کد خبر 2823
۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
عقب‌ماندگی ایران در صادرات صنعت فولاد

شاخص عملکرد صنعتی کشور نشان‌دهنده ارزش افزوده بالا و صادرات است که رتبه ایران در بین کشورهای دنیا حدود ۵۵ است. وقتی ترکیب صادرات را می‌بینیم حدود ۱۰ درصد از صادرات، به صادرات صنعتی اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اولین کنگره بین‌المللی تحول، تعالی و توسعه زنجیره ارزش فولاد با رویکرد تولید ارزش‌آفرین با بکارگیری فناوری‌های نوین نسل چهارم صنعت دیروز ۴ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حالی برگزار شد که در قالب دو پنل با موضوعات فلسفه توسعه، نقش راه جهش اقتصاد، صنعت فولاد و معدن و چگونگی ورود به فناوری‌های نوین نسل چهارم صنعت، چالش‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد را با حضور جمعی از مدیران، صنعتگران، فعالان و مسئولین ذی‌ربط بررسی کرد.

اولین سخنران این کنگره، ایرج رخصتی مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن بود و در این همایش گفت: ذوب‌آهن اصفهان در تاریخ فولاد کشور اثرگذار بوده است و به همین خاطر معتقدیم در رفع نقایص آن نیز باید پیش‌قدم باشد.

وی گفت: مسیر تحول و تعالی در صنعت فولاد از معبر شناخت دقیق مشکلات و حل آن‌ها می‌گذرد. به همین خاطر باید مشکلات احصاء شود تا با تحول به وجود آمده شاهد تعالی باشیم. حوزه مواد اولیه در صنعت فولاد کشور بسیار تأثیرگذار است که شاه‌بیت آن سنگ آهن است.

رخصتی افزود: ۱۲ هزار مجوز در زمینه اکتشاف معادن در سراسر کشور صادر شده که حدود ۷هزار معدن فعال است که در مجموع ۵درصد مساحت کشور را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن ادامه داد: متوسط عمق اکتشاف در کشورهای پیشرفته به۲۵۰ متر می رسد و برای سایر کشورها این عدد  ۸۰ متر است ولی در کشور ما عمق اکتشاف کمتر از ۱۰ متر است. همچنین مدت راه‌اندازی معدن در کشور ما حدود ۷ سال است یعنی ۷ سال طول می کشد تا در نهایت یک معدن به محصول برسد. ۷۵ درصد ظرفیت تولید فولاد در دنیا کوره‌بلند است و این در کشور ما دقیقاً برعکس است. مزیت انرژی باعث شده تا صنعت کشور به سمت کوره قوس الکتریکی برود. البته کوره بلند نیز فولاد خوب و تمیزی تولید می‌کند و باید در مورد کوره‌بلند تجدید نظر شود.

در سخنرانی بعدی حمیدرضا فولادگر رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که صنایع با آن روبرو هستند موضوع محدودیت‌های انرژی نظیر آب، برق و گاز است که باید راه حلی برای این مشکلات پیدا کنیم.

وی افزود: در زمینه محدودیت انرژی، مردم و جامعه کمترین ضرر و آسیب را می‌بینند اما صنایع با مشکلات و چالش‌هایی برای تولید روبرو می شوند و بیشترین آسیب را می‌بینند.

فولادگر گفت: مشکل زیرساختی دیگر در صنایع موضوع حمل‌ونقل است و در این زمینه با تفکر دولتی نمی‌توانیم موفق شویم. خلأ قانون‌گذاری در این زمینه وجود ندارد ولی باید زمینه سرمایه‌گذاری در صنایع فراهم شود. البته صنعت کشور  برای سرمایه‌گذاری درزمینه حمل‌ونقل ریلی آمادگی دارد.

همچنین در این کنگره بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شاخص عملکرد صنعتی کشور نشان‌دهنده ارزش افزوده بالا و صادرات است که رتبه ایران در بین کشورهای دنیا حدود ۵۵ است. وقتی ترکیب صادرات را می‌بینیم حدود ۱۰ درصد از صادرات، به صادرات صنعتی اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: صنعت فولاد کشور یکی از صنایع مادر و مهم کشور است و نیاز به تحول دارد. برای تحول به توسعه صنعتی نیاز داریم که این توسعه با برنامه‌ریزی راهبردی حاصل می‌شود. از طرفی توسعه صنعتی باعث رشد اقتصادی شده و با تنوعی که در تولیدات در کشور ما وجود دارد؛ ارزش افزوده و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

پایان پیام/ف

کد خبر 2823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =