کد خبر 2903
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

آهن‌نیوز بررسی می‌کند؛

 راهکار وزارت صمت برای نجات فولادی‌ها از کمبود انرژی چیست؟

 راهکار وزارت صمت برای نجات فولادی‌ها از کمبود انرژی چیست؟

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران، نجات فولادی‌ها از معزلات حاصل از کمبود انرژی را در گروه همکاری صنایع بزرگ فولای دانسته و معتقد است: مشکلات انرژی را باید در کوتاه مدت مدیریت کرده و از سوخت‌های جایگزین استفاده شود.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، کمبود انرژی و مشکلات حاصل از آن که تمامی صنایع بزرگ ایران را درگیر خود کرده است، امروز همچنان در دست‌اندازهای کوتاهی مسئولان به سر می‌برد. ظاهراً سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اقدام به ارائه راهکارهایی کرده است اما اینکه از حرف تا عمل چقدر فاصله است سوالی است که فعالان صنعت آهن و فولاد بر آن واقفند.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار آهن‌نیوز می‌گوید: پس از این که مشخص شد، ساختار یا زیر ساخت‌های انرژی در کشور پاسخگوی صنایع انرژی بر همچون فولاد و سیمان و.... نیست، وزارت صمت، تولیدکنندگان بزرگ فولادی را تشویق به تولید برق و گاز کرد بنابراین در همین چارچوب، قرارداد ۱۲ هزار مگاوات برق به مرحله اجرا درآمده و در صورتی که به بهره‌برداری برسد نیاز صنایع برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که قراردادهایی برای جذب سرمایه‌گذاری در راستای تامین انرژی صنایع همچون استخراج و انتقال گاز برای مصارف صنعتی نیز در دست اقدام قرار گرفته است.

این مقام مسئول در وزارت صمت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تامین انرژی صنایع توسط هفت غول صنعتی در قالب پروژه پیشرانان پیشرفت ایران (در سال جاری) در دست اجرا قرار گرفته است، ادامه داد: بحث تامین آب و انتقال آب به صنایع نیز در این پروزه دیده شده است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه راهکارهای این چنینی برای تامین انرژی صنایع مد نظر قرار می‌گیرد، افزود: باید تأمین انرژی به تناسب ارزش افزوده‌ای که توسط صنایع ایجاد می‌شود صورت گرفته و برای مدیریت بازار به نحو احسن از ذخایر و انبار استفاده شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ریزی جهت مصرف بهینه انرژی توسط فعالان صنعت فولاد و آهن را از مهمترین اقدامات لازم در جهت جبران کاهش تولیدات دانسته و یادآور شد:  اگر تولیدکننده ورق فکر می‌کند که طی ماه‌های آینده دچار کمبود انرژی یا قطعی‌ می‌شود در این صورت می‌تواند با تدابیری همچون جلو انداختن برنامه‌های تولیدی‌اش، ذخیره‌سازی مناسب و عرضه تدریجی آن مانع از ایجاد شوک‌های قیمتی در بازار شود.

وی معتقد است در شرایطی که به علت کمبود انرژی، مشکلات بسیاری در صنایع فولادی و سیمانی به وجود می‌آید بهتر است از سوخت‌های جایگرین استفاده شده و الزاماً این سوخت جایگزین مازوت نیست و می‌تواند برق هم باشد تا از این شرایط هم گذر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 2903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =