کد خبر 3019
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

نبود استراتژی انرژی کمر صنایع را خم کرد

نبود استراتژی انرژی کمر صنایع را خم کرد

یک کارشناس انرژی معتقد است: طی چهار دهه گذشته هیچ استراتژی صحیحی برای مدیریت انرژی کشور وجود نداشته و هنوز هم وجود ندارد همین موضوع تیشه به ریشه صنایع زده و کمر آنها را خم کرده است.

دکتر فرزین سوادکوهی کارشناس انرژی در گفتگو با پایگاه خبری آهن نیوز در پاسخ به این سوال که عامل اصلی بحران گاز را چه می داند؟ افزود: قضیه ریشه‌دارتر از آن چیزی است که گمان می رود در حال حاضر معضل اصلی ما، نداشتن استراتژی انرژی در کشور بوده و از بنیاد ماجرا هزینه‌ی درستی برای استفاده از انبوه حامل‌های انرژی نداشته ایم.

وی با ابراز تاسف از این که طی چهار دهه گذشته هیچ آینده نگری درستی درباره مصارف خانگی و صنعتی گاز نشده است ابراز کرد:  طی چهار دهه‌ی گذشته به دلیل اتکا به منابع و ذخایر بزرگ گازی کشورمان، تصورمان این بود که با گازکشی به تمام مناطق کشور بخش عمده‌ای از نیازهای سوختی کشور را می توانیم برطرف کنیم و همین موضوع باعث شد تا آینده نگری صحیحی نداشته باشیم.

این کارشناس ارشد انرژی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که توسعه گازرسانی مناطق و ایجاد وابستگی برای صنایع مشکل آفرین شد اذعان کرد: تصور نمی‌کردیم که در سال‌های آینده با مشکلاتی که در صنعت گاز و در واقع، در طراز تولید و مصرف داریم، دچار بحران شویم بنابراین معتقدم این که ما فکر کنیم صنایع یا مردم مقصر هستند، دسته بندی و یا مقصرشناسی درستی نیست.

سواد کوهی با اشاره به این که چون مصرف از تولید پیشی گرفته دچار مشکل شده‌ایم ادامه داد: از سوی دیگر؛ ارتباط زیادی با صاحبان تکنولوژی و سرمایه گذاری در حوزه‌ی توسعه نداریم، به همین دلیل دچار مشکل شده ایم.

پیدا کردن تقصیرکار، دردی از ما دوا نمی‌کند

این کارشناس ارشد انرژی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که فرض را بر این بگذارید که مردم گاز بیشتری مصرف می‌کنند و یا صنایع میزان مصرف را رعایت نمی‌کنند. چه دردی از ما برطرف می‌کند؟ به هرحال کم و بیش این نیازها وجود دارد. به نظرم می‌رسد اصلی‌ترین حلقه‌ی گمشده در این موضوع، مسئله سرمایه گذاری و توسعه در حوزه‌ی تولید است.

وی با تاکید بر این که امروز باید دنبال راهکار باشیم و پیدا کردن تقصیرکار دردی از ما دوا نمی کند افزود: به اعتقاد بنده، تصمیم گیری‌های غلط در گذشته و همچنان اصرار بر آن مشکلات را تداوم می‌بخشد.

وی در پاسخ به این سوال با توجه به این که صنایع سهم کمتری در مشکلات دارند، چرا مورد هجمه بیشتری قرار گرفته اند افزود: وقتی شما سر پیکان را به سمت مردم ببرید، طبیعتا ًممکن است، خودتان هم بیشتر مورد هجمه قرار بگیرید. زیرا همه حق را به قشر عام کشور می‌دهند و می‌گویند مردم چه گناهی دارند. و این صحبت در ظاهر درست است و واقعا مردم چه گناهی دارند؟! شما وقتی برای مردم امکان دیگری ایجاد نکرده‌اید، به غیر از گاز، چه چیزی باید مصرف کنند؟ بنابراین نمی‌توان مردم را مقصر دانست.

سوادکوهی راه های برون رفت از کمبود گاز صنایع را منوط به تعامل با صاحبان تلکنولوژی دانسته و معتقد است: باید راه ارتباطی‌مان با صاحبان تکنولوژی و سرمایه  هموار کرده سرمایه گذاری و امنیت را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد:  باید در حوزه‌ی توسعه‌ای حرکت کنیم و از آنجایی که لزوما همه‌ی تکنولوژی‌های روز دنیا را نداریم باید با تعامل به اهدافمان (ارتقای تکنولوژی) برسیم و این موضوع مستلزم احیای سیاست های خارجی کشورمان است. از سویی دیگر؛ ایجاد  امنیت برای سرمایه گذاران داخلی از موضوعات بسیار مهمی است که باید به آن پرداخت.

انتهای پیام/

.

کد خبر 3019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =