کد خبر 2978
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

تکیه دولت به نیروی بازگشت ارز صادراتی فولادسازان

تکیه دولت به نیروی بازگشت ارز صادراتی فولادسازان

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: در جریان نوسانات ارزی و رشد قابل‌توجه بهای دلار در بازار آزاد، باز هم دولت به نیروی بازگشت ارز صادراتی فولادسازان تکیه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از آرتان پرس، رامین راد کارشناس صنعت فولاد به تشریح آخرین وضعیت صنعت فولاد و صادرات در این بخش پرداخت و اظهار کرد: صادرات راهکاری برای تداوم تولید در زنجیره فولاد کشور است، چراکه میزان تولید در برخی از حلقه‌های این زنجیره به‌ویژه محصولات طویل فولادی، به‌مراتب بالاتر از نیاز بازار داخلی برآورد می‌شود.

وی گفت:با این ‌وجود، محدودیت‌های متعددی در مسیر صادرات فولادسازان کشور وجود دارد  که روند فروش خارجی این محصولات را دشوار و هزینه‌بر می‌کند.

این کارشناس صنعت فولاد مطرح کرد:دولت در جریان نوسانات ارزی و رشد قابل‌توجه بهای دلار در بازار آزاد، باز هم به نیروی بازگشت ارز صادراتی فولادسازان تکیه کرده است.

وی تاکید کرد:فشار یادشده در شرایطی به صنایع فولادی کشور تحمیل می‌شود که روند فعالیت این تولیدکنندگان در سال‌های اخیر و تحت تاثیر مشکلات اقتصادی کشور دشوار شده است. از یک‌سو، شاهد تورم افسارگسیخته‌ای هستیم که تولید را متاثر می‌کند. از سوی دیگر، سیاست‌گذاری‌های اشتباه روند فعالیت صنایع را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

راد عنوان کرد: از جمله این سیاست‌های اشتباه می‌توان به تغییر مداوم بخشنامه‌های حاکم بر تولید و فروش محصولات فولادی اشاره کرد، زیرا این تغییرات مانع برنامه‌ریزی بلندمدت برای صنایع است.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد:همین موضوع تغییر در فرآیند بازگشت ارز صادراتی عملاً امکان برنامه‌ریزی تولید را از فعالان صنعتی سلب می‌کند و سودآوری صنایع را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. علاوه بر این، چالش‌های متعددی در مسیر تولید صنعتگران وجود دارد که از جمله این مشکلات می‌توان به محدودیت در تامین انرژی صنایع اشاره کرد.

به گفته وی، تداوم این مشکلات به‌منزله از میان رفتن رقابت‌پذیری تولید خواهد بود، ضمن اینکه چالش‌های حاکم بر فرآیند تولید محصولات فولادی ادامه‌دار است. به‌عنوان‌ مثال، نبود نظم ثابت بر پارامترهای موثر بر قیمت فولاد و محصولات فولادی، عملاً روند تولید این صنایع را با مشکل روبه‌رو می‌کند و فولادسازان ما امکان برنامه‌ریزی برای آینده تولید خود را ندارند.

این کارشناس صنعت فولاد در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تمام مشکلاتی که در روند فعالیت صنایع فولادی کشور به چشم می‌خورد، انتظار می‌رود مسیر صادرات این صنایع تسهیل شود، چراکه فروش در بازار بین‌المللی به‌منزله دریچه‌ای برای جبران بخش از زیان‌های تحمیلی به صنایع است.

انتهای پیام/

کد خبر 2978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =