کد خبر 3067
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن

بالا رفتن تقاضا عاملِ افزایش نرخ میلگرد

بالا رفتن تقاضا عاملِ افزایش نرخ میلگرد

با بررسی‌های انجام گرفته از قیمت میلگرد در کف بازار آهن مشخص شده اکثر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت نسبت به آخرین نرخ اعلامی اقدام به فروش داشتند البته برخی شرکت‌ها افزایش ۴۰۰ تومانی را روی محصول خود داشته و بین قیمت‌های ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزار ۶۰۰ تومان فروش داشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، با بررسی‌های انجام گرفته از قیمت میلگرد در کف بازار آهن مشخص شده اکثر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت نسبت به آخرین نرخ اعلامی اقدام به فروش داشتند البته برخی شرکت‌ها از جمله میلگرد پردیس آذربایجان و میلگرد سمنان افزایش ۴۰۰ تومانی را روی محصول خود داشته و بین قیمت‌های ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزار ۶۰۰ تومان فروش داشتند. شرکت‌های یادشده دلیل افزایش نرخ خود را بالا رفتن تقاضا و میزان فروش عنوان کردند. 

متصور است که زلزله اخیر کشورهای همسایه که خرابی زیادی نیز در بخش ساختمانی به همراه داشته در آینده نزدیک تقاضای آهن و فولاد را در ایران بیشتر کند اما نظر برخی فعالین بازار این است که ترکیه خود یکی از تولیدکنندگان اصلی فولاد در منطقه است که می‌تواند این بخش از نیاز خود به محصولات آهن و فولاد را از طریق کاهش صادرات خود تامین کرده و نیازی به وارد کردن و تقاضا از ایران نداشته باشد.

ازطرف دیگر مصرف و به تبع آن واردات میلگرد آلیاژی ایران در سال جاری ۲۱۳ درصد بیشتر از سال پیش شده است؛ موضوعی که منجر به ارزبری شدید از کانال محصولات آلیاژی شده است. واردات میلگرد آلیاژی به ایران در ۹ ماهه نخست امسال در حالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱۳ درصد رشد داشت که واردات آن در کل سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، تنها ۱۹ درصد بیشتر بود و در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸، ۲۱ درصد هم کاهش داشت؛ بنابراین اگر جریان افزایش نیاز صنایع ایران به میلگرد آلیاژی ادامه داشته باشد، ایجاد نشدن زیرساخت‌های لازم برای تولید میلگرد آلیاژی و نیاز به واردات هر چه بیشتر آن به معنای خروج چشمگیر ارز از کشور است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =