کد خبر 2939
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶

معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات:

ذخایر سنگ‌آهن بیش از صد میلیون تن افزایش پیدا می‌کند + فیلم

ذخایر سنگ‌آهن بیش از صد میلیون تن افزایش پیدا می‌کند + فیلم

معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: برای تحقق افق ۱۴۰۴ با کاهش ذخایر مواجه هستیم و شرکت توسعه معادن و فلزات بحث اکتشاف را به عنوان یک محور اصلی در نظر گرفته است.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از صدا و سیما؛ امین صفری معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: در بحث اکتشاف، معضلات قانونی و محدودیت‌های مهندسی در کشور وجود دارد که از جمله این چالش‌ها می‌توان به بلوکه شدن محدوده‌های معدنی توسط برخی از بخش‌ها مثل سازمان انرژی اتمی، سازمان زمین‌شناسی و حتی ایمیدرو به دلایل قانونی اشاره کرد. 

وی ادامه داد: با این محدودیت‌ها و بلوکه شدن حتی اگر خود سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز بخواهند کار اکتشافی انجام دهند با مشکلات قانونی مواجه می‌شوند چون فرآیندها خیلی کند و سخت پیش می‌رود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه بخش عمده‌ای از صفحه‌ها و محدوده‌های کشور به دلایل محیط‌زیستی و منابع طبیعی و سازمان انرژی اتمی قابل کار نیست، گفت: از طرفی به لحاظ فناوری و دانش فنی در حوزه اکتشاف فاصله ما با دنیا به مرور زیاد می‌شود و واقعیت این است که روش‌های نوین در اکتشاف آمده است. از ابزار و تجهیزات بسیار جدید چه در حوزه ژئوفیزیک، حفاری و یا در حوزه آنالیزهای مواد معدنی، در حوزه تحلیل‌های زمین شناسی استفاده می شود. 

وی افزود: این فاصله دانش فنی وقتی زیاد شود، امکان کشف ذخایر کاهش پیدا می‌کند و ریسک سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف بالا می‌رود و در مجموع آن اتفاقی که باید به‌عنوان انقلاب معدنی در کشور بیفتد، محقق نمی‌شود.

صفری گفت: ما به عنوان شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات اقداماتی را انجام دادیم و تجهیزات حفاری را وارد کردیم. شرکت‌های تخصصی را صرفاً برای اکتشاف تأسیس کردیم همچنین در حوزه حفاری نیروی انسانی را در حوزه مختلف آموزش دادیم و سعی کردیم از متخصصان اکتشاف با عناوین شوراهای اکتشاف یا کمیته‌های اکتشافی استفاده کنیم.

وی به افزایش ذخایر سنگ‌آهن در غرب کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه سنگ آهن در غرب کشور در صبانور ذخایر خوبی داشتیم، این ذخایر بین 70 تا 80 درصد افزایش پیدا می‌کند همچنین در حوزه جنوب شرق کشور، در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی محدوده‌های اکتشافی را آغاز کردیم که امیدواریم نتایج خوبی را ظرف یکی دو سال آینده بدست آوریم.

صفری ادامه داد: با توجه به ذخایر اکتشافی که انجام شده است، ذخایر سنگ آهن ما بیش از صد میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. زنجیره صبانور در حوزه سنگ آهن و فولاد هم در کنسانتره، گندله اسفنجی و شمش افزایش پیدا می‌کند. 

وی گفت: واقعیت این است که حوزه اکتشاف هم ریسک‌پذیر است و هم زمانبر یعنی این طور نیست که محدوده‌ها انتخاب شوند و سریع به نتیجه برسند، در نتیجه هم باید تحمل داشته باشیم و هم راه‌هایی را برای ارتقا فناوری و دانش فنی ایجاد کنیم که اکنون این امکان وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر 2939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =