کد خبر 302
۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

نامه سرگشاده رئیس سازمان بورس به رئیس مجلس

نامه سرگشاده رئیس سازمان بورس به رئیس مجلس

رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار شد، اقلامی که در بورس‌های کالایی عرضه می‌شود، از بسته‌های طرح تنظیم بازار و قیمت‌گذاری خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، "مجید عشقی" رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای فوری از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار هفته جاری مجلس خارج و ضمن ارجاع به کمیسیون اقتصادی مجلس، از طریق رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق شود.

این نامه در ادامه نامه‌های سرگشاده اعتراضی سهامداران شرکت‌های فولادی و معدنی نسبت به قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی صورت گرفته است.

در این نامه آمده است که ضمن تشکر از توجه به مسایل بازار سرمایه و وضعیت و تحولات و اقتضائات مربوط به آن، با عنایت به اینکه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار با عنوان طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی در دستور کار هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار دارد، به استحضار می‌رساند با توجه به دلایل و وجود ابهامات اساسی در طرح یاد شده و همچنین تاثیرات غیرقابل جبرانی که ممکن است اجرای طرح یاد شده به ساختارها و ارکان بازار سرمایه ایجاد کند، از حضرتعالی درخواست می‌شود حسب صلاحدید با توجه به اختیارات ریاست جلسه در ماده ۱۵۳ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح مذکور از دستور کار هفته جاری خارج شده و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع و با اصلاحات اساسی و رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق شود. این دلایل به طور کامل طی ۱۱ بند در نامه مذکور تشریح شده‌اند.

ضمن آنکه بورس‌های کالا یکی از انواع تشکل‌های خودانتظام بوده و بر اساس بند ۵ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار، صدور مجوز فعالیت آنها بر عهده شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار بوده و نظارت بر عملکرد و تصویب اساسنامه آنها نیز از وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار است.

همچنین درصورتیکه عرضه‌کننده اقدام به عرضه محصول خود در داخل کرده باشد و خریداری بابت آن وجود نداشته باشد یا باید قیمت خود را کاهش داده و یا اقدام به صادرات آن کند؛ بنابراین در این صورت ایجاد هرگونه محدودیت قیمت‌گذاری حتی با تعیین چهارچوب، توجیه‌پذیر نیست. ابهام دارد و مشخص نیست که منظور از آن، کالاهای مشمول الزام به عرضه است یا سیار کالاهای مورد اشاره در صدر ماده واحده خواهد بود. عبارت «کالاهای موضوع این ماده» در تبصره دو نیز تکرار شده است. همچنین در ادامه به «عرضه و فروش در بورس کالا» اشاره کرده است که به نظر می‌رسد منظور، «بورس‌های کالایی» است. لازم به ذکر است در حال حاضر بورس کالای ایران و بورس انرژی ایران از مصادیق بورس‌های کالایی فعال حساب می‌شوند.

پایان پیام/ف

کد خبر 302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =