کد خبر 3054
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

گزارش آهن‌نیوز از تحلیل هفتگی بورس کالای ایران و جهان؛

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

عبور از فصل سرما و انتظار برای افزایش عرضه‌ها بازار را محتاط کرده است. نشانه‌های این امر را می‌توان در رفتار معامله‌گران بازار مشاهده کرد، به نظر می‌رسد گروهی از معامله‌گران دیگر تمایلی به رقابت بر روی قیمت‌های فعلی نداشته و منتظر افت قیمت‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از روابط عمومی کارگزاری پویان، عبور از فصل سرما و انتظار برای افزایش عرضه‌ها بازار را محتاط کرده است. نشانه‌های این امر را می‌توان در رفتار معامله‌گران بازار مشاهده کرد. به نظر می‌رسد گروهی از معامله‌گران دیگر تمایلی به رقابت بر روی قیمت‌های فعلی نداشته و منتظر افت قیمت‌ها هستند. هرچند همچنان قیمت‌ها صعودی هستند. البته باید منتظر مشخص شدن وضعیت ورق باشیم.

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

• ارقام متوسط هفتگی تولید و متوسط  هفتگی قابل عرضه بر حسب هزار تن است. معادل دلاری قیمت‌های بورس کالا با دلار نیما محاسبه شده است‌.

• متوسط هفتگی قابل عرضه بر اساس میزان تولیدات شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ و کسر خود مصرفی تولیدکنندگان محاسبه شده است.

•در نظر داشته باشید که عرضه‌های ورق گرم به صورت ماهانه انجام می‌شود.

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

بازار داخلی

در حال حاضر سود تولید ورق گرم بیش از ۵ هزار تومان در هر کیلوگرم است در صورتی که قیمت‌های فعلی ورق تداوم داشته باشد فاصله ایجاد شده بین ورق و مقاطع شرایط رشد را برای مقاطع فراهم خواهد کرد. وضعیت ورق در بورس کالا پیچیده شده است به طوری که در برخی انواع ورق شاهد قیمت‌هایی بالاتر از بازار بودیم (تمام قیمت‌ها بر حسب دلار بر تن هستند).

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

•تمام درصدها بر اساس نرخ شمش محاسبه شده است. هزینه تبدیل‌ها بر اساس گزارشات شرکت‌های بورسی محاسبه شده است.

•  نرخ خرید سنگ آهن را ۹ درصد نرخ شمش در نظر گرفته شده است. نرخ شمش بر اساس میانگین موزون نرخ معاملاتی برای انواع شمش بلوم و بیلت در بورس کالا است.

تنگنای نقدینگی موجب شده تا عرضه‌های اعتباری جذابیت بالایی داشته باشند. زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش صمت برای تسهیل واردات ورق شنیده می‌شود که محقق شدن آن می‌تواند زمینه کاهش قیمت‌ها را فراهم کند. بهای تمام شده ورق وارداتی با دلار نیما کمتر از ۲۴ هزار تومان است که با توجه به قیمت‌های فعلی در بازار داخل جذابیت بالایی دارد.

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

• منظور از نرخ فروش تولیدکننده نرخ معادل صادراتی برای تولیدکننده است. در واقع این نرخ نقطه بی‌تفاوتی تولیدکننده بین بازار داخلی و صادراتی است. در صورتی که نرخ فروش در بورس کالا بالاتر از این رقم باشد تولیدکننده تمایلی برای صادرات ندارد. این نرخ با مبنا قراردادن نرخ صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی محاسبه می‌شود. محاسبات بر مبنای دلار نیمایی انجام شده است.

• منظور از نرخ خرید بازرگان، نرخی است که با لحاظ نرخ‌های صادراتی و کسر هزینه‌های حمل و گمرکی و در نظر گرفتن حاشیه سود ۵ درصد برای بازرگانان محاسبه شده است. این نرخ با فرض امکان خرید از بورس کالا و صادرات محصول محاسبه شده است.

• نرخ وارداتی با لحاظ هزینه‌های حمل، عوارض وارداتی و در نظر گرفتن ۵ درصد حاشیه سود بازرگانان محاسبه شده است. برای ایجاد قابلیت مقایسه با نرخ‌های بورس کالا مالیات بر ارزش افزوده را در نظر نگرفتیم.

بازار جهانی

در بازار آتی چین شاهد افت قیمت‌ها بودیم. تحلیل‌گران معتقدند پس از یک دوره سه ماهه افزایش قیمت‌ها معامله‌گران در حال شناسایی سود هستند. به علاوه به نظر می‌رسد سرخوشی ناشی از اعلام محرک‌های اقتصادی در حال فروکش کردن است و نگرانی‌ها در مورد تقاضای واقعی افزایش یافته است‌. همچنین سخنان جرمی پاول مبنی بر ادامه افزایش نرخ بهره ترس از رکود را تقویت کرده است‌. در سمت عرضه هم موجودی انبارهای ورق گرم چین برای هشتمین هفته متوالی افزایش یافته و به ۴.۰۴ میلیون تن رسیده است. درصورتی که بازیابی تقاضا بعد از تعطیلات سال نو چینی نتواند انتظارات را برآورده کند احتمالا شاهد افت قیمت در بازار فولاد خواهیم بود.

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای  سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیان‌گر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است (ارقام بر حسب دلار بر تن هستند).

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

علی رغم کاهش قیمت‌ها در بازار آتی تولیدکنندگان بزرگ چینی همچنان قیمت‌های خود برای حمل در ماه‌های مارچ و اپریل را در محدوده ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار بر تن فوب حفظ کرده‌اند. قیمت ورق گرم صادراتی چین در حال حاضر ۶۴۳ دلار است.

جو بازار میلگرد چین نزولی است. خریداران به امید کاهش بیشتر خریدهای خود را متوقف کرده‌اند. فروشندگان هم اندکی قیمت‌ها را کاهش دادند تا قیمت‌های قابل قبول از سوی خریداران را محک بزنند. موجودی انبارهای میلگرد چین به ۷.۹۵ میلیون تن رسیده است که عمدتاً متعلق به تولیدکنندگان است. این آمار و ارقام تجار را تحریک کرده تا درخواست قیمت‌های پایین‌تری داشته باشند.

در ترکیه هم به دلیل بالا بودن قیمت قراضه، قیمت‌های داخلی و وارداتی شمش صعودی است. ایران قیمت‌های ۵۸۵ دلار بر تن با ترم CFR را به واردکنندگان ترک پیشنهاد داده است که پایین‌ترین قیمت وارداتی برای ترک‌ها است اما درخواست وجه پیش از تحویل باعث عدم تمایل آن‌ها به محموله ایرانی شده است.

در نمودارهای زیر روند قیمتی سررسیدهای مختلف از فوریه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ برای میلگرد و ورق گرم در بازار آتی چین ارائه شده است. خط چین نشانگر قیمت در بازار نقدی است. نمودار خط و نقطه نشانگر قیمت‌ها در ۱۶ ژانویه در بازار اتی و نمودار خط ممتد نشانگر قیمت‌ها در ۲۱ ژانویه در بازار اتی هستند (ارقام بر حسب دلار بر تن هستند).

معامله‌گران منتظر افت قیمت بازار هستند

پایان پیام/ ف

کد خبر 3054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =