کد خبر 3057
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳

شهر فولاد؛ ابتکار کاربردی یا شوی تبلیغاتی!

شهر فولاد؛ ابتکار کاربردی یا شوی تبلیغاتی!

ایده‌ی «شهر فولاد» استاندار هرمزگان پیشتر و به صورت مدون از سوی سازمان ایمیدرو در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس طرح‌ریزی و جانمایی شده بود اما مشخص نیست این ایده یک شو تبلیغاتی است یا واقعاً ابتکاری کاربردی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، هرمزگان به‌عنوان جنوبی‌ترین استان ایران به پایتخت اقتصادی کشور شهرت دارد و به واسطه نزدیکی به دریا، دسترسی به آب‌های بین‌المللی، سهولت تأمین حامل‌های انرژی و در اختیار داشتن انواع راه‌های ارتباطی از مزیت‌های راهبردی برای اجرای طرح‌های توسعه فولاد برخودار است، از این رو «مهدی دوستی» استاندار  هرمزگان در بدو ورود به بندرعباس طرح ایجاد "شهر فولاد" را مطرح کرد.

استاندار هرمزگان به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای دست‌یابی این استان به رتبه نخست تولید فولاد کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه فولادی دو سیاست کلان دنبال می‌شود که یکی از سیاست‌ها توسعه واحدهای فولادی فعال و در مرحله بعد نیز پیگیری احداث سایر واحدهای فولادی است.

دوستی با تأکید بر چشم‌انداز تولید فولاد کشور تصریح کرد: با راه‌اندازی شهر فولاد و احداث چند واحد فولادی دیگر، هرمزگان می‌تواند کمک شایانی برای دستیابی کشور به افق معین شده در حوزه فولاد ارائه دهد.

 وی در تشریح جزئیات بیشتر از ایجاد شهر فولاد در هرمزگان بیان داشت: در این برنامه تنها به دنبال احداث چند کارخانه نیستیم بلکه باید با زیرساخت‌های مشترک زنجیره تولید در شهر مورد نظر تکمیل شود.

استاندار هرمزگان هدف از تعریف پروژه‌های پیشران را بهره‌وری کامل از مزیت‌های نسبی استان دانست و ادامه داد: با توجه به موقعیت خاص استراتژیک استان و جانمایی درست طرح‌ها می‌توان تحول مناسبی در حوزه اقتصادی ایجاد کرد.

با این حال هنوز مشخص نیست که «مهدی دوستی» چه طرحی را مدنظر قرار داده است و شهر مورد نظر وی در کجای بندرعباس قرار است جانمایی شود چرا که منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس هم اکنون یکی از قطب های فولادی کشور به حساب می‌آید و شرکت‌های بزرگی همچون فولاد هرمزگان، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد کاوه، مادکوش و ... در این منطقه عظیم صنعتی در حال فعالیت هستند و ابرپروژه‌هایی همانند فولاد سیمین هرمز نیز به همت یک کنسرسیوم بزرگ فولادی در همین منطقه جانمایی شده است و در مرحله مطالعات و تسطیح زمین قرار دارد.

کامران داستانی سرپرست جدید منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیز به تازگی و در سفر رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو به بندرعباس بار دیگر به موضوع تسریع در اجرای این پروژه‌ها اشاره کرد و بیان داشت: توسعه در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس آغاز شده است و ما ادامه دهنده‌ این راه خواهیم بود.

وی بر پشتیبانی از اجرای پروژه ستاره سیمین هرمز بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده تأکید کرد و گفت: اجرای این پروژه در اولویت منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس قرار خواهد گرفت و سعی داریم تا چشم‌انداز تولید فولاد را محقق سازیم.

انتهای پیام/

داستانی خاطرنشان کرد: پروژه ستاره سیمین هرمز در راستای توسعه صنعت فولاد در جنوب کشور و بر اساس نتایج طرح جامع فولاد اجرایی خواهد شد و طرح افزایش سقف فولاد به میزان ۱۰ میلیون تن فولاد در سال در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس کاملاً در دسترس است و به همین منظور بر اجرایی شدن سه میلیون تن فولاد در سال در شرکت صنایع معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز تأکید داریم.

در این وضعیت مشخص نیست که شهر فولاد مهدی دوستی با چشم انداز 10 میلیون تن فولاد منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس چه تشابه و چه تفاوتی دارد و اصلا این ایده در شرایطی که از سال ها پیش وزارت صمت برای تحقق آن برنامه ریزی های خود را انجام داده، یک شو تبلیغاتی یا واقعا ایده‌ای کاربردی است.

کد خبر 3057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =