کد خبر 3007
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱

خلیج فارس، راهگشای کم‌آبی در مناطق صنعتی مرکز کشور

خلیج فارس، راهگشای کم‌آبی در مناطق صنعتی مرکز کشور

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: انتقال آب از خلیج فارس با هدایت دولت، توسط بنگاه‌های بخش خصوصی، بنگاه‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی اجرایی می‌شود که امیدواریم هم آب شرب مناطق کمتر برخودار و هم آب بخش صنعت در نیمه مرکزی، نیمه جنوبی و نیمه شرقی از طریق این موضوع تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سید مهدی نیازی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال شرایط تولید در مقایسه با سال گذشته بسیار مطلوب بوده است، اظهارداشت: در ۶ ماهه امسال همه شاخص‌هایی که توسط مراجع رسمی کشور مانند مرکز آمار، بانک مرکزی، مراکز پژوهشی، مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز پژوهشی بانک مرکزی منتشر شد، نشان دهنده رشد همزمان و متوازن درکل بخش‌های تولید بود.

وی گفت: در حوزه صادرات و تجارت خارجی هم شرایط بسیاری خوبی را طی کردیم با وجود اینکه چالش‌های بسیار زیادی در داخل و خارج وجود داشت الحمدالله فرماندهان و افسران جنگ اقتصادی در این مدت توانستند نتایج بسیار درخشانی را به جای بگذارند. البته در دیدار اخیر تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب از تولیدکنندگان تقدیر کرد و نمایشگاهی هم که در حاشیه این دیدار برگزار شد و گوشه‌ای از اتفاقات و محصولات مهمی که با رویکرد فناوری و نوآوری و تعمیق عمق ساخت داخل و حرکت به سمت استقلال صنعتی کشور تولید شده بود، توسط تولیدکنندگان در این نمایشگاه به استحضار ایشان رسید و مورد اقبال قرار گرفت.

نیازی با بیان اینکه استمرار این روش، نیازمند الزاماتی است، افزود: تامین زیرساخت‌ها شاید مهم‌ترین مساله باشد به لحاظ برنامه راهبردی برای رشته فعالیت‌ها برنامه مشخص شده که در حوزه‌های مختلف چه اهدافی تولیدی را بتوانند برنامه‌ریزی و محقق کنند که توسط بخش‌های مختلف وزارت خانه با همکاری بخش خصوصی و فعالان این حوزه تهیه و تنظیم شد.

وی اضافه کرد: مانع‌زدایی از فعالیت‌های تولیدی و صادراتی که از مهم‌ترین مسائلی است که در فرمایشات اخیر و دیدار اخیر مقام معظم رهبری روی این موضوع اذعان جدی شد بحث تامین زیرساخت‌ها که در حوزه انرژی اعم از آب، برق و گاز است؛ موضوع مهمی است که باید در اختیار بخش تولید قرار بگیرد این موضوع هم برای استمرار تولید و هم برای سرمایه‌گذاری آتی که این هم مورد تاکید قرار گرفت یکی از الزامات بسیار مهم و حیاتی است و ما اگر در تامین این زیرساخت‌ها دچار خلا بشویم قاعدتاً هم بحث تولید فعلی هم بحث سرمایه‌گذاری‌ها با چالش مواجه است.

قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه بخش زیرساخت متولی خودش را دارد، تصریح کرد: وزارتخانه‌های نیرو و نفت در این حوزه مسئولیت دارند، وزارت راه و شهرسازی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل مسئولیت دارد ما به عنوان مسئول مستقیم این کار نیستیم. ما به عنوان مطالبه‌گر بخش تولید در بخش دولتی این موضوعات را دنبال می‌کنیم تا این موضوعات پیگیری شود به اضافه اینکه خود ما هم و بنگاه‌های بزرگ بخش تولید کمک‌هایی را در این حوزه انجام می‌دهند.

نیازی توضیح داد: مثلا در حوزه برق و آب حدود ۱۲ میلیارد دلار برنامه سرمایه‌گذاری تعریف شده که در سال گذشته بحث برق آن آغاز شده بود. در این راستا، حدود ۱۴ هزار مگاوات برق توسط بنگاه‌های بزرگ صنعتی در حال احداث نیروگاه است، حدود ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد. با توجه به عدم سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه تولید برق اتفاق افتاد و آسیب آن هم متوجه بخش تولید شد، بخش تولید آستین بالا زد با کمک وزارتخانه و پشتیبانی وزارت صمت و حمایت‌های وزارت نیرو بحث تولید ۱۴ هزار مگاوات برق را در دستور کار قرار داد.

وی اضافه کرد: همچنین در موضوع آب و انتقال آن از خلیج فارس با هدایت دولت، این طرح‌ها توسط بنگاه‌های بخش خصوصی، بنگاه‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی اجرایی می‌شود که امیدواریم هم آب شرب مناطق کمتر برخودار و هم آب بخش صنعت در نیمه مرکزی، نیمه جنوبی و نیمه شرقی از طریق این موضوع تامین شود.

کد خبر 3007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =