کد خبر 2964
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶

رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر:

اکتشاف‌مان در سنگ‌آهن زیر 50 درصد است + فیلم

اکتشاف‌مان در سنگ‌آهن زیر 50 درصد است + فیلم

در بحث سنگ آهن همه ذخایرمان برآوردی است چراکه ممکن است اکتشاف ما زیر ۵۰ درصد باشد و آن معادنی که اکتشاف شده‌اند، استخراج‌شان خیلی پایین‌تر است. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از صدا و سیما؛ حمیدرضا فولادگر رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر درباره میزان ذخایر سنگ آهن کشورمان افزود: در بحث سنگ آهن همه ذخایرمان برآوردی است چراکه ممکن است اکتشاف ما زیر ۵۰ درصد باشد و آن معادنی که اکتشاف شده‌اند، استخراج‌شان خیلی پایین‌تر است. 

فولادگر درخصوص موقعیت منطقه‌ای و جهانی کشور در تولید سنگ آهن نیز گفت: به نسبت جهان ما سهم دو درصدی از ذخایر سنگ آهن داریم، اما اکنون در بحث تولید فولاد جزو دهمین کشور فولادی در دنیا هستیم. 

وی ادامه داد: اخیراً به لحاظ تولید شمش فولاد از رتبه دهم به رتبه ششم رسیدیم، اما اگر بقیه معادن و صنایع معدنی را نیز در نظر بگیریم رتبه ما پایین‌تر می‌آید که متناسب با ذخایر معدنی ما نیست.

فولادگر به بحث اکتشافات در حوزه سنگ آهن اشاره کرد و گفت: هم باید اکتشافات جدید را به کار بگیریم و اکتشاف خود را زیاد کنیم و هم باید از فناوری‌های نو در این حوزه بهره‌مند شویم. 

وی افزود: اکنون بحث بکارگیری فناوری نو و استفاده از آخرین فناوری‌های نسل چهارم صنعت در اکتشاف مطرح است و کشورهای مطرح در زمینه معادن سنگ آهن به سمت معادن ژرف (عمیق) و زیرزمینی می‌روند. 

فولادگر گفت: همچنین بحث تنوع بخشی معادن مطرح است، اینکه ما فقط روی سنگ آهن متمرکز نشویم، خیلی از فلزات دیگر در کشور ما وجود دارد که در این خصوص معادن خوبی داریم، اما سرمایه گذاری نشده‌اند. 

وی افزود: بعد از سنگ آهن و فولاد، آلومینیوم و مس در رتبه‌های بعدی قرار دارند که سرمایه گذاری نشده‌اند، ضمن این که معادن زیادی در کشور داریم که نیاز به سرمایه گذاری دارند و ممکن است با سرمایه گذاری در برخی از این معادن ارزش افزوده بالاتری داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر گفت: با وجود اینکه ۶۰ عنصر (ماده) معدنی با ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی برآورد شده داریم، اما سهم معدن ما در تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده پایین است. در این دو سه سال اخیر نیز از یک درصد به یک و سه دهم درصد افزایش یافته که باز هم در مقایسه با ذخایر دیگر سهم ناچیزی است. 

فولادگر افزود: اگر صنایع معدنی دیگر را هم به آن اضافه کنیم، حدود ۵ یا ۶ درصد می‌شود که باز هم برای کشوری که این همه ذخایر دارد، این میزان تولید ناخالص ملی کافی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 2964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =