کد خبر 2809
۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

در گفت‌وگو با آهن نیوز مطرح شد؛

دلایل صادرات زغال‌سنگ ایران به کشورهای همسایه

دلایل صادرات زغال‌سنگ ایران به کشورهای همسایه

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: اخیراً دولت، صادرات زغال‌سنگ را آزاد کرده است و چون تقاضا برای تولیدات ایران بالاست، برخی از انواع زغال‌سنگ که مصرف داخلی ندارد به پاکستان و ترکیه صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ بحران گاز در کشور پاکستان باعث شده تا ایران به سراغ صادرات زغال‌سنگ به این کشور برود و بتواند از این مسیر درآمد ارزی داشته باشد، اما این در حالی است که حوزه زغال‌سنگ در ایران با چالش‌های بسیار مواجه بوده و بخشی از نیاز کشور به صورت وارداتی تامین می‌شود.

سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفت‌وگو با آهن نیوز در مورد آغاز صادرات زغال‌سنگ ایران به کشورهای همسایه گفت: اخیراً دولت، صادرات زغال‌سنگ را آزاد کرده است و چون تقاضا برای تولیدات ایران بالاست، برخی از انواع زغال‌سنگ که مصرف داخلی ندارد به پاکستان و ترکیه صادر می‌شود. دلیل آزاد شدن صادرات نیز مربوط به عدم تمایل مصرف‌کنندگان داخلی در پرداخت قیمت واقعی زغال‌سنگ است.

وی افزود: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱، قیمت هر تن زغال‌سنگ وارداتی ۱۶ میلیون تومان و زغال‌سنگ داخلی ۳.۵ میلیون تومان بود. بنابراین باوجود این اختلاف نرخ، دولت با مصرف کنندگان جلسه‌ای برگزار کرد تا با خرید قیمت واقعی زغال‌سنگ داخلی، معادن توسعه و رشد کنند که مورد استقبال آنها قرار نگرفت. چون دولت نمی‌تواند آنها را مجبور به آن کند، بنابراین تصمیم به آزادی صادرات زغال‌سنگ کرد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران تصریح کرد: باوجود شرایط کنونی، بخشی از تولیدات زغال‌سنگ ایران به سمت صادرات رفت که نتیجه آن نیز افزایش واردات است. در حال حاضر، نزدیک به ۵۰ درصد نیاز داخلی از طریق واردات از کشورهای اندونزی، چین و استرالیا تامین می‌شود که همه آن نیز از سوی ذوب‌آهن اصفهان صورت می‌گیرد.

به گفته صمدی ایران سالانه یک میلیون و ششصد هزار تن واردات زغال‌سنگ دارد. اما مصرف کنندگان داخلی حاضر به خرید تولیدات داخلی به قیمت واقعی نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر 2809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =