کد خبر 2811
۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

جذب 9 میلیارد دلار سرمایه در بخش معدن

جذب 9 میلیارد دلار سرمایه در بخش معدن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای واگذاری معادن در سال ۹۴ تاکنون ۹ میلیارد دلار جذب سرمایه در این بخش انجام شده است.

به گزارش آهن‌نیوز، وجیه‌الله جعفری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی، گفت: بیش از 27 میلیارد دلار ذخیره بر جا و قطعی در کشور کشف شده که قابل تبدیل به محصول است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه‌ها اقدام کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: تاکنون تمرکز اصلی در کشور بر روی زنجیره‌های آهن و فولاد، سرب و روی، مس، طلا و آلومینیوم بوده است، اما از دو سال پیش تاکنون به دنبال عناصر استراتژیک و موردنیاز کشور رفتیم و دست‌کم 14 عنصر و رشته فعالیت دیگر فعال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این عناصر که تاکنون واردکننده آنها نیز بودیم، نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی برای اکتشاف و ارتقای فناوری و نوآوری هستیم.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: امروز برخلاف گذشته دیگر شاهد خام‌فروشی به‌ویژه در زنجیره فولاد نیستیم و حداقل شمش فولاد صادر می‌کنیم، همچنین زنجیره‌ها در 14 عنصر یاد شده می‌تواند تکمیل شود که این مهم به موضوع بهره‌وری که به دنبال آن هستیم کمک خواهد کرد.

جعفری به موادی از قانون جهش شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد که به شرکت‌هایی که در راستای فناوری و نوآوری حرکت کنند، با کسر بخشی از مالیاتشان کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: باید شرکت‌ها به ویژه شرکت‌هایی که مواد معدنی آنها جزو دسته مواد معدنی با ارزش، عناصر استراتژیک و همچنین عناصر نادر خاکی است را هدایت کنیم تا از این پتانسیل و از نخبگان دانش بنیان استفاده کنند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: ایمیدرو با برپایی این همایش‌ها به دنبال توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است، در گذشته خود به دنبال سرمایه‌گذاری بود؛ اما امروز بسترسازی برای سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کند. در این زمینه سه حوزه پژوهش و فناوری، اکتشافات و کمک به زیرساخت‌های کشور جزو اولویت‌های ما است.

وی گفت: امروز مرزهای اقتصادی آنقدر به هم نزدیک شده که شرکت‌ها و بنگاه‌ها جز با رقابت شدید نمی‌توانند باقی بمانند و به‌طور قطع باید به سمت ارتقای بهره‌وری حرکت کنند.

وی اضافه کرد: امروز ایمیدرو در تلاش است تا با ورود به انقلاب صنعتی چهارم و نسل چهارم هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی، تعیین اهداف، سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات در این زمینه حرکت کند که در این صورت دست‌کم تا 30 درصد ارتقای بهره‌وری شرکت‌ها را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 2811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =