کد خبر 2948
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
بومی‌سازی ۲۰ هزار قطعه در فولاد خوزستان

امسال در فولاد خوزستان حدود ۱۴ میلیون یورو از دستاوردهای بومی‌سازی مربوط به قطعات، ۱۷ میلیون یورو مربوط به نسوز، ۴۹ میلیون یورو مواد و ۱۰ میلیون یورو در قسمت پروژه بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، محمود لندی، معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان در رابطه با توسعه بومی‌سازی در فولاد خوزستان به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: همانطور که مستحضر هستید فولاد خوزستان در امر بومی‌سازی جزء شرکت‌های پیشرو در ایران است. بسیاری از اولین‌ها در فولاد خوزستان رخ داده، در این زمینه می‌توان به کاتالیز که شاخص‌ترین آن در صنعت فولاد و پتروشیمی است اشاره کرد. این محصول برای بار اول با کمک شرکت سرو در فولاد خوزستان بومی‌سازی شد و باعث شد که به طور کلی صنعت فولاد از کاتالیز بی‌نیاز شود و در داخل کشور در صنایع مختلف مصرف کنند، به طوری‌که امکان صادرات این محصول به خارج از کشور هم در حال حاضر وجود دارد.

معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان در ادامه بیان کرد: حدود ۲۰ هزار قطعه یا تجهیزات در فولاد خوزستان طی سال‌های اخیر، بومی‌سازی شده است که تمام این‌ها باعث شده که قدم به قدم وابستگی کشور در صنعت فولاد مرتفع شود و انشالله با این روندی که پیش می‌رود، به زودی به جایی خواهیم رسید که می‌توانیم بگوییم صنعت فولاد کاملا بومی است.

لندی درباره برنامه بومی‌سازی فولاد خوزستان برای امسال گفت: هر سال برنامه‌ای برای بومی‌سازی برای شرکت‌ها تعیین می‌شود، آنچه که ما برای امسال تعهد داده‌ایم حدود ۹۲ میلیون یورو بوده است که خوشبختانه در ۹ ماهه امسال ۸۴ میلیون یورو محقق شده و حتما از عدد ۹۲ میلیون یورو در پایان سال عبور خواهیم کرد و به آن هدفی که داشتیم خواهیم رسید. در مجموع در فولاد خوزستان بیش از دوهزار قطعه را امسال بومی‌سازی کرده‌ایم، حدود ۲۰۰ مورد از این قطعات به صورت سفارش داده شده به شرکت‌های دانش بنیان بوده و توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است و حدود ۱۸۰۰ سفارش با شرکت‌هایی که ساخت داخل را انجام می‌دهند و بومی‌سازی انجام می‌دهند صورت گرفته است. در این زمینه همیشه فولاد خوزستان حامی شرکت‌هایی که در این مسیر قدم برمی‌دارند، بوده است.

محمود لندی در رابطه با محصول دیگر بومی‌سازی شده در این واحد تولیدی کشور اظهار داشت: می‌توانیم جزء اولین‌ محصولاتی که در کشور در فولاد خوزستان به بهره‌برداری رسید کوره‌های پاتیلی را نام ببریم. کوره‌ی پاتیلی در فولاد خوزستان کاملا بومی‌سازی شد و بعد از این که اولین بار در فولاد خوزستان ساخته شد، این دستاورد برای کمک به شرکت‌های همکار ساخته شد و در واقع، کوره‌ی پاتیلی جز تجهیزات اساسی بومی‌سازی شده است.

معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان در رابطه با صرفه‌جویی ارزی حاصل از این بومی‌سازی‌ها برای کشور گفت: امسال حدود ۱۴ میلیون یورو از این بومی‌سازی‌ها, مربوط به قطعات، ۱۷ میلیون یورو مربوط به نسوز، ۴۹ میلیون یورو مواد و ۱۰ میلیون یورو در قسمت پروژه بوده است. چون صحبت نسوز شد می‌توانم بگویم حدود ۱۲ سال پیش ۸۰ درصد مواد نسوز مورد استفاده در صنعت فولاد از خارج کشور وارد می‌شد و تنها ۲۰ درصد داخلی بود. اما در حال حاضر می‌توانیم به جرأت بگوییم که بالای نود درصد از این محصول در کشور عزیزمان تولید می‌شود و شرکت‌های فولادی از وابستگی به این مواد نسوز و دیرگداز به کشورهای خارجی بی‌نیاز شده‌اند، بنابراین بخش عمده‌ای از این تحریم‌ها به این وسیله مرتفع شده است.

لندی درباره‌ی جزئیات تفاهم‌نامه‌ با شرکت نسوز کشور بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای در مورد تولید ماسه‌ی منیزیتی EBT با شرکت نسوز کشور بود که برای اولین بار در ایران صورت گرفت. این محصول اتریشی بود که وارد می‌شد و توانستیم کارهایی را انجام بدهیم و تفاهم نامه از این قرار است که حتما باهم این را به نتیجه برسانیم و استفاده آن در فولاد خوزستان به جای محصول اتریشی برقرار خواهد شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =