایبری قرار گرفتند دلیلی بر توقف تولید این کارخانه‌ها عنوان می‌کنند اما شواهدی وجود دارد که این ادعاها را کاملاً رد می‌کند.

به گزارش آهن‌نیوز، نزدیک به یک هفته از حمله سایبری به سه شرکت فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد هرمزگان گذشته است و برخی کانال‌های تلگرامی و سایت‌های خبری از ایجاد اختلال در خط تولید این شرکت‌ها گزارش می‌دهند و در این میان نیز چنین به نظر می‌آید که روابط عمومی این شرکت‌ها از ارائه‌ اطلاعات منع شده‌اند و روزه‌ی سکوت گرفته‌اند.

برخی فعالان عرصه‌ی صنعت بر این عقیده‌اند که به علت تحریم‌ها و قطع ارتباط با صنایع پیشرو در حوزه‌ی آی‌تی، دسترسی به نرم‌افزارهای ضدهک وجود ندارد و آپدیت نشدن برخی از سیستم‌های تولید آسیب‌پذیری آنان را افزایش داده است.

یکی از مهندسان آی‌تی که تمایلی به افشای نامش نداشت در این‌باره به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: سیستم‌های HMI وظیفه‌ی کنترل عملیات تولید فولاد را بر عهده دارند و با توجه به دمای ایجاد شده در کوره، ایجاد قوس الکتریکی را رصد می‌کنند و زمانی که خط تولید هک شود، این سیستم از کار می‌افتند و بازگشت آن‌ها کار ساده‌ای در شرایط کنونی نیست.

وی سیستم‌های کنترلی را بسیار گران و تحریم‌ها را سبب کندی در بازگشت کامل به عملیات تولید خواند و گفت: با این حال مهندسان ایرانی همواره راهی برای حل این مسائل پیدا می‌کنند و تجربیات سال‌های گذشته مؤید موضوع است.

البته ادعای اختلال در صنایع فولادی با خبر روز گذشته‌ی روابط عمومی فولاد مبارکه به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد چراکه روابط عمومی این شرکت در خبری ادعا کرد که غیورمردان ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه در واحد گندله‌سازی، موفق شدند، رکورد روزانه تازه‌ای به میزان ۲۳ هزار و ۷۳۰ تن رقم بزنند و رکوردِ قبلیِ ۲۳ هزار و ۶۶۰ تن که در ۱۷ مردادماه سال ۱۳۹۹ محقق شده بود را ارتقا دهند.

پیش از این نیز تلاشگران ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه در واحد احیاء مستقیم ۲، روز چهارشنبه ۸ تیرماه موفق شدند میزان تولید روزانه آهن اسفنجی را به ۹ هزار و ۷۶۰ تن برسانند و رکورد قبلیِ ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری به میزان ۹ هزار و ۶۷۰ تن را ارتقا دهند.

همچنین در ادامه دستاوردهای تولید در گروه فولاد مبارکه، جهادگران واحد احیاء مستقیم سبای فولاد مبارکه نیز موفق شدند در تاریخ ۷ تیرماه سال جاری با تولید ۴ هزار و ۹۵۲ تن آهن اسفنجی رکورد روزانه جدیدی را ثبت کنند و رکورد قبلی ۲۳ خردادماه سال جاری به میزان ۴ هزار و ۹۰۱ تن را ارتقاء بدهند.

اگر این خبر را عملیات روانی برای خنثی‌سازی سم‌پاشی‌های دشمن ندانیم این رکوردهای مسرت‌بخش خط بطلانی بر شایعات روزهای گذشته در فضای مجازی کشور است.

پایان پیام/ پ م

کد خبر 280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =