کد خبر 2813
۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

مدیرعامل ذوب‌آهن در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

چالش‌های انرژی، ذوب‌آهن را از تلاش بازنمی‌دارد / افزایش نرخ فولاد متصور است

چالش‌های انرژی، ذوب‌آهن را از تلاش بازنمی‌دارد / افزایش نرخ فولاد متصور است

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان با ابراز گلایه‌مندی از کاهش گاز اختصاصی به این واحد صنعتی در سال جاری و ارجاع پرونده گاز ذوب‌آهن به دادستانی کل کشور گفت: با ادامه این وضعیت، درخواست احداث کوره قوس را مطرح خواهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اولین همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد (چالش‌ها و راهکارها)، ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با حضور معاونین وزرای نفت، نیرو، صمت، مدیران و فعالان حوزه انرژی و نیروگاهی کشور به همراه جمعی از مدیران شرکت‌های فولادی و معدنی در سالن همایش هتل هما تهران برگزار شد. در این همایش به تبیین چالش‌ها و ارائه راهکارها در حوزه انرژی مورد نیاز و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه، ارائه مدل‌های و دیدگاه‌های جدید در زمینه تامین و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کارخانجات فولادی و معدنی در پنل‌های تخصصی پرداخته شد.

در بین صاحبان صنایع تولیدی و مسئولان مربوطه، "ایرج رخصتی" مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان نیز از جمله افراد معترض به قطعی گاز بود که در سخنرانی خود در حضور مدیران وزارتخانه‌های مرتبط (صمت، نفت و نیرو) گلایه‌مند از کاهش گاز اختصاصی به این واحد صنعتی در سال جاری و ارجاع پرونده گاز ذوب‌آهن به دادستانی کل کشور بوده و بیان کرد با ادامه این وضعیت، درخواست احداث کوره قوس را مطرح خواهم کرد.

او در گفتگو با خبرنگار آهن‌نیوز در رابطه با استفاده از نیروگاه‌های جایگزین, مثل گاز مایع که از موارد مطروحه در این همایش بود و اینکه آیا از آن همایش تا به حال تفاوتی در عرضه‌ی انرژی حاصل شده، گفت: چالش انرژی مساله‌ای کتمان‌شدنی نیست اما واقعیت این است که ذوب آهن اصفهان به دلیل تکنولوژی ساختی و تولیدی که دارد، دو نوع گاز فرآیندی تولید می‌کند. یک گاز کوره بلند است که حدود ۵۰ درصد، گاز طبیعی مصرف می‌کند و گاز دیگر کوک است که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدش، گاز طبیعی است. ما این دو نوع گاز را با گاز طبیعی مخلوط می‌کنیم.

رخصتی در ادامه افزود: ما حدود ۲۵۰ مگابایت زیرساخت نیروگاه داریم. از این میزان، ۱۸۰ تا ۱۹۰ مگابایت برق مصرف می‌کنیم اما وقتی همان گاز طبیعی را قطع کنند یا آب قطع شود، مشکل تولید برق را هم پیدا می‌کنیم ضمن اینکه آن گاز هم می‌تواند آلایش ایجاد کند. پس به این طریق از همایش گذشته تا این لحظه، اتفاق عجیبی نیفتاده است چه بسا بعضی از تولیدات ما تحت تأثیر قطعی برق مشکل پیدا کرده است، چون برق به گاز برمی‌گردد اما در آن همایش هم خدمت مسئولان که در جلسه حضور داشتند، عرض کردم که همه تلاش می‌کنیم که مثلاً شرکت‌های بزرگ فولادی، نیروگاه‌ احداث کنند و سرمایه نیروگاه‌های جوار صنعت را خود کارخانه یا واحد فولادی انجام دهد.

مدیر عامل ذوب آهن در پاسخ به این سوال که ذوب‌آهن اصفهان از تولیدکنندگان اصلی فولاد ساختمانی است و با توجه به آسیبی که به دلیل محدودیت انرژی به تولید وارد شده، آیا نگرانی از بابت خالی شدن بازار از محصولات ساختمانی وجود دارد یا خیر؟، اظهار کرد: بنده به عنوان یک تولیدکننده بزرگ مقاطع ساختمانی مطرح می‌کنم که مطمئناً این اتفاق‌ها نخواهد افتاد. اگر بازار تخلیه شود قیمت‌ها بالا می‌رود و بالانس عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد. زیرساخت‌های کشور قوی است و اتفاق ویژه‌ای نمی‌افتد، اما احتمال گران شدن نرخ فولاد هم وجود دارد چون نرخ فولاد این نیست.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =