کد خبر 2922
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
تولید فولاد ۵۵ میلیون تن یک عدد است

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بابیان این که زنجیره فولاد صفر تا صد در ید اختیارات بخش خصوصی است بر کاهش تولیدات فولاد به علت مشکلات در این صنعت تاکید کرده و گفت: دولت باید برای کمبود و خلاء های این صنعت ورود کند در غیر این صورت ۵۵ میلیون تن تولید فولاد فقط یک عدد است..

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ در رابطه با امکان تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برای افق ۱۴۰۱ به خبرنگار این رسانه گفت: چشم انداز ۱۴۰۴ کشور, تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است، ۵۵ میلیون تن یعنی سه سال دیگر! این در حالی است که در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم و قطعا تا سه سال دیگر، به ۵۵ میلیون تن نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده نیز قابل بهره‌برداری نبوده و حداثر تولیدات ما طی دو سال گذشته با در نظر گرفتن محدودیت های انرژی همچون  گاز و برق ۳۰ میلیون تن بوده است و طبق گفته‌ مسئولان وزارتخانه های نیرو و نفت، محدودیت های به وجود آمده در کوتاه مدت قابل رفع  نخواهد بود.

به گفته سبحانی، به نظر می رسد کمبود برق ظرف مدت دو یا سه سال آینده مرتفع شود ولی گاز در کوتاه مدت قابل برطرف شدن نیست. اگر این محدودیت‌ها برداشته نشود، حداکثر تولید فولاد همان ۳۰ میلیون تن خواهد بود و ۵۵ میلیون تن فقط یک عدد است و متأسفانه روی آن سرمایه‌گذاری شده  ولی قابل بهره‌برداری نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با نقش دولت در تعیین ظرفیت و  حلقه‌های مختلف زنجیره‌ی فولاد بیان کرد: فولاد از ابتدا تا انتها، یعنی از معدن تا محصول نهایی در ید اختیارات بخش خصوصی بوده  و بهتر است دولت به عنوان رگولاتور بیشتر نقش مدیریتی و حاکمیتی داشته باشد. دولت می‌تواند در شرایط و در جزئیات ورود کند، اما در بازار فروش و غیره ورود و حضور دولت به مصلحت نیست چرا که خریدار و فروشنده توانایی رفع مسائل بین خودشان را دارا هستند بنابراین نیاز به مداخله‌ی دولتی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که اگر دولت علاقمند به حضور و ورود در بازار فولاد اما آنجایی که دولت واقعا باید ورود کند، تأمین انرژی است. چیزهایی که از دست تولیدکننده ساخته نیست، فولادساز باید فولاد تولید کند و نمی‌تواند تامین کننده و توزیع کننده  گاز باشد. در نتیجه  وزارتخانه مسئول که دولت است باید این موضوع را پی گیری کند.

سبحانی در پاسخ به این سوال  که در (همایش تخصصی انرژی) که چندی پیش برگزار شده آیا بهبودی در رابطه با کاهش محدودیت‌های انرژی در صنایع حاصل شده است یا خیر؟ اظهار داشت: سعی ما بر این بود که اطلاع‌رسانی کنیم تا دولت متوجه کمبودها شود. دولت باید برنامه‌ریزی کرده یا اعلام کند که دیگر صنعت فولاد را توسعه ندهید و یا اگر قرار است توسعه پیدا کند نیازهای فعالان این صنعت را با برنامه‌ریزی تأمین کنند  از آن همایش تا الان, زمانی نگذشته که بشود خروجی از آن دید.

به گزارش آهن‌نیوز،  نخستین همایش تخصصی «انرژی در صنعت فولاد؛ چالش‌ها و راهکارها»، در روز ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ با موضوع چالش برق و گاز در زنجیره فولاد و با هدف ارائه راهکارهایی برای رفع چالش انرژی در این زنجیره و همچنین اقدامات و برنامه‌های انجام شده در تامین گاز، برق و آب مورد نیاز صنعت فولاد و زیر نظر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد. معاونین وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صمت به همراه مدیران شرکت ملی گاز، شرکت مدیریت شبکه برق و ایمیدرو در این همایش سخنرانی داشتند.

مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی نیز در این همایش به تبیین چالش‌ها و ارائه راهکارهای خود در حوزه انرژی مورد نیاز زنجیره فولاد اعم از گاز، برق و آب پرداختند. همچنین شرکت‌ها و تشکل‌های فعال حوزه انرژی هم در این همایش، مدل‌های خود در ۲ زمینه تامین و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کارخانجات فولادی و معدنی را ارائه کردند.

انتهای پیام/ پ_ف

کد خبر 2922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =