کد خبر 2855
۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

خبر خوش برای فولادی ها:

مجلس با افزایش نرخ گاز فولاد در بودجه ۱۴۰۲ موافقت نکرد

مجلس با افزایش نرخ گاز فولاد در بودجه ۱۴۰۲ موافقت نکرد

در جلسه ای که با حضور مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و تعدادی از اعضای هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد، دغدغه های فولادسازان در خصوص نرخ گاز و برق در بودجه ۱۴۰۲ مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

به گزارش آهن نیوز به نقل از ایراسین، در جلسه ای که با حضور مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و تعدادی از اعضای هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد، دغدغه های فولادسازان در خصوص نرخ گاز و برق در بودجه ۱۴۰۲ مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان این موضوع گفت: خوشبختانه با استدلال هایی که آورده شد و مواضعی که در این جلسه مشخص گردید، به نظر می رسد مجلس به طور کلی موافق افزایش ضریب نرخ گاز صنایع فولاد در بودجه سال آینده نیست و لذا انتظار داریم مجلس اجازه ندهد ضریب نرخ گاز برای واحدهای احیاء مستقیم تولیدکننده آهن اسفنجی بیش از ۴۰ درصد تعیین گردد.

ضریب نرخ گاز ذوب و نورد ۱۰ درصد باشد

سید رسول خلیفه سلطانی با بیان اینکه هم اکنون تعداد زیادی از واحدهای فولادی کوچک و متوسط به ویژه در بخش خصوصی به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب تعطیل هستند و یا با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند، تصریح کرد: متاسفانه در سال جاری و علی رغم تصریح قانون بودجه بر ضریب ۱۰ درصدی نرخ گاز برای سایر صنایع به جز احیاء، این ضریب برای واحدهای ذوب فولاد (قوسی و القایی) ۳۰ درصد اعمال شد که با توضیحاتی که در جلسه امروز ارائه کردیم، نایب رئیس مجلس و رئیس کمیسیون صنایع و معادن قول دادند اعمال ضریب ۱۰ درصدی نرخ گاز برای واحدهای ذوب و نورد را به طور جدی پیگیری کنند تا در قانون بودجه سال آینده به گونه ای نگارش و ابلاغ شود که قابل تفسیر دلخواه برای سازمان ها و نهادهای مختلف نباشد.

تاکید مجلس بر جبران خسارت های وارده به صنایع فولادی در اثر محدودیت های انرژی

سید رسول خلیفه سلطانی افزود: میزبانان جلسه امروز انجمن فولاد، از نتایج مثبت مذاکرات مجلس با وزرای نفت و نیرو در خصوص کاهش قابل توجه محدودیت های تامین انرژی فولادسازان در سال آینده خبر دادند و بر عزم جدی مجلس برای پیگیری این مصوبات و جبران خسارات وارده به واحدهای تولیدی در اثر قطعی برق و گاز تاکید کردند.

پیشنهاد اعطای تنفس چندماهه اقساط بانکی، بیمه و مالیات فولادسازان با قید فوریت

وی اضافه کرد: در این راستا مقرر شد پیشنهادات انجمن از جمله اعطای تنفس چندماهه به واحدهای تولیدی برای پرداخت اقساط بانکی، بیمه و مالیات با قید فوریت مورد بررسی قرار گرفته تا در صورت لزوم برای تصویب در قانون بودجه سال آینده به کمیسیون تلفیق پیشنهاد شود.

مسیر سرمایه گذاری فولادسازان در صنعت گاز هموار می شود

دبیر انجمن فولاد با اشاره به لزوم اجرایی شدن راهکارهای تامین پایدار انرژی مورد نیاز صنعت فولاد اظهار داشت: یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه، تسهیل فرآیند و اصلاح مقررات برای سرمایه گذاری واحدهای بزرگ فولادی و معدنی در صنعت گاز به ویژه در میادین کوچک و متوسط بود که با تشریح ابعاد موضوع و موافقت مجلس، مقرر شد این موضوع به صورت یک الزام مشخص در قانون بودجه ۱۴۰۲ گنجانده شود.

رسیدگی ویژه به مسائل تعزیراتی واحدهای فولادی مشکل دار دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخواست ورود مجلس برای حل و فصل پرونده های تعزیراتی واحدهای فولادی را از موضوعات دیگر این جلسه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بیش از ۲ سال است که انجمن پیگیر پرونده های واحدهای فولادی است که به دلیل آنچه عدم عرضه مکفی در بورس کالا اعلام می شود، دچار مسائل عدیده ای شده اند. در همین خصوص ضمن ارائه گزارشی به مجلس، خواستار آن شدیم که با همکاری نزدیک مجلس و دولت، این پرونده ها مورد رسیدگی و مساعدت ویژه با نگاه رفع موانع تولید قرار گیرد.

کد خبر 2855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =