کد خبر 2980
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

صادرات سنگ‌آهن قربانی خام‌فروشی

صادرات سنگ‌آهن قربانی خام‌فروشی

رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر گفت: صادرات سنگ آهن خام فروشی است، به شدت باید از خام فروشی پرهیز کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا فولادگر رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر؛ درباره صادرات صنایع معدنی افزود: اکنون محصولات معدنی ما از سنگ آهن گرفته تا محصولات معدنی مانند کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی هر کدام در داخل کشور ظرفیت تولید دارد که صادر هم می‌شود.

 وی با بیان اینکه اکنون کنسانتره و گندله کشورمان خریدار دارد و به خوبی صادر می‌شود، گفت: فقط روی صادرات شمش فولاد نباید حساب کرد، ما ظرفیت خوبی در صادرات گندله و کنسانتره داریم و از این ظرفیت استفاده می‌کنیم که اگر صادرات هرکدام از این محصولات را نیز در نظر بگیریم، ظرفیت صادرات ما بیشتر می‌شود.

 فولادگر افزود: البته صادرات سنگ آهن و سنگ آهن دانه بندی شده، نوعی خام فروشی است و به شدت باید از صادرات آن پرهیز کرد، حتی صادرات کنسانتره هم نوعی خام فروشی است، اما اکنون کنسانتره به اندازه‌ای که صنعت ما در داخل نیاز دارد، تأمین می‌شود و مازادش را صادر می‌کنیم و یا در بحث صادرات گندله هم همین طور است که گندله مورد نیاز صنایع فولادی ما تأمین و تولیدات مازاد آن صادر می‌شود.

 وی ادامه داد: هرچه که این تولیدات را به آخر زنجیره ببریم و ارزش افزوده بیشتری داشته باشد، به نفع کشور است.

 فولادگر، به ارتقاع چند پله‌ای جایگاه جهانی کشورمان در تولید فولاد اشاره کرد و گفت: این ارتقاع ناشی از ظرفیت سازی تولید است ضمن اینکه ۵ تا ۶ کشور برتر فولادی دنیا کاهش تولید داشتند.

 رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر درخصوص اینکه چه میزان از تولیدات سنگ آهن کشور جوابگوی نیاز صنایع (صنایع پایین دستی) داخلی است، افزود: اکنون تولیدات (سنگ آهن)، نیازهای صنایع فولادی ما را جواب می‌دهد، اما مسئله مهم این است که شرایط صنایع تولیدی ما طوری است که این صنایع تقریباً در رکود بسر می‌برد یعنی اگر طرح‌های عمرانی، ساخت و سازها، ساخت مسکن، ساختمان‌های صنعتی از این شرایط رکورد خارج شوند و فعالیت طرح‌های بزرگ تولیدی و صنعتی رونق پیدا کند، به رشد اقتصادی بالاتری می‌رسیم، که در این صورت شاید تولید داخل جوابگوی صنایع ما نباشد.

 فولادگر گفت: در این شرایط مجبور می‌شویم تولیدات خود را صرف مصارف داخلی کنیم یا تولید خود را افزایش دهیم که افزایش تولید درست است. یعنی در آن شرایط باید افزایش تولید داشته باشیم تا هم نیاز داخلی را تأمین کنیم و هم صادرات داشته باشیم، چون بازار صادرات (بازار هدف) به این راحتی به دست نمی‌آید که بخواهیم به این راحتی از دست بدهیم.

 وی به تولید فولاد جهان اشاره کرد و افزود: چین با فاصله زیادی از ما قرار دارد، حدود ۲۰ برابر ما تولید فولاد دارد و ۵ تا ۶ کشور بعدی نیز تولید مشخصی دارند که فاصله شان با ما زیاد است، اما با ظرفیت سازی که برای تولید فولاد کردیم توانستیم جایگاه هفتم را نیز به دست بیاوریم.

فولادگر درباره موانع اصلی بهره گیری از فناوری‌های نوین نیز گفت: یکی بحث سیاست‌ها و قوانین است که در چند سال اخیر هم سیاست‌ها و هم قوانین ما راهگشا بوده است و اکنون قوانین خوبی در بحث حمایت از فناوری‌ها نو داریم، بویژه که قوانین خوبی در سال‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که با وجود این قوانین، سیاست‌های علمی و فناوری و سیاست‌های تولید ملی ما مشخص است.

 وی با بیان اینکه ما اکنون در بحث سیاست و قانون کمبودی نداریم، ادامه داد: باید این قوانین و سیاست‌ها زودتر اجرایی شود، در بحث اجرا یک بخش دولت و منابع خود دولت است که منابع محدودی دارد و یک بخش دیگر منابع مردمی و بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی است که حتی ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند مشارکت کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر افزود: مسئله مهم این است که باید سرمایه گذاری کرد و دولت نیز باید راه را باز کند که سرمایه گذاری انجام شود این سرمایه گذاری هاست که می‌تواند فرصت‌ها را در بحث فناوری‌های نو فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر 2980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    0 0
    اینهاکه معدن اهن به زور ازدست روستایهای بیچاره گرفتن گرد وخاکش برای روستایهاس ارامش واسایش ازروستایها گرفتن یک سری مفت خورغارتگرند ارث باباشان نیست دلشان بسوزه خام فروشی نکنند چهارنفر توی روستای ما معدن اهن دارن ازروزی که سنگ اهن میفروشن زنهاشان طلاق دادن این بی شرفها دلشان بحال کشور نمیسوزه