کد خبر 2995
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

آهن نیوز گزارش می دهد:

آسیب جدی به فولاد پاکستان با کاهش واردات/ فرصت صادراتی برای فولادسازان ایرانی

آسیب جدی به فولاد پاکستان با کاهش واردات/ فرصت صادراتی برای فولادسازان ایرانی

به دلیل در دسترس نبودن ضایعات وارداتی برای صنعت فولاد، قیمت شمش‌های فولادی در پاکستان به ۲۷۵ هزار روپیه در هر تن رسیده است و بیم آن می‌رود که اگر محدودیت‌های واردات مواد خام برای بخش فولاد کاهش نیابد، قیمت‌ها در هفته‌های آینده به ۳۵۰۰۰۰ روپیه در هر تن برسد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، کشور پاکستان با جمعیتی بیش از ۲۰۰ میلیون نفر همیشه با چالش کمبود منابع انرژی و افزایش قیمت النرژی وادراتی مواجه بود. این موضوع باعث کاهش فعالیت و تولید کارخانجات بزرگ مانند فولادسازان این کشور شده است. از سوی دیگر با محدودیت در گشودن ال سی از سوی بانکهای تجاری واردات آن بشدت کاهش یافته که در این میان ایران در همسایگی این کشور به عنوان دارنده منابع انرژی و همچنین صادرکننده فولاد می‌تواند در شرایط کنونی به این کشور کمک کند.

محدودیت‌های واردات مواد خام و عدم صدور اعتبار اسنادی (LC) توسط بانک‌های تجاری به شدت بر بخش‌های تولیدی بزرگ پاکستان تأثیر گذاشته است. در این مکیان، بیشترین آسیب را صنایع فولاد و ساختمان می‌بینند چون قیمت فولاد، آهن، سیمان، کاشی و سایر اقلام مرتبط چندین برابر افزایش یافته است. از همین روی، افزایش قیمت اقلام مختلف زندگی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده و همچنین کمبود مواد خام، بخش‌های تولیدی در مقیاس بزرگ را مجبور به تعطیلی فعالیت‌های خود کرده است زیرا افزایش هزینه تولید با کاهش ارزش روپیه پاکستان، مصائب تقریباً همه صنایع کشور را چندین برابر کرده است.

اکثر صنایع کشور پاکستان متکی به مواد اولیه وارداتی هستند و محدودیت‌ها باعث کمبود مواد اولیه برای صنعت فولاد شده است. واجد بخاری، دبیر کل انجمن تولیدکنندگان بزرگ فولاد پاکستان (PALSP) به WealthPK گفت که صنعت فولاد با وضعیت چالش برانگیزی مواجه است. بانک دولتی پاکستان (SBP) به بانک‌های تجاری دستور گشایش LC را نمی‌دهد و این امر منجر به تعطیلی بسیاری از مشاغل فولادی در کشور شده است. صنعت فولاد برای اقتصاد ملی حیاتی است و همچنین به بسیاری از صنایع تولیدی دیگر کمک و فرصت‌های شغلی را برای هزاران کارگر فراهم می‌کند. البته تولید فولاد و آهن نیز از نیازهای اساسی صنعت ساختمان کشور است. کمبود آهن و فولاد حدود ۷.۶ میلیون شغل را به خطر انداخته است.

دبیر کل انجمن تولیدکنندگان فولاد پاکستان در یک نشست خبری از دولت خواست تا به مسائلی که در بخش فولاد با آن مواجه است توجه کند. وی گفت: واردات مواد اولیه این بخش باید با صدور ال سی بر اساس اولویت مجاز باشد. بخش املاک و مستغلات و ساخت و ساز بیشتر به خرید و فروش خانه و زمین محدود نمی‌شود، بلکه با ساخت ساختمان‌های تجاری مرتفع، هتل‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، مدارس، دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها و غیره در مقیاس وسیعی گسترش یافته است.

 در بخش زیرساخت‌های بزرگ پاکستان؛ به دلیل کمبود مواد اولیه در بخش فولاد، قیمت آهن و فولاد در کشور چندین برابر شده است. برخی از تولیدکنندگان فولاد باید با خسارات هنگفتی روبرو شوند چون مجبورند برای کانتینرهایی که در بنادر متوقف شده‌اند، خسارت پرداخت کنند. کاهش تولید فولاد می‌تواند بر صنعت ساختمان و سایر بخش‌های مرتبط از جمله تولیدکنندگان سیمان، شیشه، کاشی‌، PVC، لوله‌های فولادی و پلاستیکی تأثیر بگذارد.

به دلیل در دسترس نبودن ضایعات وارداتی برای صنعت فولاد، قیمت شمش‌های فولادی در پاکستان به ۲۷۵ هزار روپیه در هر تن رسیده است. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط WealthPK، بیم آن می‌رود که اگر محدودیت‌های واردات مواد خام برای بخش فولاد کاهش نیابد، قیمت‌ها در هفته‌های آینده به ۳۵۰۰۰۰ روپیه در هر تن برسد.

انتهای پیام/

کد خبر 2995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =