کد خبر 3030
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶

می‌توان به آینده صنعت نفت امیدوار بود ؟

می‌توان به آینده صنعت نفت امیدوار بود ؟

صنعت نفت ایران پس از گذر از فزاز و نشیب‌های متعدد در سال‌های گذشته اکنون به شرایط نسبتا مطلوبی دست یافته تا جایی که طبق گفته‌های وزیر نفت فروش نفت سبک ایران بیشتر از تولید است و آنطور که کارشناسان می‌گویند می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

به‌گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از ایسنا، درآمدهای حاصل از فروش نفت، میعانات گازی، خالص گاز صادراتی و فروش فرآورده‌های نفتی در طی ۱۰ ماهه گذشته در مقایسه با ۱۰ ماهه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است. در حوزه میعانات گازی بیش از ۷۰ میلیون بشکه در این مدت  فروش و وصول درآمد صورت گرفته، با توجه به ارقام فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی پیش بینی شده از این محل در بودجه سال ۱۴۰۱ تا پایان سال تحقق می‌یابد.

آنطور که اعلام شده صادرات نفت خام ایران در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه دسامبر هم به بالاترین سطح در ۴ سال گذشته رسیده، اکنون ظرفیت تولید نفت کشور ۳.۸ میلیون بشکه است که مدتی می‌تواند ادامه داشته باشد، بخشی از این افزایش تولید از محل احیای چاه‌های کم بازده و بخشی دیگر مربوط به توسعه میادین جدید و بخشی مربوط به استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت است و آنطور که حسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرده  هشت سال آینده قادریم به تولید ۵.۷ میلیون بشکه نفت برسیم.

وی  با بیان اینکه در مسیر افزایش تولید مراحلی قرار دارد که حلقه اول اکتشاف، حلقه دوم حفاری، حلقه سوم تولید و بهره‌برداری و حلقه چهارم فرآورش است که چالش‌ها در هر حلقه شناسایی شده است، گفت: ۱۶ مخزن عمیق در مناطق نفتخیز جنوب با فشار بالا داریم که تا کنون توسعه پیدا نکرده است.

وجود ۴۱۰ مخزن نفت و گاز در کشور

در شش ماهه نخست فعالیت دولت،  ظرفیت تولید یک میلیون بشکه‌ افزایش یافت و به ظرفیت تولید قبل از تحریم‌ها رسیدیم که هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری را در بر داشت. این سرمایه‌گذاری رشد ۶۰ درصدی متراژ حفاری در این دوره را در پی داشت و موفق به افزایش ۸۰ درصدی سرعت حفاری شدیم و سرعت حفاری از ۱۰.۵ متر در روز به ۱۸.۲ متر در روز رسیده است و از ۱۴۷ هزار متر حفاری در سال ۹۹ به ۲۳۵ هزار متر در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

در شرایط کنونی شرکت ملی نفت ایران در بخش نفت ۱۵۸ میلیارد بشکه معادل نفت خام و ۱۸۲ میلیارد بشکه معادل نفت خام، ذخایر گاز در اختیار دارد که در مجموع ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام می‌شود و مقام نخست در جهان به حساب می‌آید. ایران در تولید نفت و گاز در بین شرکت‌های نفتی ملی و بین‌المللی رتبه سوم جهان را در اختیار دارد و ۴۱۰ مخزن نفت و گاز را مدیریت می‌کند.

مشتری نفت سبک ایران بیش از تولید است

طبق آخرین خبرها امسال ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت سبک ایران افزایش یافته و آنطور که جواد اوجی وزیر نفت خبر داده مشتریان زیادی برای نفت خام سبک ایران داریم به‌طوری‌ که از این نوع نفت برای عرضه کم داریم.

وی در هفته‌های گذشته نیز اعلام کرد که اکنون در کانال تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت قرار گرفته‌ایم، ضمن آنکه ظرفیت تولید نفت سبک کشور با ابتکار همکارانم در شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت روزانه ٢٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است.

امکان افزایش تولید نفت تا پنج میلیون بشکه در روز

افزایش تولید نفت و آمار و ارقام موجود در این حوزه بیانگر فصلی نو در صنعت نفت ایران است، در همین رابطه نرسی قربان کارشناس حوزه انرژی در خصوص ظرفیت‌های موجود در صنعت نفت به ایسنا گفت: ایران در حدود ۱۵۰  میلیارد بشکه ذخیره نفت دارد که این ذخایر در حوزه‌های مختلف قرار گرفته‌اند، توسعه میادین به دو دلیل قابل اهمیت است، اول اینکه میزان تولید افزایش یابد و دلیل دوم نیز جبران کاهش منابع دیگر است.

وی با بیان اینکه امکان افزایش منابع قطعا وجود دارد و این ظرفیت و پتانسیل را نیز داریم که بتوانیم میزان تولید را توسعه دهیم، اظهار کرد: ظرفیت افزایش تولید در نفت سبک و سنگین بستگی به میزان اکتشافات دارد، هرچه میزان اکتشافات بیشتر باشد می‌توانیم به منابع جدیدی دست یابیم.

این کارشناس حوزه انرژی در خصوص جذب مشتری در حوزه نفت، گفت: بزرگترین مشکل در این حوزه تحریم‌ها است، همیشه در حوزه نفت و گاز مشتریانی از  اروپا، ژاپن، چین، هند و کشورهای آفریقایی و غیره وجود داشت اما اینکه چطورمی‌توانیم مشتریان جدید پیدا کنیم بستگی به این دارد که روابط ما با کشورها و مساله تحریم چگونه حل شود اگر این مشکلات حل شود نفت ایران قطعا مشتریان زیادی خواهد داشت.

قربان با اشاره به پتانسیل‌های افزایش ظرفیت تولید، گفت: افزایش ظرفیت تولید بستگی زیادی به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده که در صنعت نفت دارد، باتوجه به اینکه در حال حاضر به دلیل مسائل مختلف نمی‌توانیم سرمایه گذاری زیادی  در حوزه‌های نفتی داشته باشیم، افزایش تولید نیز محدود خواهد بود اما اگر شرکت‌های بین‌المللی انرژی با ایران قرارداد ببندند و وارد تولید نفت شوند امکان افزایش تولید نفت ایران تا پنج میلیون بشکه در روز به راحتی وجود دارد.

انتهای پبام/

کد خبر 3030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =